Психологія особистості

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.013
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор філософії у галузі психології (PhD), доцент кафедри Павленок Катерина Сергіївна Кандидат психологічних наук, доцент кафедри Партико Неоніла Вікторівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна «Психологія особистості» побудована на відповідних теоретичних, методичних, наукових засадах та практичній підготовці бакалаврів, що складається з двох змістових модулів: «Загальне уявлення про особистість», «Психологічна характеристика особистості»; і є доступною для засвоєння кожним здобувачем денної та заочної форм навчання. Даний курс забезпечує формування у здобувачів знань, надання їм практичної спрямованості та формування вміння використовувати їх у практичній діяльності. Мета дисципліни полягає у висвітленні основних психологічних підходів щодо розуміння особистості на сучасному етапі розвитку суспільства; формуванні загальної та фахової компетенції; оволодінні теоретичними знаннями основних світових теорій особистості, закономірностей формування, чинників та механізмів розвитку особистості, її психологічної структури та практичними навичками застосування знань в галузі психології особистості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК 3. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. 3К 4. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. фахові компетентності: СК 1. Здатність оперувати категоріально-понятійним апаратом психології СК 12. Здатність до особистісного та професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПР10. Формулювати думку логічно, доступно, дискутувати, обстоювати позицію, модифікувати висловлювання відповідно до особливостей співрозмовника. Методи навчання і викладання: Лекції, практичні заняття - інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування ПР15. Відповідально ставитися до професійного самовдосконалення, навчання та саморозвитку. Методи навчання і викладання: Практичні заняття - репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування АіВ2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності. Методи навчання і викладання: Лекційні та практичні заняття - репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль –виконання та захист практичних робіт, усне та фронтальне опитування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності з елементами ознайомлювальної практики, Анатомія та фізіологія центральної нервової системи Загальна психологія з практикумом ч. 1 Супутні і наступні навчальні дисципліни: Загальна психологія з практикумом ч. 2, Пиходіагностика, Соціальна психологія
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає аудиторну роботу у межах лекційних та практичних занять. Розглядаються основні конструкти психології особистості, розвиток уявлень про особистість у вітчизняній психології – про внутрішній світ людини, закономірності психічного розвитку та функціонування, індивідуальне, соціальне, суб’єктне та індивідуальне. Формування наукових уявлень про підходи до вивчення особистості в зарубіжній психології. Піднімаються питання особливостей робити з окремими сферами особистісного виміру буття людини: самосвідомості та смислової сфери, життєвого світу особистості, спрямованості та інше. Самостійна робота передбачає опрацювання теоретичних основ прослуханого лекційного матеріалу; вивчення окремих тем або питань, що передбачені для самостійного опрацювання; роботу з рекомендованою літературою на задану тему та пошук додаткової інформації; підготовку до виступу на практичних заняттях; систематизацію вивченого матеріалу перед КР; опрацювання та підготовку огляду опублікованих у фахових та інших виданнях статей; переклад іноземних джерел встановленої тематики; підготовку та оформлення схем, таблиць, графіків, діаграм тощо; підготовку індивідуальних робіт і рефератів. Вивчення навчальної дисципліни «Психологія особистості» потребує: виконання тестових завдань, практичних завдань, самостійної роботи, індивідуальних завдань тощо; підготовки до практичних занять; робота з статистичними та інформаційними джерелами, опрацювання рекомендованої основної та додаткової літератури, а також матеріалів діяльності організацій і закладів різного типу. Підготовка та участь у практичних заняттях передбачає: ознайомлення з програмою навчальної дисципліни, питаннями, які виносяться на заняття з відповідної теми; вивчення конспекту лекцій, а також позицій, викладених у підручниках, монографічній та іншій науковій літературі, тощо. Для вивчення теми та правильного виконання (розв’язання) завдань слід брати до уваги методичні рекомендації щодо підготовки до теми (заняття), зазначені у конспекті лекцій з курсу. На практичних заняттях присутність здобувачів вищої освіти є обов’язковою, важливою також є їх участь в обговоренні всіх питань теми. Пропущені заняття мають бути відпрацьовані. Це ж стосується й здобувачів, які не виконали завдання або показали відсутність знань з основних питань теми. Здобувач вищої освіти повинен дотримуватися навчальної етики, поважно ставитися до учасників процесу навчання, бути зваженим, уважним та дотримуватися дисципліни й часових (строкових) параметрів навчального процесу.
Опис: Назви тем: 1. Сутність поняття особистості 2. Структура особистості 3. Розуміння особистості у вітчизняній психології 4. Сучасні вітчизняні теорії особистості: Г. Костюк, В. Панок, С.Максименко, Т. Яценко та інші 5. Львівсько-Варшавська школа та її підходи до психології особистості 6. Співвідношення долі та життєвого шляху особистості 7. Структура особистості у психоаналізі 8. Поняття «нарцисична особистість» і «невротична особистість» 9. Особистість у теоріях об’єктних стосунків. Розвиток об’єктних відносин у теорії З. Фройда, М. Кляйн, А. Фройд 10. Розвиток об’єктних стосунків у теорії Ж.Боулбі. 11. Розвиток об’єктних відносин у теоріях представників Британської школи (Р. Фейрбейн, Г. Гантріп, М. Балінт, Д.Віннікотт) 12. Нарцисична особистість. Теорія нарцисизму Отто Кернберга 13. Невротична особистість (К. Горні) 14. Особистість у гуманістичній та трансперсональній психології. Організмічні теорії 15. Концептуальні положення теорії А. Маслоу 16. Особистість у феноменологічному підході (теорія К. Роджерса) 17. Динаміка та розвиток особистості. Дослідження концепції Я у наш час (теорія концепції Я за Г. В. Католик). 18. Трансперсональний підхід до розуміння особистості 19. Особистість у когнітивній психології 20. Трактування структури особистості у працях Дж. Келлі, Ж. Піаже 21. Ключові напрями розуміння особистості в гештальт-психології 22. Особистість у розумінні теорії М. Вертгеймера та К. Левіна 23. Особистість у екзистенційній психології 24. Особистість у концепції Віктора Франкла. Особистість у концепції Ролло Мея. 25. Творча діяльність і особистість. 26. Механізми функціонування творчої особистості 27. Проблема творчості в гуманістичній психології 28. Моделі творчості 29. Творча особистість та її характеристики. Мотиваційна та емоційно-вольова сфери творчих особистостей 30. Зріла особистість у контексті психологічних теорій та концепцій. Основні критерії та показники зрілості 31. Портрет зрілої особистості Г. Оллпорта 32. Основні види зрілості та їхня психологічна характеристика 33. Гендерний аспект особистісної зрілості 34. Поняття «конкурентоспроможність» та «конкурентоспроможна особистість» 35. Інтегральні характеристики конкурентоспроможної особистості 36. Психологічний вік особистості 37. Психологія сприймання часу особистістю
Методи та критерії оцінювання: Методи письмового контролю – забезпечують глибоку і всебічну перевірку засвоєння програмового матеріалу (реферати, - письмові експрес-опитування; дві контрольні роботи для студентів ЗФН; письмові відповіді на екзамені у вигляді розв’язання тестів 3-х рівнів складності (складаються варіанти однакових за складністю тестів), які охоплюють матеріал навчальної дисципліни; максимальна кількість балів за розв’язання тестів під час письмової складової екзаменаційного контролю становить 40 балів); побічне спостереження: під час семінарських занять, рольових та ділових ігор та ін.; дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; метод проблемних ситуацій; педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних заняттях; педагогічне тестування на екзаменаційному контролі). У письмовій роботі студенту необхідно показати як теоретичні знання, так і вміння застосовувати їх для розв’язування конкретних завдань, психологічних проблем, ситуацій. Методи усного контролю – бесіда, доповідь студента, роз’яснення. Основою усного контролю слугує монологічна відповідь студента (у підсумковому контролі це більш повний, системний виклад) або запитально-відповідальна форма – бесіда. Усний контроль, як поточний, проводиться на кожному занятті в індивідуальній, фронтальній або комбінованій формі, можуть застосовуватися дидактичні картки, ігри, технічні засоби. Усне опитування здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності, а також на екзамені (максимальна кількість балів за усну складову під час екзаменаційного контролю становить 20 балів) й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом за 100-бальною шкалою)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну Разом за ПК письмова компонента усна компонента 40 40 20 100 Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: «Відмінно» –100% - 90%вірних відповідей «Добре» –89%- 75% вірних відповідей «Задовільно» –74% - 60% вірних відповідей «Незадовільно» – до 60% вірних відповідей
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Основна: 1. Кацавець Р.С. психологія особистості. Навчальний посібник. Київ: Алерта, 2021, 134 с. 2. Мельник О.А. Поняття про особистість у київській філософсько-психологічній школі XIX-початку XX століття. Генеза поняття «особистість» в українській психологічній науці: монографія. Київ: Видаввничий Дім «Слово», 2020. С. 47-57. 3. Мітіна С.В. Психологія особистості. Ліра-К, 2020. 2764.с. 4. Москалець В. Психологія особистості. Центр учбової літератури, 2023. 262 с. 5. Столяренко О.Б. Психологія особистості. Навч. Посібник. Центр учбової літератури, 2021. 280 с. 6. Екзистенційна та гуманістична психологія : навч. посібник / І. М. Зварич, Г. В. Чуйко, Т. А. Колтунович ; за наук. ред. В. Г. Панка. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2019. 496 с. 7. Швалб Ю.М. психологічні механізми соціалізації особистості в онтогенезі. Монографія. Харків: Вид-во «Літера Нова», 2020, 214 с. Додаткова: 1. Мельник О. А. Гармонійний розвиток особистості у історичному контексті. Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості: Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Херсон, 30 вересня – 1 жовтня 2021р.). С. 164-165. 2. Мельник О. А. Поняття про особистість у київській філософсько-психологічній школі ХІХ –початку ХХ століття. Генеза поняття «особистість» в українській психологічній науці: монографія / За ред. В. В. Турбан. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2020. С. 47–57. 3. Сердюк Л.З. Психологічні фактори самодетермінації особистості. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, Вип.18, 2018, С.151-161. 4. Сердюк Л.З. Вплив парадигмальних змін у психології на сучасні дослідження особистості в Україні. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, Загальна психологія. Історична психологія. Етнічна психологія. Том IX, Вип. 13, 2020, С. 313-325. 5. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Людина у концтаборі. Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля». 2022. 160 с. 6. Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Навчальна книга – Боглан. 2021. 552.с. 7. Фройд З. Тотем і табу. Фоліо. 2019. 267.с. 8. Фром Е. Мати чи бути. Книжковий клуб сімейного дозвілля. 2020. 304.с. 9. Фром Е. Мати чи бути. Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля». 2020. 304 с. 10. Фром Е. Мистецтво любові. Книжковий клуб №»Клуб сімейного дозвілля». 2021. 192. 11. Хорні. К. Наші внутрішні конфлікти. Конструктивна теорія неврозу. Сварог. 2023. 244 с. 12. Юнг К.Г. Людина та її символи. Центр учбової літератури. 2022. 436 с. 13. Юнг К.Г. Аналітична психологія. Центр учбової літератури. 2022. 250 с. 14. Юнг К.Г. Архетипи і колективне несвідоме. Астролябія. 2023. 608 с. 15. Юнг К.Г. Психологія несвідомого. Центр учбової літератури. 2022. 404 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).