Управлінський облік
Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 6.071.00.O.031
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: к.е.н., доцент Ясінська А.І.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
1) здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері обліку, аудиту та оподаткування або в процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки і характеризується комплексністю й невизначеністю
2) здатність до відображення інформації про господарські операції суб’єктів господарювання в фінансовому та управлінському обліку, їх систематизації, узагальнення у звітності та інтерпретації для задоволення інформаційних потреб осіб, що приймають рішення
3) ідентифікувати та оцінювати ризики недосягнення управлінських цілей суб’єкта господарювання, недотримання ним законодавства та регулювання діяльності, недостовірності звітності, збереження й використання його ресурсів
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
ПР03. Визначати сутність об’єктів обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування та розуміти їх роль і місце в господарській діяльності
ПР04. Формувати й аналізувати фінансову, управлінську, податкову і статистичну звітність підприємств та правильно інтерпретувати отриману інформацію для прийняття управлінських рішень.
ПР05. Володіти методичним інструментарієм обліку, аналізу, контролю, аудиту та оподаткування господарської діяльності підприємств.
ПР06. Розуміти особливості практики здійснення обліку, аналізу, контролю, аудиту та оподаткування діяльності підприємств різних форм власності, організаційно-правових форм господарювання та видів економічної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит: бухгалтерський облік (загальна теорія), фінансовий облік І, фінансовий облік ІІ
кореквізит: звітність підприємства, облік у державному секторі економіки, внутрішньогосподарський контроль
Короткий зміст навчальної програми: Суть, мета і завдання управлінського обліку. Основи органівзації управлінського обліку на підприємстві. Класифікація витрат в управлінському обліку та методи дослідження їх поведінки. Витрати виробництва та витрати операційної діяльності. Облік і калькулювання витрат за замовленнями та за процесами. Методи обліку і калькулювання повних і зміннних витрат. Облік та калькулювання за нормативними витратами. Аналіз взаємозвязку витрат, обсягу діяльності та прибутку. Аналіз релевантної інформації у процесі прийняття управлінських рішень. Планування, бюджетування і контроль витрат. Організація обліку за центрами відповідальності та трансферне ціноутворення. Формування управлінської звітності підприємства. Сутність та особливості стратегічного управлінського обліку.
Опис: Суть, мета і завдання управлінського обліку. Основи органівзації управлінського обліку на підприємстві. Класифікація витрат в управлінському обліку та методи дослідження їх поведінки. Витрати виробництва та витрати операційної діяльності. Облік і калькулювання витрат за замовленнями та за процесами. Методи обліку і калькулювання повних і зміннних витрат. Облік та калькулювання за нормативними витратами. Аналіз взаємозвязку витрат, обсягу діяльності та прибутку. Аналіз релевантної інформації у процесі прийняття управлінських рішень. Планування, бюджетування і контроль витрат. Організація обліку за центрами відповідальності та трансферне ціноутворення. Формування управлінської звітності підприємства. Сутність та особливості стратегічного управлінського обліку.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль.
Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; тести, оцінка активності, внесений пропозицій, креативних управлінських рішень тощо.
Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: робота на практичних заняттях - 30 балів;
Екзаменаційний контроль: письмова компонента - 60 балів, усна компонента - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Партин Г.О. Управлінський облік: підручник / Г.О. Партин, А.Г. Загородній, А.І. Ясінська, Т.І. Воскресенська. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 340 с.
2) Партин Г.О. Управлінський облік: практикум / Г.О. Партин, А.Г. Загородній, А.І. Ясінська, Т.І. Воскресенська, Н.Б. Дзьоба. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 364 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Управлінський облік (курсовий проєкт)
Спеціальність: Облік і оподаткування
Код дисципліни: 6.071.00.O.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Обліку та аналізу
Лектор: к.е.н., доцент Ясінська А.І.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
1) здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері обліку, аудиту та оподаткування або в процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки і характеризується комплексністю й невизначеністю
2) здатність до відображення інформації про господарські операції суб’єктів господарювання в фінансовому та управлінському обліку, їх систематизації, узагальнення у звітності та інтерпретації для задоволення інформаційних потреб осіб, що приймають рішення
3) ідентифікувати та оцінювати ризики недосягнення управлінських цілей суб’єкта господарювання, недотримання ним законодавства та регулювання діяльності, недостовірності звітності, збереження й використання його ресурсів
Результати навчання: ПР03. Визначати сутність об’єктів обліку, аналізу, контролю, аудиту, оподаткування та розуміти їх роль і місце в господарській діяльності
ПР04. Формувати й аналізувати фінансову, управлінську, податкову і статистичну звітність підприємств та правильно інтерпретувати отриману інформацію для прийняття управлінських рішень.
ПР05. Володіти методичним інструментарієм обліку, аналізу, контролю, аудиту та оподаткування господарської діяльності підприємств.
ПР06. Розуміти особливості практики здійснення обліку, аналізу, контролю, аудиту та оподаткування діяльності підприємств різних форм власності, організаційно-правових форм господарювання та видів економічної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит - бухгалтерський облік (загальна теорія), фінансовий облік І, фінансовий облік ІІ
кореквізит - звітність підприємства, облік у державному секторі економіки, внутрішньогосподарський контроль
Короткий зміст навчальної програми: Теоретична частина передбачає розкриття сутності та основних завдань щодо організації управлінського обліку на підприємстві, контролю, аналізу, характеристики методів калькулювання, планування та бюджетування певного обєкту. Наводиться характеристика нормативних, теоретичних і практичних аспектів за темою дослідження, та приклади.
Розрахункова частина передбачає складання бюджетів операційної діяльності підприємства, групування витрат за економічними елементами, статтями калькулювання, складання калькуляцій за системмами повних і змінних витрат, аналізу беззбиткового обсягу виробництва і реалізації продукції, обчислення функції витрат, побудову графіку беззбитковості, обчислення коефіцієнту операційного левериджу.
Опис: 1. Значення калькулювання витрат в системі управлінського обліку.
2. Калькулювання собівартості продукції в системі управління витратами підприємства.
3. Порядок групування і обліку витрат підприємства за статтями калькулювання.
4. Порівняння системи обліку і калькулювання витрат за статтями калькулювання та за економічними елементами.
5. Методи калькулювання собівартості продукції та способи калькуляції.
6. Сутність методу обліку і калькулювання повних витрат.
7. Інформаційні ресурси про витрати в системі калькулювання собівартості продукції (робіт, послуг) підприємства.
8. Основні завдання і проблеми організації систем калькулювання витрат на підприємствах України.
9. Сутність стратегічних витрат підприємства, методи їх обліку і калькулювання.
10. Калькулювання витрат в системі аналізу взаємозв’язку «витрати – обсяг діяльності – прибуток».
11.Роль калькулювання в процесі функціонально-вартісного аналізу витрат.
12. Нормативний метод обліку і калькулювання витрат та аналіз відхилень.
13. Калькулювання і аналіз витрат та оцінка фінансових результатів при прийнятті операційних управлінських рішень.
14. Сутність калькулювання інвестиційних витрат та методи оцінювання релевантної інформації при прийнятті інвестиційних управлінських рішень.
15. Роль калькулювання витрат в процесі бюджетування та види бюджетів.
16. Організація обліку і калькулювання витрат за центрами відповідальності.
17. Значення калькулювання витрат для забезпеченні ефективності виробництва.
18. Калькулювання і класифікація витрат та дослідження їхньої поведінки в системі управлінського обліку.
19. Вплив калькулювання витрат на формування внутрішньої та зовнішньої звітності підприємства.
20. Калькулювання в обліково-інформаційній системі управління підприємством.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (60%): відповідність змісту курсової роботи завданню та вимогам методичних вказівок до його виконання; самостійність розв’язання поставлених завдань; обґрунтованість аналітичних висновків, дотримання вимог щодо оформлення курсової роботи
Підсумковий контроль (40%): дифзалік (захист курсової роботи)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (60%): відповідність змісту курсового проекту завданню та вимогам методичних рекомендацій до його виконання; самостійність розвязання поставленої задачі; коректність застосування методів калькулювання, обгрунтованість аналітичних висновків, дотримання вимог щодо оформлення курсового проекту.
підсумковий контроль (40%): диференційний залік (захист курсового проекту)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Партин Г.О. Управлінський облік: підручник / Г.О. Партин, А.Г. Загородній, А.І. Ясінська, Т.І. Воскресенська. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 340 с.
2) Партин Г.О. Управлінський облік: практикум / Г.О. Партин, А.Г. Загородній, А.І. Ясінська, Т.І. Воскресенська, Н.Б. Дзьоба. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 364 с.
3) Задорожний, З.-М. В. Управлінський облік : приклади, задачі, тести [Текст] : навч. посіб. / З.-М. В. Задорожний, І. Я. Омецінська, Л. Т. Богуцька. - 2-ге доповн. і переробл. - Тернопіль: ЗУНУ, 2020. - 211 с.
4) Голов С.Ф. Управлінський облік: підручник. К.: Центр навчальної літератури, 2020. – 534 с.
5) Фаріон І.Д., Писаренко Т.М. Управлінський облік: підручник. К.: Центр навчальної літератури, 2020. – 792 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).