Основи психопедагогіки управління
Спеціальність: Професійна освіта (Цифрові технології)
Код дисципліни: 6.015.39.E.065
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: доцент Ієвлєв Олександр Миколайович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ФКС. Застосовувати психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки в умовах неперервного професійного розвитку та професійної / професійно-педагогічної мобільності.
Результати навчання: Розуміти сутність та особливості неперервного професійного розвитку та професійної / професійно-педагогічної мобільності, в основу яких покладено психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Психологія.
- Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Психопедагогіка в системі наук про управління людиною. Основи практичного використання в ланках управління освітою (освітнім процесом): особливостей управління відгуком людини з врахуванням принципів управління (маніпуляції) людською діяльністю з врахуванням правових та етичних питань їх використання; особливостей лідерства і формального керівництва; психологічних механізмів управління прийняттям рішення; основних законів та закономірності, що визначають людську поведінку в умовах виробничої і навчальної діяльності; методів психологічного впливу при індивідуальній та колективний (навчальній) діяльності.
Опис: Тема 1. Психопедагогіка управління, як наука.
Структура курсу, місце психопедагогіки управління серед інших наук, взаємозв’язки між ними, історія розвитку наук про людський фактор. Теорії управління. Теорії освітнього менеджменту. Психопедагогіка управління в професійній діяльності педагога. Рекомендована література.
Тема 2. Відгук (реакція) людини з позицій психології управління.
Дія як реакція на подразник. Прості та комплексні подразники (впливи). Функція відгуку, її компоненти, психологічна інтерпретація, основні взаємозв’язки. Каузальний ланцю «потреби - мотиви - дія». Основні принципи управління та можливості їх використання в умовах освітнього процесу та управлінській діяльності. Психолого-педагогічні та методичні принципи професійної педагогіки.
Тема 3. Механізми поведінки людини з позиції психопедагогіки.
Механізми поведінки людини. Психофізичні основи неусвідомленого впливу. Стереотипізована поведінка (реакції) в умовах освітнього процесу та управлінській діяльності. Таксономія типів діяльності.
Тема 4. Основи професійного розвитоку педагога в контексті професійно-педагогічної мобільності
Поняття професійного розвитку педагога та його етапи. Професійно-педагогічна мобільність як критерій якості професійної діяльності педагога та основа його професійного розвитку.
Тема 5. Техніки нейролінгвістичне програмування (НЛП) та їх врахування в освітньому процесі.
Основи управління поведінкою людини з позицій нейролінгвістичного програмування (НЛП). Репрезентативні системи. Підлаштовування та ведення; рефреймінг, “ілюзія вибору”, метод “якорів” тощо. Особливості використання технік НЛП освітнього процесу та управлінській діяльності.
Тема 6. Методи психологічного впливу в освітньому процесі і управлінській діяльності.
Основні методи психологічного впливу: переконання, зараження, навіювання, самореклама, формування прихильності, спонукання до наслідування тощо.. Особливості використання методів психологічного впливу в професійні діяльності педагога.
Тема 7. Маніпулятивні впливи в організації (закладі освіті).
Поняття та основні типи маніпуляції. Маніпуляція як суб’єкт – об’єктне управління та основа педагогічної майстерності. Типи маніпуляторів в освітньому закладі (організації). Неформальні ролі людини у формальній групі. Асептивна поведінка та заходи з протидії маніпуляції.
Тема 8. Основні компоненти невербальної комунікації та візуальні способи їх психодіагностики.
Вербальна і невербальна комунікація. Функції невербальної комунікації. Невербальна комунікація як основа педагогічної майстерності. Основи візуальна діагностика невербальної поведінки.
Тема 9. Основні закони та закономірності управління поведінкою людини в освітньому процесі та управлінській діяльності.
Основні закони і закономірності управління поведінкою людини та їх врахування в професійній діяльності: Закон Парето, Г.Сельє, Зігеля-Вольфа, Кларка та т.ін. Основні ефекти соціального сприйняття: ролі, краси, первісності, ореолу, новизни, важкодоступності тощо.
Методи та критерії оцінювання: - спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю;
- усне опитування (фронтальне, індивідуальне, комбіноване);
- письмовий контроль знань і умінь здійснюється за допомогою виконання індивідуальних завдань: ессе, презентації, реферати, тестові завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: На поточний контроль відводиться 50 балів (що включає виконання і захист індивідуаль-ної самостійної роботи – 5 балів), а на екзаменаційний контроль – 50 балів (письмова компонента – 45 балів та усна компонента – 5 балів).
Максимальна оцінка складає 100 балів. Підсумковий екзаменаційний контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітнього рівня бакалавр під час семестру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління: Посіб. / Л. Е. Орбан-Лембрик. – К.: Ака-демвидав, 2003. – 568 с.
2. Ієвлєв О.М. Психологія управління: Конспект лекцій (частина 1) для вивчення дисципліни для студентів освітнього рівня «Магістр» спеціальності 8.18010020 «Управління навчальним закладом»/ Укл.: О.М. Ієвлєв. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політех-ніка”, 2016. – 52 с.
3. Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація: Навч. посіб. / Н. П. Волкова. - К. : Видавничий центр "Академія", 2006. - 256 с.
4. Психологія управління : навч.-метод. посіб. / З. Р. Кісіль, О. Г. Угрин ; Львів. держ. ун-т внутр. справ. - Львів : Львів. держ. ун-т внутр. справ, 2018. - 507 с.
5. Психологія управління : навч. посіб. / Р. А. Калениченко [та ін.] ; за заг. ред. Р. А. Калениченка, О. Г. Льовкіної ; Ун-т держ. фіск. служби України. - Ірпінь : Ун-т держ. фіск. служби
України, 2019. - 255 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).