Вікова психологія
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.O.021
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Новікова Жанна Михайловна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (окрім дисциплін вільного вибору):
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Загальні компетентності (ЗК):
3К 5. Здатність шляхом самостійного планування і вибору здобувати нові професійні і загальні знання, вміння, навички і здатності, в тому числі з іноземних джерел, та інтегрувати їх з уже наявними.
ЗК 8. Здатність ефективно взаємодіяти з членами робочої групи в процесі виконання спільних завдань.
ЗК 10. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні;
ЗК 11. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні (фахові) компетентності (СК)
СК 3. Здатність до розуміння природи поведінки, діяльності та вчинків.
СК 4. Здатність самостійно збирати та критично опрацьовувати, аналізувати та узагальнювати психологічну інформацію з різних джерел.
СК 6. Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження.
СК 7. Здатність аналізувати та систематизувати одержані результати, формулювати аргументовані висновки та рекомендації.
СК 8. Здатність організовувати та надавати психологічну допомогу (індивідуальну та групову).
СК 9. Здатність здійснювати просвітницьку та психопрофілактичну роботу відповідно до запиту.
СК 10. Навички міжособистісного спілкування та роботи в команді у процесі професійної діяльності.
Результати навчання: ПРН 1. Аналізувати та пояснювати психічні явища, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання.
ПРН 2. Розуміти закономірності та особливості розвитку і функціонування психічних явищ в контексті професійних завдань.
ПРН 4. Обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень і аналізу літературних джерел. ПРН 11. Складати та реалізовувати план консультативного процесу з урахуванням специфіки запиту та індивідуальних особливостей клієнта, забезпечувати ефективність власних дій.
ПРН 12. Складати та реалізовувати програму психопрофілактичних та просвітницьких дій, заходів психологічної допомоги у формі лекцій, бесід, круглих столів, ігор, тренінгів, тощо, відповідно до вимог замовника.
ПРН 16.Знати, розуміти та дотримуватися етичних принципів професійної діяльності психолога.
ПРН 17Демонструвати соціально відповідальну та свідому поведінку, слідувати гуманістичним та демократичним цінностям у професійній та громадській діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Вступ до спеціальності
Загальна психологія, частина 1
Історія психології
Експериментальна психологія
Диференціальна та порівняльна психологія
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Педагогічна психологія
Соціальна психологія
Геронтопсихологія
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Вікова психологія» призначена для засвоєння вікових психологічних особливостей особистості з метою вироблення до неї аргументованого диференційованого навчально-виховного впливу, що передбачає результативне використання отриманих тематичних знань в інтенсивній професійній діяльності психолога в умовах організованих та неорганізованих соціальних чинників (передусім різнопланових глобальні та локальних соціальних викликів і загроз).
Навчальна дисципліна «Вікова психологія» (ОК24) є обов’язковою академічною та методичною складовою навчального плану ОКР «Бакалавр» (053 Психологія), зміст якої побудований за структурно-логічною схемою «базова термінологія – інформаційний масив про розділи вікової психології (особливості вікового розвитку) – теоретико-прикладне застосування інформації – можливості прогнозування вікового розвитку особистості». В її інформаційній основі в пізнавальному контексті сучасних освітніх реалій знаходяться головні лінії (напрямки) психічного розвитку (соціальна ситуація розвитку; провідна діяльність; новоутворення; суперечності) через їхнє зіставлення з конкретними віковими періодами (стабільними і перехідними). У зв’язку з цим, пошуковий акцент у викладі інформації знаходиться на 1) з’ясуванні студентами з допомогою науково-педагогічного працівника типових та нетипових психологічних особливостей у віковому розвитку особистості та 2) організації продуктивної самостійної роботи студентів з елементами наукового пошуку.
Тематика навчальної дисципліни, де кожна тема має систему базових наукових понять як вихідних пізнавальних орієнтирів для осмислення матеріалу, спрямована на формування передусім практичної професійної підготовки фахівця. Передбачається активне використання апробованих форм навчальної роботи (лекції-діалоги, практичні заняття, самостійна робота студентів), що розвивають пізнавальні інтереси, стимулюють дослідницьку діяльність, мотивацію всіх суб’єктів навчально-професійної взаємодії (науково-педагогічних працівників і студентів) до особистого професійного самовдосконалення.
Зміст навчальної дисципліни уособлює знакові досягнення вікової психології як науки та навчальної дисципліни, а також тривалий досвід авторської професійної діяльності.
Опис: Тема 1. Вікова психологія як галузь психологічної науки. Об’єкт, предмет і джерела вікової психології. Місце вікової психології в системі психологічних наук.
Тема 2. Виникнення і розвиток вікової психології. Зародження знань із вікової психології у стародавньому світі. Ідеї вікової психології в епоху Середньовіччя.
Тема 3. Напрями, теорії і концепції вікової психології. Біологізаторський напрям (біологічна, біологізаторські). Соціогенетичний напрям (соціальна, соціологізаторська).
Тема 4. Методологічні засади та методи вікової психології. Методологічні засади вікової психології. Вимоги до проведення дослідження.
Тема 5. Психічний і особистісний розвиток людини. Генотипна і середовищна зумовленість розвитку. Ознаки психічного розвитку, чинники розвитку, принципи психічного розвитку в діяльності. Проблема дитинства у віковій психології. Онтогенез і життєвий шлях людини. Поняття віку як центральна категорія вікової психології. Соціальна ситуація розвитку, провідна діяльність, новоутворення як показники вікового розвитку. Індивідуальні варіації розвитку, єдність природного і соціального в онтогенезі людини, рушійні сили і умови психічного розвитку, принципи і критерії вікової періодизації. Поняття про стабільні і перехідні періоди. Проблема періодизації розвитку особистості в дитячому віці 1
Тема 6. Зародження психіки дитини у пренатальний період. Період немовляти. Психічний розвиток немовляти. Пренатальний розвиток. Криза «дня народження». Структура періоду немовляти.
Тема 7. Психологія немовлячого періоду. Особливості спілкування у немовлячому віці. Формування передумов розвитку мови у немовлячому віці. Розвиток рухів та дій. Розвиток орієнтації в оточуючому світі (сенсорний та перцептивний розвиток). Когнітивний розвиток у немовлячому віці.
Тема 8. Особливості розвитку в ранньому дитинстві
Особлива роль раннього дитинства у психічному розвитку дітей. Найважливіші досягнення даного періоду. Предметно-маніпулятивна діяльність та її роль у психічному розвитку. Пізнавальний розвиток у ранньому дитинстві.
Тема 9. Психічний і особистісний розвиток дитини в дошкільному віці. Соціальна ситуація розвитку в дошкільному віці.
Тема 10. Психологічний розвиток молодшого школяра. Готовність дитини до навчання у школі: основні критерії.
Тема 11. Особливості учбової діяльності молодшого школяра.
Шкільна зрілість дошкільняти, її зміст, механізми
формування та діагностика.
Тема 12. Розвиток пізнавальний процесів у молодших школярів. Розвиток відчуттів і сприйняття у молодших школярів. Розвиток пізнавальний психічних процесів.
Тема 13. Психологічні особливості підліткового віку. Вплив фізичних та фізіологічних особливостей підлітків а їх психічний розвиток. Емоційно-вольовий розвиток.
Тема 14. Соціальна ситуація особистісного зростання сучасного підлітка. Психологічний аналіз взаємин учнів основної школи з педагогами. Криза 13-ти років.
Тема 15. Психологія ранньої та зрілої юності. Особливості розвитку пізнавальних процесів та їх обумовленість професійною діяльністю. Криза 23 років як перехідний період від юнацького віку до дорослості. 2
Тема 16. Психологія особистісного розвитку у юнацькому віці. Провідна діяльність (як навчально-професійна діяльність). Студентський вік. Психологічні проблеми професійного самовизначення.
Тема 17. Дорослість як етап онтогенезу. Анатомо-фізіологічні
особливості дорослості.
Тема 18. Рання дорослість. Загальна характеристика. . Особливості розвитку самосвідомості у ранньому дорослому віці.
Тема 19. Середня і пізня дорослість. Загальна характеристика середня і пізня дорослість. Проблеми середньої і пізньої дорослості.
Тема 20. Старість як етап онтогенезу. Геронтопсихологія. Проблема періодизації старіння та старості.
Методи та критерії оцінювання: Опис методів оцінювання рівня знань досягнення результатів навчання
Методи діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «вікова психологія» (комплексна мета: встановлення фактичного обсягу знань та сформованих умінь і навичок з навчальної дисципліни під час її планового вивчення у системі професійної підготовки):
1) усне індивідуальне опитування: на лекційних, практичних та індивідуально-консультативних заняттях з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, сформованих навичок і вмінь, а також на екзамені й складанні його комісії (за теоретико-практичним матеріалом);
2) письмовий контроль (реферат; письмові експрес-опитування, або «психологічні диктанти»; поточні контрольні роботи; самостійні роботи, комплексні контрольні роботи, письмові відповіді на екзамені та ін.);
3) пояснювальне читання (рівень осмисленого тлумачення інформаційного масиву);
4) реферат (матеріали індивідуально-дослідницького завдання);
5) колоквіум: а) встановлення рівня засвоєння базової термінології з кожної теми; б) з’ясування внутрішньої (тематичної) та зовнішньої («між темами») логістики.
Критерії оцінювання результатів навчання: Форма навчання Форма роботи Разом за ПК письмова
компонента усна
компонента
Денна форма Усні та письмові опитування під час практичних занять. 40 30 30 100
Заочна форма Усні та письмові опитування під час практичних занять. Контрольні роботи. 45 30 25 100
Критерії оцінки рівня засвоєння студентами знань, сформованих навичок і вмінь під час персонального контролю за еквівалентною шестибальною шкалою:
5 е/балів – студент глибоко і міцно засвоїв програмний матеріал, вичерпно, послідовно, вільно й логічно його викладає, з можливих варіантів вибирає найкращу відповідь, доцільно використовує літературні джерела. Точно встановлює причинно-наслідкові зв’язки між предметами і явищами, адекватно аналізує й синтезує зв’язки між ними під різними кутами і у різній площині, вміє розкрити загальні закономірності розвитку і зміни явища. Добре знає характеристики даного явища чи предмету, особливості його функціонування й прояву, хоча може допустити 1-2 неточності, які не впливають на кінцевий результат.
Уміє на необхідному рівні й творчо переносити теоретичні знання у площину практики. Робить правильні індуктивні та дедуктивні висновки.
У кількісному вимірі студент відмінно знає 88-100% навчального матеріалу чи правильно виконав 88-100% завдань від загального обсягу.
4 е/бали – студент у цілому знає програмний матеріал, по суті викладає його, включаючи розрахунки, аргументи і докази , але висвітлює його не повно, без чіткої логіки і послідовності. При можливості вибору відповіді із кількох варіантів він вибирає правильну, але не завжди найкращу; правильно застосовує теоретичні положення при розв’язанні практичних завдань, володіє необхідними навичками і прийомами їх виконання, знає алгоритм розв’язання завдання.
У цілому, добре розрізняє різні явища, предмети і факти, майже точно розкриває їхні особливості функціонування чи прояву. Але, аналізуючи явища і процеси, при встановленню причинно-наслідкових зв’язків між ними, допустив дві-чотири неістотні помилки; не достатньо повно інтерпретує розвиток даного явища, його вплив на інші процеси. Загалом, вміє застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних завдань.
У кількісному вимірі студент добре знає 70-87% навчального матеріалу чи правильно виконав 70-87% завдань від загального обсягу.
3 е/бали – студент знає тільки основний матеріал, але не засвоїв його деталей, припускається неточності й помилок, обирає недостатньо чіткі формулювання, спростовує теоретичні положення, порушує послідовність у розкритті явища чи предмета, алгоритм їхнього функціонування, але задовільно знає основні поняття, сутність і зміст явищ та предметів, зв’язків між ними. Проте не може всебічно й глибоко проаналізувати причинно-наслідкові зв’язки, зробити повноцінних висновків.
Загалом, виявив посередні знання навчального матеріалу, недостатньо аргументовані відповіді, недостатнє застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних завдань, неточності і помилки, які не значно вплинули на характеристику даного явища чи предмета, а також умови їх прояву, розвитку, застосування.
У кількісному вимірі студент знає 50-69% навчального матеріалу чи правильно виконав 50-69% завдань від загального обсягу.
2 е/бали – студент знає лише частину навчального матеріалу (31-49% від загального обсягу), плутається у відповіді, робить істотні помилки у розкритті предметів та явищ і причинно-наслідкових зв’язків між ними, але частково розкриває сутність. Не зробив висновків, а також не вміє переносити знання у площину практики.
При розв’язуванні завдань допустив грубі помилки, що змінили чи викривили кінцевий результат.
У кількісному вимірі студент знає 31-49% навчального матеріалу чи правильно виконав 31-49% завдань від загального обсягу.
1 е/бал – студент у цілому поверхово знає лише окремі фрагменти навчального матеріалу (11-30%), до кінця правильно не відповідає на жодне питання, але у своїй відповіді намагається, виходячи зі здорового глузду, правильно пояснити хоч деякі явища; не вміє пояснити наявні причинно-наслідкові зв’язки між ними хоча може й назвати окремі з них. Не вміє теоретичні знання пов’язати з практикою.
При розв’язанні завдань робить помилки, які на 70-90% спотворюють кінцевий результат.
У кількісному вимірі студент знає лише 11-30% навчального матеріалу чи правильно виконав 11-30% завдань від загального обсягу.
0 е/балів – студент зовсім не знає навчального матеріалу, не відповів на жодне запитання, хоча й робив спробу, висловлюючи щось схоже до знань. При розв’язанні завдань допустив помилки, які повністю спотворили кінцевий результат.
У кількісному вимірі студент виконав 0-10% завдань від загального обсягу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова:
1. Вікова та педагогічна психологія / [Скрипченко О. В., Долинська Л. В., Огороднійчук З. В. та ін.]. – К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
2. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Валерій Миколайович Поліщук. – [2-е вид.]. ? Суми : Університетська книга, 2010. – 320 с.
3. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Валерій Миколайович Поліщук. – [3-тє вид., випр.]. ? Суми : Університетська книга, 2010. – 352 с.
4. Савчин М. В. Вікова психологія / М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К. : Академвидав, 2005. – 360 с.
5.Коваленко О., Лукянова Л, Помиткін Е., Москавець Психологія людей похилого віку. Київ: Вид-во ТОВ «Геопринт», 2021. 288.
Навчально-методичне забезпечення
1. Актуальні проблеми практичної психології : Збірник статей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Глухів, 07-08 листопада 2014 року) / Міністерство освіти і науки України, ГНПУ ім. О. Довженка [та ін.]; [ред. кол.: В. М. Поліщук, О. Є. Блінова, Я. О. Гошовський, С. Б. Кузікова, Г. К. Радчук, В. М. Чернобровкін]; відп. ред. В. М. Поліщук. – Глухів : РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2014. – 186 с.
2. Актуальні проблеми практичної психології : Збірник статей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (Глухів, 12-13 листопада 2015 року) / Міністерство освіти і науки України, ГНПУ ім. О. Довженка [та ін.]; [ред. кол.: В. М. Поліщук, О. Є. Блінова, Я. О. Гошовський, С. Б. Кузікова, Г. К. Радчук, В. М. Чернобровкін]; відп. ред. В. М. Поліщук. – Глухів : РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2015. – 189 с.
3. Гуцало Е. Психологія вікового розвитку особистості : практикум / Емілія Гуцало.– Кіровоград : ФО-П Александрова М.В., 2012. – 180 с.
4. Зінченко О.В., Шейко Г.Д. Методичні рекомендації до виконання психологічних завдань безвідривної психологічної практики / Олександр Володимирович Зінченко, Галина Дмитрівна Шейко. – Глухів : РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2012. – 24 с.
5. Поліщук В.М. Методичні вказівки для виконання спланованих форм навчальної роботи (практичні заняття, самостійна робота, підготовка до екзаменів). – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2016.– 12 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).