Основи психопедагогіки управління

Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.E.065
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: доцент Ієвлєв Олександр Миколайович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є надання майбутнім фахівцям (бакалаврам) знань, вмінь і навичок із основ управління в професійній діяльності на практиці для забезпечення її заданих параметрів із врахуванням існуючих обмежень з можливістю зміни людських характе-ристик шляхом застосування методів психопедагогіки управління.
Завдання: ФКС. Застосовувати психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки в умовах неперервного професійного розвитку та професійної / професійно-педагогічної мобільності.
Результати навчання: Розуміти сутність та особливості неперервного професійного розвитку та професійної / професійно-педагогічної мобільності, в основу яких покладено психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Психологія. - Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Психопедагогіка в системі наук про управління людиною. Основи практичного використання в ланках управління освітою (освітнім процесом): особливостей управління відгуком людини з врахуванням принципів управління (маніпуляції) людською діяльністю з врахуванням правових та етичних питань їх використання; особливостей лідерства і формального керівництва; психологічних механізмів управління прийняттям рішення; основних законів та закономірності, що визначають людську поведінку в умовах виробничої і навчальної діяльності; методів психологічного впливу при індивідуальній та колективний (навчальній) діяльності.
Опис: Тема 1. Психопедагогіка управління, як наука. Структура курсу, місце психопедагогіки управління серед інших наук, взаємозв’язки між ними, історія розвитку наук про людський фактор. Теорії управління. Теорії освітнього менеджменту. Психопедагогіка управління в професійній діяльності педагога. Рекомендована література. Тема 2. Відгук (реакція) людини з позицій психології управління. Дія як реакція на подразник. Прості та комплексні подразники (впливи). Функція відгуку, її компоненти, психологічна інтерпретація, основні взаємозв’язки. Каузальний ланцю «потреби - мотиви - дія». Основні принципи управління та можливості їх використання в умовах освітнього процесу та управлінській діяльності. Психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки. Тема 3. Механізми поведінки людини з позиції психопедагогіки. Механізми поведінки людини. Психофізичні основи неусвідомленого впливу. Стереотипізована поведінка (реакції) в умовах освітнього процесу та управлінській діяльності. Таксономія типів діяльності. Тема 4. Основи професійного розвитоку педагога в контексті професійно-педагогічної мобільності Поняття професійного розвитку педагога та його етапи. Професійно-педагогічна мобільність як критерій якості професійної діяльності педагога та основа його професійного розвитку. Тема 5. Техніки нейролінгвістичне програмування (НЛП) та їх врахування в освітньому процесі. Основи управління поведінкою людини з позицій нейролінгвістичного програмування (НЛП). Репрезентативні системи. Підлаштовування та ведення; рефреймінг, “ілюзія вибору”, метод “якорів” тощо. Особливості використання технік НЛП освітнього процесу та управлінській діяльності. Тема 6. Методи психологічного впливу в освітньому процесі і управлінській діяльності. Основні методи психологічного впливу: переконання, зараження, навіювання, самореклама, формування прихильності, спонукання до наслідування тощо.. Особливості використання методів психологічного впливу в професійні діяльності педагога. Тема 7. Маніпулятивні впливи в організації (закладі освіті). Поняття та основні типи маніпуляції. Маніпуляція як суб’єкт – об’єктне управління та основа педагогічної майстерності. Типи маніпуляторів в освітньому закладі (організації). Неформальні ролі людини у формальній групі. Асептивна поведінка та заходи з протидії маніпуляції. Тема 8. Основні компоненти невербальної комунікації та візуальні способи їх психодіагностики. Вербальна і невербальна комунікація. Функції невербальної комунікації. Невербальна комунікація як основа педагогічної майстерності. Основи візуальна діагностика невербальної поведінки. Тема 9. Основні закони та закономірності управління поведінкою людини в освітньому процесі та управлінській діяльності. Основні закони і закономірності управління поведінкою людини та їх врахування в професійній діяльності: Закон Парето, Г.Сельє, Зігеля-Вольфа, Кларка та т.ін. Основні ефекти соціального сприйняття: ролі, краси, первісності, ореолу, новизни, важкодоступності тощо.
Методи та критерії оцінювання: - спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; - усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване); - письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою виконання індивідуальних завдань: ессе, презентації, реферати, тестові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: На поточний контроль відводиться 50 балів (що включає виконання і захист індивідуаль-ної самостійної роботи – 5 балів), а на екзаменаційний контроль – 50 балів (письмова компонента – 45 балів та усна компонента – 5 балів). Максимальна оцінка складає 100 балів. Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітнього рівня бакалавр під час семестру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: Посіб. / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К.: Ака-демвидав, 2003. – 568 с. 2. Ієвлєв О.М. Психологія управління: Конспект лекцій (частина 1) для вивчення дисципліни для студентів освітнього рівня «Магістр» спеціальності 8.18010020 «Управління навчальним закладом»/ Укл.: О.М. Ієвлєв. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політех-ніка”, 2016. – 52 с. 3. Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація: Навч. посіб. / Н. П. Волкова. - К. : Видавничий центр "Академія", 2006. - 256 с. 4. Психологія управління : навч.-метод. посіб. / З. Р. Кісіль, О. Г. Угрин ; Львів. держ. ун-т внутр. справ. - Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2018. - 507 с. 5. Психологія управління : навч. посіб. / Р. А. Калениченко [та ін.] ; за заг. ред. Р. А. Калениченка, О. Г. Льовкіної ; Ун-т держ. фіск. служби України. - Ірпінь : Ун-т держ. фіск. служби України, 2019. - 255 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).