Педагогічна майстерність
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.E.062
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
фахові компетентності:
ФКС31. Здатність використовувати інноваційні методи
навчання.
Результати навчання: Знати і вміти використовувати інноваційні підходи, принципи та методи навчання під час організації менторства, тьюторства, коучингу та проектної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія,
Основи професійної мобільності
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Педагогічна майстерність» передбачає розв'язання низки завдань стосовно розуміння та усвідомлення педагогічної майстерності як комплексу властивостей педагога, що включає гуманістичну спрямованість, педагогічну компетентність, педагогічні здібності та педагогічну техніку. У процесі вивчення дисципліни розглядаються питання основ формування зовнішньої та внутрішньої техніки педагога, підходи до формування ораторської майстерності та невербальної комунікації педагога. Вивчаються питання про педагогічний конфлікт, типологію педагогічних конфліктів, їх причини і шляхи вирішення; особливості організування науково-педагогічної діяльності та потребу кожного педагога організовувати і проводити навчально-виховні заходи на рівні мистецького дійства, вивчення досвіду передових українських та зарубіжних педагогів.
Опис: Поняття педагогічної майстерності. Витоки педагогічної майстерності. Предмет і завдання курсу «Педагогічна майстерність»
Cутність педагогічної діяльності, її структура. Розповідь вчителя як модель педагогічної діяльності. Характеристика складових педагогічної майстерності. Гуманістична спрямованість педагогічної майстерності педагога. Умови, шляхи формування і реалізації педагогічної майстерності. Критерії та рівні оволодіння педагогічною майстерністю.
Педагогічна техніка як організація поведінки викладача. Внутрішня техніка: формування вмінь психотехніки, розвиток уяви, управління емоційним станом. Внутрішня техніка: контроль фізичного і психофізичного стану організму. Зовнішня техніка та зовнішня естетична виразність як культура професійно-педагогічного спілкування. Поняття зовнішньої техніки та її складові. Фізіологічні засоби зовнішньої техніки. Функціональні та соціальні засоби зовнішньої техніки.
Невербальна комунікація викладача під час педагогічної взаємодії: функції, види, шляхи формування позитивної невербальної техніки. Мовлення як засіб комунікації в процесі педагогічної взаємодії. Функції і техніка мовлення. Шляхи вдосконалення мовлення майбутнього педагога. Майстерність педагогічного спілкування.Зміст, структура та стиль педагогічного спілкування. Майстерність публічного виступу. Риторичні навички та вміння викладача. Особливості підготовки до публічного виступу. Засоби підвищення ефективності взаємодії зі слухачами. Індивідуальна педагогічна бесіда як модель педагогічної взаємодії. Структура і моделювання бесіди. Методика забезпечення контакту. Техніки взаємодії у процесі аналізу проблеми. Прийоми педагогічної взаємодії. Педагогічна ситуація, педагогічна задача. Поняття про педагогічну ситуацію та педагогічну задачу. Педагогічна і акторська майстерність викладача. Вивчення досвіду передових педагогів – шлях до педагогічної майстерності. Професійне самовиховання як процес і діяльність вдосконалення педагогічної техніки.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях проводиться у таких формах: фронтальний тестовий контроль ; індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; оцінка активності студента під час занять: проблемні завдання; ситуаційні завдання; питання репродуктивного характеру; інтерактивні завдання;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю, виконання індивідуального творчого завдання та виконання екзаменаційної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 50 балів.
Виконання тренувальних тестів у ВНС- 8 балів
2. Виконання практичних робіт – 30 балів
3. Виконання творчого індивідуального завдання – 12 балів
Складання екзамену - 50 балів: письмова компонента - 40 балів, усна компонента- 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бабіч Л.В. Основи педагогічної майстерності : навч. посіб./ бабіч Л.В., Кондратенко Г.М. – Херсон : Айлант. – 2012. – 81с.
2. Зязюн, І.А., Крамушенко, Л.В., .Кривонос, І.Ф. Педагогічна майстерність:
підручник для вищих педагог. навч. закладів2-е вид., доп і перероб. К.: Вища шк.,
2008. 376 с.
3.Пихтіна Н.П. Основи педагогічної техніки [текст] :навч. посіб – К. : «Центр учбової літератури», 2013.-316с.
4. Семиченко В.А. Плекаємо педагогічну майстерність: [навчальний посібник] / В.А.Семиченко, О.С.Снісаренко, О.В.Брюховецька, А.Ш.Кудусова. - Вінниця: Планер, 2010. - 674с.
5.Теслюк В.М. Основи педагогічної майстерності викладача вищої школи. :підручник. – К. : Видавництво Ліра-К, 2016. – 340с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Педагогічна майстерність (курсова робота)
Спеціальність: Професійна освіта (Право)
Код дисципліни: 6.015.55.E.063
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Дольнікова Любов Василівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Виконання курсової роботи має на меті сформувати у студентів вміння проводити наукові дослідження, виробити навички творчої самостійної роботи, оволодіти загальнонауковими і спеціальними методами сучасних наукових досліджень, поглибленим вивченням актуальних питань навчальної дисципліни. Згідно з Положенням про організацію навчального процесу у вищих навчальних закладах України курсова робота виконується з метою закріплення, поглиблення і узагальнення знань, одержаних студентами за період навчання та їх застосування для комплексного вирішення конкретного фахового завдання. Таким чином, курсова робота - це дослідницько-реферативна праця, яка дозволяє студентові виробити практичні вміння наукової праці (пошук джерел інформації та робота з ними, реферування наукової та методичної літератури, порівняння кількох поглядів на одну проблему тощо), виявити рівень знань і продемонструвати вміння самостійно мислити, робити узагальнення та висновки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка
Педагогічна майстерність
Короткий зміст навчальної програми: Студенти виконують курсову роботу на подану викладачем тему, або пропонують свою. Теми курсової роботи: 1. Проблема педагогічної майстерності в історії світової педагогічної думки. 2. Педагогічна майстерність як основа підготовки педагога в роботах сучасних вчених-теоретиків і практиків. 3. Аналіз змісту і структури педагогічних умінь і навичок студентів братських шкіл. 4. Проблема розвитку ефективної мисленнєво-мовленнєвої та комунікативної діяльності учнів духовних шкіл України кінця ХІІ- другої половини ХІІІ століття. 5. Аналіз особливостей оволодіння педагогічною технікою в системі практичної підготовки педагога. 6. Обгрунтування історичного досвіду формування педагогічної майстерності майбутніх вчителів в освітніх парадигмах сучасного інформаційного суспільства. 7. Принцип гуманістичної спрямованості як невідємний принцип педагогічної майстерності в працях педагогів кінця ХІХ – середини ХХ століть. 8. Проблема майстерності вчителя управляти собою в педагогічній взаємодії. Та ще інші теми, які рекомендує викладач, або студент пропонує свою тему.
Методи та критерії оцінювання: Виконання курсової роботи оцінюється за такими критеріями: вчасність виконання і подання роботи, відповідність змісту і структури роботи темі і вимогам, оформлення роботи відповідно до вимог. Виконання роботи - 80 балів Захист роблоти - 20 балів
Рекомендована література: 1. Бєсєдіна, Л.М., Сторубльов, О.І. Педагогічна майстерність, активні методи навчання та методична робота у навчальних закладах: методичний посібник; 2-ге вид., перероб. і доп. К.: Логос, 2009. . 204 с. 2. Буряк, В. Викладач університету: вимоги до особистісних і професійних рис : Творчий викладач. Педагогічна майстерність. Культура мислення, почуттів, поведінки, педагогічного спілкування, самоосвіти викладача// Вища школа. 2010. № 3-4. С. 11-35. Бібліогр.: 15 назв. 3. Гуревич, Р.С. Інноваційні педагогічні технології в підготовці магістрів// Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2013. № 2. С. 100-105. 4. Даниленко, Л.І. Педагогічні інновації та інноваційні педагогічні технології: сутність і структура// Нові технології навчання. К., 2005. С. 270-276. 5. Зязюн, І.А., Крамушенко, Л.В., .Кривонос, І.Ф. Педагогічна майстерність: підручник для вищих педагог. навч. закладів2-е вид., доп і перероб. К.: Вища шк., 2008. 376 с. 6. Зязюн, І.А. Проективний аналіз технологій педагогічної дії : поняття, завдання освітньої технології. Пошук технологій, що відповідають новим освітнім запитам. Класифікація навчальних предметів // Педагогіка і психологія. 2010. № 2. С. 22-33. 7. Князян, М.О. Педагогічна технологія формування самостійно-дослідницької діяльності студентів // Проблеми освіти. К., 2007. С. 64-69. Бібліогр.: 8 назв. 8. Коцур, В. Найвищий педагогічний ідеал – виховання людяності: [Педагогічна майстерність. Моральне виховання. Людяність] // Вища освіта України 2005. № 2. С. 72-78. 9. Лавріненко, О.А. Творчий розвиток і опанування педагогічної майстерності в Україні (1917 - 1919) // Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2010. № 4. С. 101-110. 10. Максимюк, С.П. Педагогіка: навчальний посібник для студ. вищих навч. закладів. К.: Кондор, 2009. . 670 с. 11. Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. Вип. 40. . К.: Науковометод. центр вищої освіти, 2005. 279 с. 12. Новітні технології навчання. Спецвипуск: Наук.-метод.зб. . К.: НМЦ ВО, 2003. . 248с. 13. Онокович, Г. "Діалог культур" як сучасна педагогічна технологія. // Вища освіта України. 2011. № 4. С. 42-48. 14. Паскаль, О.В. Технології соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник. Х.: БУРУН-КНИГА, 2011. 288 с. 15. Пихтіна Н.П. Основи педагогічної техніки [текст] :навч. посіб – К. : «Центр учбової літератури», 2013.-316с. 16. Пихтіна Н.П.Основи педагогічної майстерності та красномовства соціального педагога: Тексти лекцій / Н.П. Пихтіна.- Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2008, 111с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).