Психологічне консультування з основами психотерапії, частина 1

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.003
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доцент Лариса Іванівна Березовська
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є забезпечення професійної компетентності психологів у сфері підготовки та кваліфікованого проведення психологічного консультування і психотерапії.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральної: здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог. загальних: ЗК1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК5. Цінування та повага різноманітності та мультикультурності. ЗК6. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК9. Здатність мотивувати людей та рухатись до спільної мети. фахових: ФК4. Здатність здійснювати практичну діяльність (тренінгову, психотерапевтичну, консультаційну, психодіагностичну та іншу залежно від спеціалізації) з використанням науково верифікованих методів і технік. ФК6. Здатність ефективно взаємодіяти з колегами в моно- та мультидисциплінарних командах. ФК7. Здатність приймати фахові рішення у складних і непередбачуваних умовах, адаптуватися до нових ситуацій професійної діяльності. ФК9. Здатність дотримуватися у фаховій діяльності норм професійної етики та керуватися загальнолюдськими цінностями. ФК10. Здатність розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги клієнтам у складних життєвих ситуаціях.
Результати навчання: За освітньою програмою: ПРН4. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій. В контексті навчальної дисципліни: Вміти складати психологічний прогноз розвитку особистості, груп, організацій на основі інформації, що отримана із застосуванням арт-терапевтичних методів. За освітньою програмою: ПРН5. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія, консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість. В контексті навчальної дисципліни: Вміти розробляти та впроваджувати індивідуальні психотерапевтичні, консультативні, групові тренінгові програми із використанням методів арт-терапії. За освітньою програмою: ПРН9. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності. В контексті навчальної дисципліни: Вміти надавати психологічну допомогу з дотриманням етичних принципів, норм закону та загальнолюдських цінностей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Глибинна психологія Психологія травми Психологія самопізнання та саморегуляції
Короткий зміст навчальної програми: Дана дисципліна спрямована на вивчення психологічного консультування та основ психотерапії, передбачає вивчення особливостей арт-терапії в рамках психологічного консультування та психотерапії. Розглядає оволодіння теоретичними знаннями арт-терапії, вивчення напрямів арт-терапевтичної практики (зображувальна терапія, піскова терапія, казкотерапія), методів арт-терапії, особливостями психодіагностики в процесі застосування арт-терапії, особливостей індивідуальної та групової арт-терапевтичної психокорекції, специфікою організації та проведення арт-терапевтичних заходів, а також основам практичного застосування знань з арт-терапії, а саме методам та методикам проведення арт-терапевтичних консультаційних, психокорекційних та психотерапевтичних заходів, вивчення особливостей роботи арт-терапевта, що проводить психологічну консультацію та психотерапію, аналізу різних методів арт-терапевтичного впливу, апробацію арт-терапевтичних методик.
Опис: Теоретичні основи арт-терапії. Основні поняття арт-терапії. Корекційні можливості арт-терапії. Форми арт-терапії. Напрями та види арт-терапії. Організація арт-терапевтичної діяльності: оснащення арт-терапевтичного кабінету, способи реєстрації та оцінки арт-терапевтичної роботи. Етичні проблеми проведення психоконсультативної та психотерапевтичної роботи. Зображувальна терапія. Загальні уявлення про зображувальну терапію. Матеріали для художньої творчості. Психологічний вплив художніх матеріалів. Особливості сприйняття продуктів творчості клієнтів у зображувальній терапії. Основні етапи зображувальної терапії. Діагностичний потенціал арт-терапевтичних технік. Арт-терапія, проективний малюнок та навчання малюванню: порівняльна характеристика. Межі арт-терапевтичної діагностики. Оцінка діагностичних параметрів у арт-терапії. Діагностичні ознаки: символ та лінія. Символіка кольорів. Арт-терапевтичні техніки, що застосовуються у процесі психоконсультування та психотерапії. Психотерапевтична робота з травмою. Арт-терапія як засіб подолання психічних травм у дітей та підлітків. Арт-терапевтичні техніки роботи у кризових ситуаціях та з психічною травмою. Арт-терапевтичні техніки роботи з ресурсними станами. Зображувальна терапія у груповій роботі. Характеристика різних форм групової арт-терапії. Організація групової зображувальної терапевтичної роботи. Особливості роботи з різними клієнтськими групами: дітьми, підлітками та дорослими. Арт-терапевтичні техніки у роботі тренера. Піскова терапія. Історія та сучасні тенденції піскової терапії. Роль психолога в пісковій терапії. Основні засади роботи психолога в пісковій терапії. Організація кабінету піскової терапії. Процес піскової терапії. Процес піскової терапії. Схема процесу піскової терапії. Схема аналізу піскових світів. Способи документування процесу піскової терапії. Проективна психодіагностика у пісочниці. Індивідуальна форма проективної психодіагностики у пісочниці. Групова форма проективної психодіагностики у пісочниці. Піскова терапія з дітьми. Загальні засади організації піскової роботи з дітьми. Піскова терапія у роботі з дітьми дошкільного віку. Піскова терапія яке метод допомоги дітям у кризових обставинах. Поєднання піскової терапії з різними напрямами психотерапії. Юнгіанська піскова терапія та гештальт. Піскова терапія Юнга та тілесна терапія. Психодрама та юнгіанська піскова терапія. Казкотерапія Поняття казкотерапії. Схема обмірковування над казками та їх обговорення. Структура корекційно-розвивального казко-терапевтичного заняття (для дітей). Види казок: художні, народні, авторські художні, психокорекційні, психотерапевтичні, медитативні. Форми та методи роботи з казками (1 частина). Аналіз казок з дітьми, підлітками та дорослими. Сюжет повної чарівної пригодницької казки та схема його розвитку. Вирішення казкових задач. Розповідання казок: розповідь групі або одній людині, або відомої казки від 3-ої особи; групова розповідь казки. Форми та методи роботи з казками (2 частина). Складання казок клієнтами у процесі психологічного консультування та психотерапії. Прийоми складання казок. Переписування (або дописування) казок. Казкова лялько-терапія. Лялько терапія з «особливими» дітьми. Постановка казок. Проективна діагностика в казкотерапії. Інформаційний простір метафори. Теорія морального імунітету. Підходи до аналізу авторських казок. Принципи психологічного аналізу казок. Організація процедури тестування у казкотерапії. Арт-терапевтичні техніки, що застосовуються у психологічному консультуванні та психотерапії. Арт-терапевтичні техніки роботи з емоціями та почуттями; з Я-концепцією; з мотивацією та ціле покладання; з ціннісно-смисловою сферою; зі стосунками (дитячо-батьківськими, сімейними, парними); з жіночістю та сексуальністю.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологічне консультування з основами психотерапії, частина 1» є такі: – самостійне проведення технік арт-терапії на практичних заняттях; – перевірка презентацій та есе; – індивідуальна перевірка виконання практичних робіт; – дискусії під час практичних занять; – експрес-тестування та підсумкове тестування; – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Психологічне консультування з основами психотерапії, частина 1» передбачає формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій психологів у сфері підготовки та кваліфікованого проведення психологічного консультування і психотерапії, що застосовується для розв’язання різноманітних теоретичних і практичних завдань їхньої професійної діяльності. Зміст робочої програми навчальної дисципліни «Психологічне консультування з основами психотерапії, частина 1» орієнтований на реалізацію умінь проведення психологічного консультування та основ психотерапії, передбачає використання методів арт-терапії в рамках психологічного консультування та психотерапії. Курс орієнтований на оволодіння теоретичними знаннями арт-терапії, вивчення напрямів арт-терапевтичної практики (зображувальна терапія, піскова терапія, казкотерапія), методів арт-терапії, особливості психодіагностики в процесі застосування арт-терапії, опрацювання особливостей індивідуальної та групової арт-терапевтичної психокорекції. Опрацьовується специфіка організації та проведення арт-терапевтичних заходів, а також основи практичного застосування знань з арт-терапії, а саме методи та методики проведення арт-терапевтичних консультаційних, психокорекційних та психотерапевтичних заходів. Вивчаються особливості роботи арт-терапевта, що проводить психологічну консультацію та психотерапію, аналізуються різні методи арт-терапевтичного впливу, апробовуються арт-терапевтичні методики. Акцентовано на питаннях етичних засад проведення психологічного консультування та психотерапії. Частина навчального матеріалу виноситься на самостійне вивчення. Самостійна робота передбачає опрацювання літературних джерел, лекційного матеріалу, виконання завдань, що знаходяться в методичних рекомендаціях до самостійної роботи, роботу у віртуальному середовищі обов’язковим елементом якої є виконання практичних завдань, тестових завдань, підготовку до практичних занять, виконання завдань, передбачених методичними рекомендаціями до практичних занять, а також виконання індивідуальною науково-дослідного завдання (презентація та есе
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Вознесенська О., Мова Л. Арт-терапія в роботі психолога. К.: Шк. світ, 2007. 120 с. 2. Вознесенська О., Сидоркіна М. Арт-терапія у подоланні психічної травми: Практичний посібник. К.: Золоті ворота, 2015. 198 с. 3. Ільченко І.С. Арт-терапія: навчальний посібник для студентів. Умань: Видавничо-поліграфічний центр «Візаві», 2013. 150 с. 4. Калька Н., Ковальчук З., Одинцова Г. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч.2. Львів: ЛьвДУВС, 2021. 148 с. 5. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч.1. Львів: ЛьвДУВС, 2020. 232 с. 6. Колпакчи О. С. Арт-терапія: курс лекцій : навч. посіб.; Бердян. держ. пед. ун-т. – Київ : Центр учбової літератури, 2018. – 287 с. 7. Оруджова Ж.А. Створення казки або казкова арт-терапія. К.: Марич, 2009. 92 с. 8. Підлипна Л. Мистецтво терапії. Івано-Франківськ, 2009. 151 с. 9. Яценко Т.С., Калачник І.В., Чернуха І.О. Арт-терапевтичні технології в роботі психолога. К.: Марич, 2009. 68 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).