Психологічна служба у різних організаціях

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Назар Юрій Орестович – асистент
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Курс «Психологічна служба в різних організаціях» спрямований на ознайомлення студентів із цілями, змістом та напрямками діяльності психологічних служб та формування вмінь та навичок організації та проведення психопрофілактичної, консультативної, психодіагностичної та психокорекційної роботи у різноманітних соціальних інститутах для забезпечення умов, які б сприяли розвитку особистості, розкриттю її потенціалу, збереженню психічного здоров'я та оптимізації діяльності. Метою вивчення дисципліни є надання студентам знань, вмінь та навичок організації психологічної служби на підприємствах та в організаціях, в системі освіти, охорони здоров'я, в центрах соціально–психологічної допомоги та інших соціальних інститутів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність - здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК) 3К 1. Здатність переносити теоретичні знання в площину практики, ефективно виконувати конкретні практичні завдання. 3К 4. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 8. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК 11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК 1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології. СК 10. Навички міжособистісного спілкування та роботи в команді у процесі професійної діяльності.
Результати навчання: ПР 10 Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати позицію, модифікувати висловлювання відповідно до особливостей співрозмовника. ПР 12 Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника. ПР 16 Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога. КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Вступ до спеціальності Супутні: Історія психології Загальна психологія Основи психологічного консультування
Короткий зміст навчальної програми: Одним із важливих напрямів у програмі професійної підготовки психологів є вивчення дисципліни “Психологічна служба в різних організаціях”. Основна мета дисципліни — розкрити роль та закономірності діяльності психологічних служб. Завдання дисципліни: допомогти студентам усвідомити місце і роль практичної психології в системі психологічних наук; опанувати основні підходи до організації і діяльності психологічних служб, враховувати їх специфіку в різних соціальних сферах; набути умінь і навичок ефективного виконання основних видів професійної діяльності практикуючого психолога з урахуванням основних принципів взаємодії практичного психолога і клієнта. З метою глибокого засвоєння знань та їх практичного закріплення програмою передбачені семінарські та практичні заняття. Контроль за ефективністю вивчення курсу здійснюється за допомогою виконання контрольних завдань та курсової роботи. Рекомендована література до семінарських і практичних занять допоможе розширити та поглибити знання студентів з курсу “Психологічна служба в різних організаціях”. Після завершення курсу, студенти повинні - знати: сучасні тенденції у діяльності психологічних служб різних соціальних інститутів; нормативно-правові документи психологічної служби; види документації та звітності в роботі працівника психологічної служби; види та напрямки діяльності психологічної служби; вимоги до особистості та професійної діяльності працівника психологічної служби; специфіку та основні напрями діяльності психологічної служби в закладах освіти; медичних закладах; в економічній сфері; в силових структурах. - вміти: організовувати психологічну службу в закладах освіти, медичних закладах, в економічній та інших сферах; здійснювати перспективне та поточне планування діяльності психологічної служби; розробляти та втілювати програми індивідуальної та групової психокорекції, психопрофілактики, консультативної діяльності; аналізувати різні способи, прийоми, техніки, що використовуються у практичній роботі в галузі прикладної психології, соціальної педагогіки та прикладної соціології з метою знаходження оптимальних шляхів конструктивного розв’язання комплексних завдань психологічної експертизи, діагностики, консультації в сферах виробництва, транспорту, освіти, охорони здоров'я, спорту, охорони правопорядку тощо; виявляти актуальні проблеми науково-практичних досліджень в системі психологічного супроводу діяльності різних соціальних інститутів (виробництво, медицина, освіта, культура, спорт, правоохоронні органи), організовувати виконавців у комплексних проектах.
Опис: 1 Теоретичні основи функціонування психологічної служби 1. Поняття психологічної служби 2. Сфери діяльності психологічної служби 3. Основні ознаки, що характеризують психологічну службу 2 Психологічна практика та прикладна психологічна наука 1. Форми та види психологічної практики 2. Підходи до психологічного практикування та основні методи психологічних практик 3. Місце прикладної психології в системі психологічного знання 3 Методологічна та організаційна основа діяльності психологічної служби 1. Методологія проектування в діяльності психологічної служби 2. Організація Національної системи соціальних і психологічних служб України 3. Етично-правові аспекти діяльності психологічної служби 4 Історія розвитку психологічної служби в Україні 1. Періодизація та передумови розвитку практичної психології в Україні 2. Етапи становлення і формування психологічної служби в Україні 3. Сучасний стан та проблеми розвитку психологічної служби в Україні 5 Основні види діяльності психологічної служби 1. Просвітницька та профілактична робота 2. Психодіагностика та психокорекція 3. Психологічне консультування та психотерапія 6 Психологічна служба в системі освіти 1. Організація та структура психологічної служби системи освіти 2. Психологічна служба у початковій школі 3. Психологічна служба в середній загальноосвітній школі 4. Психологічна служба в закладах вищої освіти 7 Діяльність психологічних служб в системі освіти зарубіжних країн 1. Організація психологічної служби системи освіти США 2. Організація психологічної служби в країнах Європи 3. Організація психологічної служби в системі освіти Ізраїлю 8 Психологічна служба в системі охорони здоров’я 1. Організаційні аспекти діяльності медичного (клінічного) психолога 2. Специфіка надання психологічної допомоги соматичним хворим 3. Актуальні та перспективні завдання розвитку психологічної служби в системі охорони здоров'я 9 Психологічна служба у силових та оборонних структурах 1. Психологічна служба в органах внутрішніх справ 2. Соціально-психологічна робота в Службі безпеки України 3. Психологічна служба пенітенціарної системи 4. Психологічна служба в Збройних силах України 5. Психологічне забезпечення діяльності персоналу Державної прикордонної служби України 10 Психологічне забезпечення діяльності Державної служби з надзвичайних ситуацій 1. Система психологічного забезпечення ДСНС 2. Особливості надання екстреної психологічної допомоги 3. Напрями вдосконалення діяльності психологічної служби ДСНС 11 Психологічна служба на промисловому підприємстві та в організаціях малого бізнесу 1. Специфіка змісту діяльності, завдань та функцій психологічної служби на підприємстві. 2. Характеристика досвіду роботи психологічної служби підприємства. 3. Психологічна служба організацій малого бізнесу. 12 Психологічна служба в системі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді 1. Психологічна та соціальна робота з дітьми 2. Соціально-психологічна робота з молоддю 3. Сім’я як об’єкт соціально-психологічної роботи
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є контроль і оцінювання знань, вмінь та навичок студентів, який складається з двох етапів: - поточного контролю роботи студентів; - семестрового контролю (залік). Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологічна служба в різних організаціях» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок і вмінь, а також при складанні перед комісією диференційного заліку (за теоретичним матеріалом); 2)письмовий контроль (індивідуальні завдання; письмові експрес-опитування; контрольні роботи та ін.); 3)тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних та практичних заняттях; 4) побічне спостереження: під час практичних занять, тренінгових занять, рольових та ділових ігор та ін.; 5) вправляння: під час тренінгових занять, рольових, ділових та імітаційних ігор, підготовки тренінгів, практики тощо; 6) метод проблемних ситуацій; 7) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів. Поточний контроль (ПК) здійснюється під час лекцій, практичних, лабораторних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та вмінь студента. Це сприяє підвищенню мотивації студентів до системної активної роботи впродовж усього періоду навчання за відповідним освітнім рівнем. Об’єктами поточного контролю знань студентів є: систематичність, активність, своєчасність та результативність роботи над вивченням програмного матеріалу дисципліни, у т.ч. виконання контрольних, домашніх завдань та розв’язання задач; виконання завдань для самостійного опрацювання. Семестровий контроль (СК) проводиться у формах екзамену або заліку з конкретних навчальних дисциплін за накопичувальною системою. Оцінювання результатів навчання студента здійснюється відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Національному університеті «Львівська політехніка», згідно з Положенням про рейтингове оцінювання досягнень студентів. Для навчальної дисципліни, з якої передбачено залік, підсумкова оцінка виставляється за результатами ПК за 100-бальною шкалою. Згідно до робочої навчальної програми з навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» передбачено залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Участь у групових активностях на практичному занятті (форуми, дискусії виконання групових завдань, колоквіуми тощо) 40 Контрольна робота (тестові завдання) 30 Написання есе на тему «Актуальні проблеми та шляхи вдосконалення роботи психологічної служби» (за обраною галуззю) 15 Презентація на тему «Характери-стика діяльності фахівця психологічної служби» (на конкретному прикладі) 15 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гаркавенко З. О. Методичні рекомендації керівнику навчального закладу щодо діяльності психологічної служби / З. О. Гаркавенко. – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. – 79 с. 2. Довідник нормативно-правових документів психологічної служби та психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти України / Упоряд.: Ю. А. Луценко, А. Г. Обухівська, І. В. Луценко, Н. В. Сосновенко. – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2014. – 475 с. 3. Панок В.Г. Психологічна служба : навчально-методичний посібник / В. Г. Панок. – Камянець – Подільський : ТОВ Друкарня Рута, 2012. – 488 с. 4. Петровська І.Р. Методичні матеріали до навчального курсу «Психологічна служба» / І. Р. Петровська, Н. В. Гребінь. – Львів : Малий видавничий центр Львівського національного університету імені Івана Франка , 2016. – 40 5. Тридуб Л.І. Методичні рекомендації щодо організації та проведення працівниками психологічної служби корекційно-розвивальної роботи: Інформаційно-методичний збірник. Спеціалізоване педагогічне видання Головного управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників. – Біла Церква, 2009. 6. Кочерга О. О. Дитячі страхи, неврози, темперамент : корекційна робота психолога / О.Кочерга, О.Васильєв: упоряд. О.Главник. – К.: Шкільний світ, 2002. – 23 с. 7. Панок В.Г. Психологічна служба: підручник / В.Г.Панок, А.Г.Обухівська, В.Д.Острова та ін. – К.: Ніка-Центр, 2016. – 362 с. 3.2.3.Панок В.Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку : монографія / В.Г.Панок. – Чернівці: Технодрук, 2010. – 486 с. 8. Помиткіна Л.В. Психодіагностика в процесі консультативної діяльності / Консультативна психологія: підручник / І.С.Булах та ін. - Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. – 484 с.; С.191-209. 9. Помиткіна Л.В. Психологія прийняття особистістю стратегічних життєвих рішень: монографія / Любов Віталіївна Помиткіна. –К.: Кафедра, 2013. – 381 с. 10. Помиткіна Л.В. Психодинамічна неконгруентність особистості: діагностика, корекція та консультування: Монографія. – К.: Книжкове вид-во НАУ, 2007. – 180 с. 11. Ямницький В.М. Розвиток життєтворчої активності особистості. Практикум. – СВД М.П.Черкасов, 2008. – 249 с. Допоміжна 12. Городнова Н.М. Кабінет психолога в системі освіти. – К.: Шк. світ, 2009. – 128 с. 13. Гриценок Л І. З досвіду роботи регіональних психологічних служб із формування здорового способу життя в учнівської молоді: методичний посібник / Л І. Гриценок, О.М.Сироватко, Н.М.Городнова та ін.; за ред. І.І. Цушка. – К.: Ніка-Центр, 2008. – 384с. 14. Консультативно-діагностичний супровід дітей з особливими освітніми потребами в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : посіб. / Жук Т. В., Ілляшенко Т. Д., Луценко І. В. та ін. ; за ред. А. Г. Обухівської. – К. : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. – 247 с. 15. Легка Л. М. Організація діяльності психологічних служб: навч. посіб. / Л. М. Легка, Л. Г. Семенча. – Л.: Новий Світ-2000, 2009. – 372 с. 16. Лунченко Н.В. Анотований каталог інноваційного педагогічного досвіду працівників психологічної служби системи освіти України / Н.В. Лунченко, Ю.А. Луценко; за заг. ред. В.Г.Панка – К.: Шкільний світ, 2008. – 70 с. 17. Панок В.Г. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти) / Панок В.Г., Острова В.Д. – К.: «Освіта України», 2010. – 230 с. 18. Психолого-педагогічний супровід сім'ї у роботі психолого-медико-педагогічної консультації / авт. кол.: С. І. Васильковська, Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко та ін. ; за ред. А. Г. Обухівської. – К. : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. – 66 с. 19. Робоча книга пенітенціарного психолога / за ред. В.М. Синьова, В.С.Медведєва. – К., 2000. 14. Романова Н.Ф. Психологічні служби системи освіти в Україні: перспектива та особливості розвитку // «Соціальна робота в Україні: теорія і практика». – № 3, 2008. – С. 94-102 20. Сидоренко І.С. Актуальні напрямки роботи психолога в організаціях малого бізнесу// Актуальні проблеми психології. Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. – Т.4. – К., 2002. – С.211-213 21. Сучасні технології збереження здоров’я учнів у діяльності психологічної служби і психолого-медико педагогічних консультацій : [Посіб.] / авт. кол.: А. Г Обухівська., Т. В. Жук, О. А. Зеленько та ін. ; за ред. А. Г. Обухівської. – К. : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. – 218 с 22. Технології роботи організаційних психологів: Навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. Л. М. Карамушки. – К.: Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с. 23. Чебоненко С.О., Третяк О.С. Пенітенціарна психологія: Навчальний посібник. – Чернігів, 2011. – 219 с. 19. Шейнис М. Ю. Рабочая книга психолога организации. – Самара: Изд. дом. «Бахрах-М», 2001. – 224 с. 24. Обухівська А.Г. Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК / А.Г. Обухівська, Т.Д. Ілляшенко,Л.Є. Андрусішина. – Електрон. дані. – Київ : Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. – 56 с. 25. Психологічна служба: методичні рекомендації до самостійної роботи студентів / уклад. Л.В.Помиткіна. – К.: НАУ, 2015. – 28 с. 26. Психологічна служба: навч.-метод. посіб. для студентів і викладачів. – Камянець Подільський: ТОВ Друкарня Рута, 2012. – 488 с. 27. Робота психолога та соціального педагога в закладах освіти. Збірник нормативних документів / Укладач І.С.Загурська. –Житомир, 2010. –85 с. 9. Інформаційні ресурси 28. Журнал «Психологічна служба» Режим доступу: http://orgpsy-journal.in.ua/ 29. Українська асоціація організаційних психологів та психологів праці. Режим доступу: https://www.facebook.com/UAOPPP.Ukraine/ 30. Психологічна служба. Сайт Міністерства освіти і науки України. Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/psihologichna-sluzhba 31. Психологічна служба Державної служби з надзвичайних ситуацій: офіційний вебсайт. Режим доступу: https://psy.dsns.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).