Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.001
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: к.псих.н., доцент, Мищишин М. М.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики» для студентів спеціальності 053 Психологія є фо¬рмування систематизованих знань про теоретико-методологічних засад психології, про законодавчо-правові та норма¬тивні основи діяльності практичного психолога у різних сферах соціальної практики. Результати навчання: - аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання; - здійснювати пошук інформації з різних джерел, у т.ч. з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, для вирішення професійних завдань; - розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: 3К 1. здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; 3К 4. здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК 11. здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: СК 1. здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології; СК 4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел. СК 9. здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну роботу відповідно до запиту.
Результати навчання: ПР 12 Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника. ПР 16 Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога. КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: попередніх немає супутні: Психологічна служба у різних організаціях, Загальна психологія, Історія психології
Короткий зміст навчальної програми: Людина є центром всього, що відбувається навколо. Відтак психології, як науці відведено одне із чільних місць серед інших наук. В сьогоденні дедалі частіше прийнято звертатися до надбання психологічних знань. Незважаючи на стрімкий розвиток інформаційних технології, штучного інтелекту, технологізацію всіх сфер виробництва центральною особою все ж залишається людина, яка організовує всі ці процеси, реалізовує їх і є основним споживачем. Навчальний курс «Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики», який викладається для майбутніх психологів, відіграє важливу роль у їх професійному становленні. Представлений Курс лекційного матеріалу є однією зі спроб поширення знань про діяльність психолога в різних сферах соціальної практики. Курс лекцій за структурою відображає побудову навчальної програми курсу, розраховану на 150 год. Зміст лекційного курсу висвітлює основні теоретичні питан¬ня навчальної дисципліни, що сприятиме формуванню в студен¬тів цілісного та точного уявлення про професію психолога, її основні завдання та умови їх реалізації. Програма курсу передбачає проведення лекцій, практичних занять, а також самостійну роботу студентів. Наприкінці курсу передбачено контроль засвоєння знань у формі екзамену.
Опис: Тема 1. Теоретичні аспекти психології як науки про людину 1. Становлення психології як окремої галузі знань. 2. Предмет та завдання психології. 3. Місце психології серед інших наук. 4. Сфери застосування професійних знань з психології. Тема 2. Характеристика професії психолога 1. Професійна психологія та особливості роботи психолога-практика, психолога-ученого, викладача психології. 2. Професійні обов’язки практичного психолога, клінічного психолога, психолога-консультанта, психотерапевта. Тема 3. Професіограма психолога 1. Професійні та особистісні якості фахівця у сфері психології 2. Професійна компетентність психолога. 3. Розвиток професійної компетентності психолога. Тема 4. Загальні положення роботи практичного психолога 1. Права та обов’язки практичного психолога. 2. Етичний кодекс психолога. Тема 5. Психологічні напрями та галузі психології 1. Концептуальні положення основних напрямів сучасної психології: біхевіоризм, гештальтпсихологія, психоаналіз, гуманістична психологія, когнітивна психологія, еклектизм. 2. Класифікація галузей психологічної науки. Тема 6. Напрямки роботи практичного психолога 1.Психологічна діагностика. 2. Психологічна корекція. 3. Психотерапія. 4. Психологічна реабілітація. 5. Просвітницька робота. 6. Психологічна профілактика. Тема 7. Обов’язки та завдання практичного психолога в освітній сфері 1. Завдання соціально-психологічної служби системи освіти в Україні. 2. Психологічна служба за кордоном. 3. Шкільний психолог: функції, права, обов’язки та нормативні документи, що регулюють професійну діяльність. 4. Консультативна та методична діяльність шкільного психолога. 5. Робочий час та робочий кабінет шкільного психолога Тема 8. Професійна діяльність практичного психолога в системі охорони здоров’я. 1. Медична психологія та її основні напрямки: нейропсихологія, патопсихологія, сомотопсихологія, психотерапія, психофармакологія, психопрофілактика, психогігієна. 2. Актуальні і перспективні завдання розвитку медичної психологічної служби. Тема 9. Діяльність практичного психолога у сфері державної політики та економіки 1. Психологічне забезпечення політичних процесів, агітацій та реклами. 2. Мета та завдання економічної психології. Тема 10. Дотримання етичних правил в психологічних дослідженнях. 1. Методи психологічних досліджень. 2. Принципи психологічних досліджень.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є контроль і оцінювання знань, вмінь та навичок студентів, який складається з двох етапів: - поточного контролю роботи студентів; - семестрового контролю (екзамен). Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також при складанні перед комісією диференційного заліку (за теоретичним матеріалом); 2)письмовий контроль (індивідуальні завдання; письмові експрес-опитування; контрольні роботи та ін.); 3)тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних та практичних заняттях; 4) побічне спостереження: під час практичних занять, тренінгових занять, рольових та ділових ігор та ін.; 5) вправляння: під час тренінгових занять, рольових, ділових та імітаційних ігор, підготовки тренінгів, практики тощо; 6) метод проблемних ситуацій; 7) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів. Поточний контроль (ПК) здійснюється під час лекцій, практичних та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Це сприяє підвищенню мотивації студентів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем. Об’єктами поточного контролю знань студентів є: систематичність, активність, своєчасність та результативність роботи над вивченням програмного матеріалу дисципліни, у т.ч. виконання контрольних, домашніх завдань та розв’язання задач; виконання завдань для самостійного опрацювання. Семестровий контроль (СК) проводиться у формах екзамену з конкретних навчальних дисциплін за накопичувальною системою. Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено екзамен, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК за 40-бальною шкалою та письмовим екзаменом – 60 балів. Згідно до робочої навчальної програми з навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики» передбачено екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: ПК - 40 Екзамен - 60
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бочелюк В.Й. Психологія: вступ до спеціальності: Навч.посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2017. – 288 с. 2. Дуткевич Т. В. Практична психологія: вступ до спеціальності: навч. посібник / Т. В. Дуткевич, О. В. Савицька. – 2-ге вид. – Київ: Центр учбової літератури, 2018. – 256 с. 3. Занюк С.С. Психологія мотивації та емоцій: Навч. посібник для студентів гуманіт. факультетів ВНЗ. - Луцьк: Ред.-вид. відд. Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2017. - 180 с. 4. Іллін Є. П. Мотивація і мотиви / Є. П. Іллін; переклад з рос.мови, передмова та примітки Т. В. Тадеєвої. — Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013.— 512 с. 5. Карікаш В.І. Основи психологічного консультування в позитум-підході / В.І. Карікаш, Н.А. Басовська, Ю.Є. Кравченко, С.А. Кириченко // методичний посібник. – Черкаси 2009, — 52 с. 6. Кісарчук З. Г. Психологічна допомога сім'ї : Посіб. / З. Г. Кісарчук, Л. О. Гребінь, Н. Ю. Журавльова, В. Ф. Маценко, Г. І. Онищенко; ред.: З. Г Кісарчук; Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2008. - 181 c. 7. Максименко С.Д. Загальна психологія: навч.посіб. для ВНЗ – 3-тє вид., переробл. І допов. (реком. МОНУ) / С. Д. Максименко. - К.: Центр учбової літератури, 2008.– 272с. 8. Мельніченко Т. В. Вступ до спеціальності : логопедія. Модуль 2 : навч.-метод. посіб. / Т. В. Мельніченко. – 2-ге вид., доопр. та доповн. - К. : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2013. – 184 с 9. Мищишин М.М. Психологічні особливості взаємозв’язку перфекціонізму та прокрастинації у студентської молоді / М.М. Мищишин, Д.І. Чемеринська, Я.Ю. Синичич // Вісник Національного університету оборони України. Зб-к наукю працю – К.: НУОУ, 2022. – Вип 1(65) – с.72-78 10. Мищишин М. М. Зміна професійних ціннісних орієнтацій студентів-психологів у період війни / М. Мищишин , Т. Симканич // Вісник Національного університету оборони України. Зб-к наукю працю – К.: НУОУ, 2022. – Вип 2 (66) – с.71-78 11. Основи практичної психології / В.Панок, Н.Чепелева, Т.Титаренко. - К.: Либідь, 2001 .- 534 с. 12. Панок В.Г. Концепція психологічної служби в системі освіти України //Барви творчості.- К.; 2005. 13. Періг І.М. Вступ до спеціальності “Психологія”/ Навчально-методичний посібник для студентів спеціальності “Психологія”, “Практична психологія”. – Тернопіль: ТНТУ імені Івана Пулюя, 2017. – 63 с. 14. Сходинки зростання. Практикум до навч.посіб. «Я – студент» / Огнев’юк В. О., Жильцов О. Б., Морзе Н. В. та ін. ; За заг. ред. Огнев’юка В. О.] – 5-те вид., зі змінами – К. : Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2015. – 68 с. 15. Яворський М.С. Від ідеї до продукту / М.С. Яворський, М.І. Ридель . – Львівський цент науково-технічної і економічної інформації, 2009 р. – 55 с. 16. Tomaszewski T. Wstup do psychologii. – Warszawa, 1963. Panstwowe Wydawnictwo Naukowe. – 296 s.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).