Конституційне право України
Спеціальність: Право
Код дисципліни: 6.D8.00.O.008
Кількість кредитів: 8.00
Кафедра: Теорії права та конституціоналізму
Лектор: Ковальчук Віталій Богданович
Ковальчук Олена Богданівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
Інтегральна компетентність (ІНТ): Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі у галузі правничої діяльності.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК11. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК12. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми.
ЗК16. Здатність ухвалювати рішення та діяти, дотримуючись принципу неприпустимості корупції та будь-яких інших проявів недоброчесності.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності (СК):
СК1. Здатність застосовувати знання з основ теорії та філософії права, знання і розуміння структури правничої професії та її ролі у суспільстві.
СК2. Здатність аналізувати ретроспективи розвитку правових явищ та процесів у контексті їх впливу на сучасну правову систему.
СК3. Цінування та повага до гідності людини як найвищої соціальної цінності, розуміння її правової природи.
СК7. Здатність застосовувати норми та інститути права, щонайменше з таких галузей: конституційне право, адміністративне право і адміністративне процесуальне право, цивільне і цивільне процесуальне право, трудове право, кримінальне і кримінальне процесуальне право.
СК8. Здатність застосовувати правові принципи та доктрини.
СК12. Здатність аналізувати правові проблеми та обґрунтовувати правові позиції.
СК13. Здатність до критичного та системного аналізу правових явищ.
СК18. Знання і розуміння особливостей реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
Результати навчання: Програмні результати навчання (РН):
РН3. Проводити збір і інтегрований аналіз матеріалів з різних джерел.
РН5. Давати короткий правовий висновок щодо окремих фактичних обставин з достатньою обґрунтованістю.
РН6. Оцінювати недоліки і переваги певних правових аргументів, аналізуючи відому проблему.
РН10. Знати та розуміти особливості реалізації та застосування норм матеріального і процесуального права.
РН15. Застосовувати в професійній діяльності основні сучасні правові доктрини, цінності та принципи функціонування національної правової системи.
РН16. Пояснювати природу та зміст основних правових явищ і процесів.
РН17. Виокремлювати і аналізувати юридично значущі факти і робити обґрунтовані правові висновки.
РН19. Надавати консультації щодо можливих способів захисту прав та інтересів клієнтів у різних правових ситуаціях.
РН21. Знати механізм реалізації прав та свобод людини.
РН22. Вміти користуватися конституційно-правовими механізмами та інструментами щодо гарантування прав людини, забезпечення правовладдя та народовладдя.
РН23. Демонструвати знання правових норм, що визначають організацію і зміст діяльності органів публічної влади.
РН26. Знати основи запобігання корупції, суспільної та академічної доброчесності на рівні, необхідному для формування нетерпимості до корупції та проявів недоброчесної поведінки серед здобувачів освіти та вміти застосовувати їх в професійній діяльності.
Автономія і відповідальність (АіВ):
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Теорія та філософія права, частина 1.
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теорія та філософія права, частина 2; Організація діяльності судів та правоохоронних органів; Порівняльне конституційне право; Конституційно-процесуальне право України.
Короткий зміст навчальної програми: «Конституційне право України» як навчальна дисципліна має велике значення у підготовці майбутніх спеціалістів-юристів, оскільки, з одного боку, формує цілісне бачення майбутніх фахівців щодо сутності та змісту України як держави суверенної, демократичної, правової та соціальної, правового становища людини і громадянина в державі, з іншого – розуміння конституційного законодавства України як цілісної, логічно побудованої нормативно-правової системи, його значення і ролі для всього правознавства. У зв’язку з цим Конституційне право України як навчальна дисципліна, що зорієнтована на вивчення конституційної дійсності, набуває значення певного фундаменту. Конституційне право України досліджує головні інститути цієї галузі права, з’ясовує тенденції їх становлення та розвитку в період розбудови української державності, виявляє загальні та особливі риси конституційно-правового регулювання, обумовлені притаманними Україні властивостями: соціальними, економічними, політичними, науковими та національними традиціями.
Конституційне право України є цілісним навчальним курсом. Його вивчення має бути послідовне й систематичне. Успішне вивчення курсу Конституційного права України передбачає освоєння студентами лекційного матеріалу, його закріплення та поглиблення на практичних (семінарських) заняттях, самостійне вивчення нормативно-правової бази, навчальної та наукової літератури.
Опис: 1. Конституційне право України як галузь права, наука і навчальна дисципліна.
2. Конституційно-правові відносини та конституційно-правова відповідальність.
3. Конституція України як Основний Закон суспільства і держави.
4. Основи конституційного ладу України.
5. Конституційно-правовий статус людини і громадянина.
6. Громадянство України.
7. Конституційні засади виборчої системи і виборчого права в Україні.
8. Конституційні основи референдумів в Україні.
9. Верховна Рада України – єдиний орган законодавчої влади в Україні.
10. Президент України – глава держави.
11. Кабінет Міністрів України – вищий орган у системі органів виконавчої влади України.
12. Центральні та місцеві органи виконавчої влади України.
13. Територіальний устрій України.
14. Місцеве самоврядування в Україні. Асоціації органів місцевого самоврядування. Органи самоорганізації населення.
15. Конституційно-правові основи судової влади в Україні. Конституційний Суд України.
16. Контрольно-наглядові та правоохоронні органи в Україні. Конституційно-правовий статус адвокатури в Україні.
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінювання рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти є: усне опитування на практичних (семінарських) заняттях; виступ на практичних (семінарських) заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); письмова контрольна робота (відповіді на питання лекційного курсу, вирішення практичних завдань тощо); захист індивідуального письмового завдання; виконання домашнього письмового завдання; екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання студента здійснюється за результатами ПК відповідно до 100-бальної шкали оцінювання, встановленої в Університеті.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни складається з оцінки ПК результатів навчання упродовж семестру та оцінки результатів навчання при проведенні контрольного заходу під час СК – екзамену. Кількість балів, відведених на ПК складає 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів.
За результатами вивчення навчальної дисципліни студент може отримати 100 балів. Сумарну кількість балів отримуємо шляхом математичної дії додавання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Конституційне право України. Практикум для здобувачів вищої освіти спеціальності D8 Право (за наук. ред. професора Ковальчука В.Б., доцентки Ковальчук О.Б., доцентки Ромців О.І.). Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2025. 320 с.
2. Термінологічний словник «Конституційне право України» для студентів спеціальності 081 Право (автори проф. Ковальчук В.Б., доц. Ковальчук О.Б.). Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2024. 143 с.
3. Конституційне право України: Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної форми навчання спеціальності 081 «Право» / Укл. В.Б. Ковальчук, О.Б. Ковальчук, О.І. Ромців. Львів: Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», 2021. 74 с.
2. Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять, самостійної роботи та написання контрольних робіт студентами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти заочної форми навчання спеціальності 081 «Право» / Укл. В. Б. Ковальчук, О.І. Ромців, М.С. Пивовар Львів: Інститут права, психології та інноваційної освіти Національного університету «Львівська політехніка», 2022. 92 с.
3. Ковальчук В.Б., Ковальчук О.Б., Ромців О.І. Конституційне право України: Віртуальне навчальне середовище // Сертифікат № 06208. 2025. URL:
Рекомендована література
Базова
Нормативно-правові акти:
1. Акт проголошення незалежності України від 24 серпня 1991 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1427-12#Text.
2. Декларація про державний суверенітет України від 16 липня 1990 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/55-12#Text.
3. Конституція України від 28 червня 1996 р.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text.
4. Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text.
5. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text.
6. Міжнародний пакт про громадянські та політичні права від 16 грудня 1966 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text.
7. Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права від 16 грудня 1966 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text.
Література
Основна:
1. Совгиря О.В., Шукліна Н.Г. Конституційне право України. Повний курс: навчальний посібник. Київ : Юрінком Інтер. 2021 р. 556 с.
2. Конституційне право: підручник / за загальною редакцією М.І. Козюбри / Ю.Г. Барабаш, О.М. Бориславська, В.М. Венгер, М.І. Козюбра, А.А. Мелешевич. К. : Ваіте, 2021. 528 с.
3. Конституційне право України : підручник / за заг. ред. Т. М. Слінько. Харків : Право, 2020. 592 с.
4. Конституційне право України: навч.-метод. посібник / Д. С. Терлецький, М. В. Афанасьєва, Ю. Д. Батан та ін. ; за заг. ред. Д. С. Терлецького. Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2020. 242с.
Допоміжна:
1. Ковальчук В. Б. Конституційно-правовий статус парламентської опозиції в країнах центрально-східної Європи та в Україні. Український часопис конституційного права. 2022, № 1 (22). С. 3–20.
2. Ковальчук В. Б. Громадянське суспільство в Україні: сучасний стан, виклики, стратегія модернізації: монографія. Київ: Юридична думка, 2018. 676 c.
3. Ковальчук В. Б. Конституціоналізм та основи демократії: теоретико-правовий вимір. Ч. 2 : монографія / В. Б. Ковальчук, О. Б. Ковальчук, С. І. Іщук, О. І. Ромців, І. Д. Софінська. Львів : ФОП Свинарчук Роман Вікторович, 2020. 238 c.
4. Ковальчук В. Б. Конституція та легітимація державної влади. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2017. № 855. С. 342-347.
5. Ковальчук О. Б. Відкликання виборцями народного депутата України: проблеми запровадження. Успіхи і досягнення у науці (Серія «Право», Серія «Освіта», Серія «Управління та адміністрування», Серія «Соціальні та поведінкові науки»). 2024. № 10 (10). С. 115–126.
6. Ковальчук О. Б. Питання нормативно-правового врегулювання діяльності Президента України. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2023. Т. 10, № 4 (40). С. 86–91.
7. Ковальчук О. Б. Питання функціонування інституту омбудсмена в Україні. Журнал східноєвропейського права. 2023. № 115. С. 36–44.
8. Ковальчук О. Б. Повноваження Конституційного Суду України: шляхи вдосконалення // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Юридичні науки». 2023. Т. 10, № 3 (39). С. 259–265.
9. Ковальчук О. Б. Проблемні питання реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Журнал східноєвропейського права. 2021. № 95. С. 62–72.
Інформаційні ресурси
1. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://www.rada.gov.ua.
2. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua.
3. Офіційний сайт Кабінету Міністрів України. URL:https://www.kmu.gov.ua.
4. Офіційний сайт Конституційного Суду України.URL:https://ccu.gov.ua.
5. Офіційний сайт Верховного Суду України.URL: https://supreme.court.gov.ua.
6. Офіційний сайт Офісу Генерального прокурора України.URL: https://www.gp.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).