Історія держави і права зарубіжних країн

Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.081.00.O.013
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Макарчук Володимир Степанович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни: ознайомлення майбутніх фахівців з юриспруденції з кращими зразками світового досвіду розбудови держави і права. Основна увага приділяється розвитку у майбутніх юристів розуміння закономірностей розвитку держави і права; бачення чинників, що сприяють (чи, навпаки, заважають) поступальному розвитку правових систем, зокрема, державно-правових інститутів, умінню узагальнювати багатий історичний матеріал та робити самостійні висновки.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі професійної правничої діяльності. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК13. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історіі? та закономірностеи? розвитку предметноі? області, і?і? місця у загальніи? системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологіи?. ЗК14.Цінування та повага різноманітності і мультикультурності. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті і?х впливу на сучасну правову систему. СК3. Цінування та повага до гідності людини як наи?вищоі? соціальноі? цінності, розуміння і?і? правовоі? природи. СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиціі?.
Результати навчання: Програмні результати навчання (ПР): РН3. Проводити збір і інтегровании? аналіз матеріалів з різних джерел. РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів. РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки. РН25. Аналізувати історію формування правових явищ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: «Історія держави і права України»; «Теорія держави і права». Супутні і наступні навчальні дисципліни: «Основи римського приватного права»; «Конституційне право України».
Короткий зміст навчальної програми: Історія держави і права зарубіжних країн як навчальна дисципліна – це квінтесенція досвіду державно-правового будівництва найбільш успішних для певного історичного періоду державних формацій. Людська цивілізація упродовж усього часу свого існування осмислено та інтуїтивно шукає і віднаходить державно-правові механізми налагодження суспільних відносин, стримування кримінальної злочинності, запобігання громадянських конфліктів та війн, правового регулювання міжнародних відносин тощо. Демократія (влада народу) як форма державного устрою прийшла у наші часи зі Стародавньої Греції; появою поняття республіки людство зобов’язане Стародавньому Риму. Однак демократія та республіка, як форма державного правління, мають свої слабкі місця і недоліки. Це спонукало (спонукає і далі) деяких авторитарних лідерів демонтувати завоювання демократії і республіканську форму правління, підміняти демократію популізмом з метою узурпації влади. Тому, щоб ефективно захищати існуючий демократичний режим та республіканську форму правління (ще кажуть: конституційний лад) необхідно розуміти ці недоліки. Отже, вивчення світового історичного досвіду правотворення і державотворення – як позитивного, так і негативного, створення та регулювання інститутів держави і права має важливе значення не тільки для формування професійних якостей юриста, правоохоронця чи політика, але також має слугувати і справі захисту конституційного ладу.
Опис: 1. Азіатський спосіб виробництва. Держава і право Стародавнього Сходу. Єгипет, Вавилон, Стародавня Індія; 2. Рабовласницька держава і право. Стародавня Греція; 3. Рабовласницька держава і право. Стародавній Рим в епоху Республіки. Виникнення Риму. Держава і право Риму періоду Республіки (509 – 27 рр. до н.е.). Стародавній Рим в епоху Імперії. Причини переходу від Республіки до монархії. Суспільний і державний лад Риму в період принципату. Домінат; 4. Феодальна держава і право. Зародження феодалізму в державах Західної Європи. Держава франків; 5. Станово-представницькі монархії в країнах Західної Європи. Зміни в суспільному ладі. Становлення міського самоуправління. Станово-представницька монархія у Франції. Генеральні штати. Великий березневий ордонанс 1357 р. Станова монархія у Англії. Роль і місце парламенту. Прецедентне право. Станово-представницька монархія в Німеччині. Рейхстаг та ландтаги; 6. Абсолютні монархії в країнах Західної Європи. Передумови абсолютизму. Абсолютна монархія у Франції. Абсолютні монархії в країнах Західної Європи. Абсолютна монархія у Англії та її особливості. Німецький «князівський» абсолютизм. Кароліна (1532 р.); 7. Англійська буржуазна революція. Утворення буржуазної держави; 8. Виникнення і розвиток США у XVIII ст. Розвиток США у XIX – на поч. ХХ ст. Громадянська війна 1861 – 1865 рр. та її наслідки; 9. Французька буржуазна революція. Директорія та Перша імперія у Франції. Наполеонівські війни і їх вплив на державу і право Європи; 10. Становлення парламентської монархії у Англії; 11. Утворення Німецької імперії. Загально-німецьке право. Австрія та Австро-Угорщина у 1814 – 1867 рр. Дуалістична монархія. Галицький крайовий сейм; 12. Вплив більшовицької держави і права на світову історію. Суть комуністичної державно-правової доктрини. Жовтневий переворот 1917 р. в Росії. Перші кроки Радянської держави і права. Комінтерн та програма «світової республіки Рад». Демократична революція в Німеччині. Утворення Веймарської республіки. Угорська радянська республіка 1919 р.; 13. Фашистські держави і військові диктатури. Суть державно-правової концепції фашизму. Фашизм в Італії. Німецький націонал-соціалізм як німецька різновидність фашизму. Нюрнберзькі закони; 14. Буржуазні демократії у післявоєнний період. США. Посилення влади Президента. Розділене правління. Політична перемога буржуазного ладу в змаганні двох систем. Післявоєнні поправки до Конституції; 15. Буржуазні демократії у післявоєнний період. Еволюція двопартійної системи у Великобританії. Лейбористська націоналізація промисловості. Внутрішня й зовнішня політика М. Тетчер та її наступників. Четверта і П’ята Республіки у Франції.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виконання індивідуального науково-дослідного завдання; контрольна робота.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті. Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів; екзаменаційний контроль – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бостан Л.Н., Бостан С.К. Історія держави і права зарубіжних країн: Навч. посібних. К.: Центр навч. літ-ри, 2004. 672 с. 2. Грубінко А.В. Історія держави і права зарубіжних країн: навчальний посібник. Тернопіль: Богдан, 2014. 656 c. 3. Дахно І.І. Історія держави і права. Навчальний посібник – довідник. К.: Центр навчальної літератури, 2006. 220 с. 4. Історія держави та права: навчальний посібник /Д.Є. Забзалюк, В.С. Макарчук, В.Я. Марковський, В.Д. Яремчук, Н. Я. Рудий (За заг. ред. Д.Є. Забзалюка та В. Я. Марковського). Львівський державний університет внутрішніх справ. Львів: СПОЛОМ, 2020. 438 с. 5. Кульчицький С. Червоний виклик. Історія комунізму в Україні від його народження до загибелі/ Станіслав Кульчицький. Книга 1. К- Темпора 2013. – 504с. 6. Лемкін Рафаель. Радянський геноцид в Україні : стаття 28 мовами / Рафаель Лемкін; [ред. Роман Сербин; упор. Олеся Стасюк] ; Міжнародний благодійний Фонд «Україна 3000». К.: Майстерня книги. 2009. 207 с. 7. Маймескулов Л.М. Історія держави і права зарубужних країн: підручник. Х.: Право, 2011, 520 с. 8. Макарчук В.С. Загальна історія держави і права зарубіжних країн (видання будь-якого року). 9. Макарчук В.С., Рудий Н.Я. Історія держави і права зарубіжних країн: навчально-методичний посібник у схемах / В.С. Макарчук, Н.Я. Рудий. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2013. 108 с. 10. Марк Туллій Ціцерон. Про закони. Про державу. Про природу богів. Переклад з латини В. Литвинова. Львів: Апріорі, 2020. 392 с. 11. Мельничук О.С. Міська правова система: теоретичні та нормативні засади : монографія / О.С. Мельничук; Міністерство освіти і науки України, Національний університет «Одеська юридична академія». Одеса: Фенікс. 2015. 404 с. 12. Сопільник Л.І. Історія держави і права зарубіжних країн. 2-е вид. перероб. й доп. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2012. 500 с. 13. Тищик Б.Й. Кульчицький В.С., Кольбенко А.В. Історія держави і права зарубіжних країн: (Середні віки та ранній новий час). За ред.: Б. Й. Тищик. Львів : Світ, 2006. 695 с. 14. Тищик Б.Й. Історія держави і права Сполучених Штатів Америки (ХVІІІ ст. – 1918 р.). Навчальний посібник. Дрогобич: «Коло», 2007. 224 с. 15. Тищик Б.Й. Історія держави і права Великої Британії (ХVІІ ст. – 1918 р.). Навч. посібник / Б.Й. Тищик. Львів: Вид. центр юрид. ф-ту ЛНУ ім. І. Франка, 2011. 321 с. 16. Тищик Б.Й. Історія держави і права країн Стародавнього світу: навчальний посібник. Львів: «Світ», 2001. 224 с. 17. Тищик Б.Й. Історія держави і права Франції (1789–1918 рр.): навчальний посібник. Дрогобич: «Коло», 2008. 236 с. 18. Тищик, Б. Й. Історія держави і права Стародавнього світу: навчальний посібник. Львів : Світ, 2001. 384 с. 19. Тищик, Борис Йосипович Історія держави і права зарубіжних країн: новий час (XVII ст.-1918 р.): навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Львів : Світ, 2013. 750 с. 20. Трофанчук Г.І. Історія держави та права зарубіжних країн: нав. Посібник. К.: Юрінком Інтер. 2020, 448 с. 21. Хома Н.М. Історія держави і права зарубіжних країн. Навч. посібник. Львів: „Магнолія плюс”, видавець СПД ФО В.М. Піча, 2005. 22. Хрестоматія з історії держави і права зарубіжних країн / За ред. проф., чл.-кор. АПрН України В.Д. Гончаренка. К.: Вид. дім «Ін Юре», 2002. 368 с. 23. Шевченко О.О. Історія держави і права зарубіжних країн. К. Вентурі, 1994. 248 с. 24. Шевченко О.О. Історія держави і права зарубіжних країн. Хрестоматія. К.: Вентурі, 1995. 234 с. 25. Яремчук В.Д. Історія держави і права зарубіжних країн. Універсальний довідник. Львів: Бона, 2015, 400 c. 26. Яремчук В.Д., Історія держави і права зарубіжних країн: дефініції, схеми, таблиці: навчальний посібник: Львів: ЛьвДУВС, Львів, 2019. 232 с. 27. Макарчук В.С. Історія держави і права зарубіжних країн : методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи для студентів (першого) бакалаврського рівня вищої освіти спеціальності 081 «Право». Укладач: В.С. Макарчук. Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2021. 62 с. 28. Електронний навчально-методичний комплекс «Історія держави і права зарубіжних країн». Укладач: В.С. Макарчук. Віртуальне навчальне середовище НУ «Львівська політехніка».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).