Дизайн психологічного дослідження
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Галян Ігор Михайлович - доктор психологічних наук, професор
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна:
Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
загальних:
ЗК2. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
ЗК3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
ЗК4. Вміння виявляти, ставити та розв’язувати проблеми.
Фахові:
ФК1. Здатність здійснювати теоретичний, методологічний та емпіричний аналіз актуальних проблем психологічної науки та/або практики.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
За освітньою програмою:
ПРН 1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
В контексті навчальної дисципліни:
Уміти аналізувати наукові дослідження інших науковців, що представлені у фахових журналах, монографіях та кваліфікаційних роботах.
За освітньою програмою:
ПРН 2. Вміти організовувати та проводити психологічне дослідження із застосуванням валідних та надійних методів.
В контексті навчальної дисципліни:
Згідно з темою і метою вміти обрати відповідний дизайн дослідження та збирати емпіричний матеріал, застосовуючи валідні та надійні методи.
За освітньою програмою:
ПРН 7. Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях.
В контексті навчальної дисципліни:
Уміти презентувати результати дослідження в наукових публікаціях та усних виступах з дотриманням мовного дизайну, властивого цьому виду діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Експериментальна психологія
Математичні методи в психології
Психодіагностика
Дизайн психологічного дослідження (курсова робота)
Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій в галузі організації, проведення та опрацювання результатів наукових досліджень, що сприятиме розв’язанню ними різноманітних теоретичних і практичних, а особливо дослідницьких завдань їхньої професійної діяльності. Програма орієнтована на реалізацію умінь застосовувати науковий дослідницький метод в психології; дотримуватися процедури дослідження з різним дизайном; формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору емпіричного матеріалу та його опрацювання, включно з процедурою статистичної обробки. Це розширить і поглибить їхні компетенції щодо аналізу, планування та проведення наукового дослідження задля пояснення психічних явищ та процесів, сприятиме вибору і застосовуванню валідного й надійного психодіагностичного інструментарію (тести, опитувальники тощо) для діагностування залежної змінної. Отримані знання допоможуть критично оцінювати достовірність одержаних результатів психологічного дослідження, формулювати аргументовані висновки, обґрунтовувати власну позицію, робити самостійні висновки за результатами власних досліджень та досліджень колег. Зрештою, здобувачі освіти зможуть презентувати результати власних досліджень усно / письмово для фахівців і нефахівців.
Опис: Тема. Наука та наукові дослідження. Історія розвитку науки. Академічна доброчесність
Тема. Методологія наукового дослідження
Тема. Дизайн дослідження
Тема. Валідність наукового дослідження
Тема. Дизайн наукового дослідження: експериментальні плани. Доекспериментальні та квазіекспериментальні плани, плани істинних експериментів.
Тема. Підготовчий етап наукового психологічного дослідження
Тема. Дослідницьких гіпотези та експериментальні змінні. Статистичні гіпотези, помилки першого (?) і другого (?) роду. Нуль-гіпотеза та її перевірка.
Тема. Дослідницька вибірка та її статистичні показники. Оцінка параметрів сукупності.
Тема. Вимірювання у психологічному дослідженні. Типи шкал. Підготовка даних для статистичного аналізу в програмі SPSS та Statisticа.
Тема. Математичне моделювання: описові статистики. Статистичні розподіли. Міри центральної тенденції (мода, медіана, середнє арифметичне). Міри мінливості, стандартне відхилення та коефіцієнт варіації.
Тема. Математичне моделювання: статистичні критерії оцінки різниці між групами/змінними.
Залежність вибору критерію від типу шкали. t-критерій Стьюдента для незалежних вибірок, U-критерій Манна-Уїтні, Т-критерію Вілкоксона. Інші критерії оцінки різниці між групами/змінними.
ANOVA – дисперсійний аналіз. Величина ефекту. Корекція Бонферроні. Застосування програми IBM SPSS і Statistica для розрахунку оцінки різниці між групами/змінними.
Тема. Математичне моделювання: міри зв’язку. Коефіцієнт лінійної Пірсона. Коефіцієнт рангової кореляції Спірмена. ?-критерій Кендалла.
Тема. Математичне моделювання: багатомірний статистичний аналіз: факторний аналіз (зниження розмірності). Кластерний аналіз в психологічному дослідженні та його сутність. Застосування програми IBM SPSS і Statistica для побудови факторних моделей.
Тема. Мовний дизайн наукових досліджень.
Академічна доброчесність та відповідальність науковця під час аналізу результатів дослідження та їх презентації.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни є такі:
– усне опитування на практичних заняттях;
– письмовий контроль: розв’язання практичних завдань, опрацювання емпіричних результатів наукових досліджень;
– дискусії: під час практичних та індивідуально-консультативних занять;
– експрес-тестування та підсумкове тестування;
– екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестрова оцінка є сумарною оцінкою результатів ПК усіх видів обов’язкових робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни, та складенням іспиту. Оцінювання поточної успішності студентів здійснюється на кожному семінарському занятті за 5-бальною шкалою і заноситься в журнал обліку академічної успішності. Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінка, одержана під час відпрацювання враховуються при визначенні середнього балу поточної успішності.
Якість контрольної роботи оцінюється за такими критеріями: відповідність змісту контрольної роботи завданню та вимогам навчально-методичних рекомендацій щодо його виконання; самостійність розв’язання поставленої задачі; наявність елементів науково-дослідного характеру.
На іспиті студент може максимально набрати 60 балів.
Розподіл балів у 100-бальній шкалі:
Поточний контроль (ПК): практичні (семінарські) заняття – 40 балів
Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 45 балів; усна компонента – 15 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бірта Г. О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень. [текст] : навч. посіб. К. : «Центр учбової літератури», 2014. 142 с.
2. Бондарчук О. І. Експериментальна психологія: [Курс лекцій] К.: МАУП, 2003. 120с.
3. Бхаттачерджи А., Ситник Н.І. Методологія і організація наукових досліджень: дослідження в соціально-економічних науках. Навч. посібник. 2016. Режим доступу: http://management.fmm.kpi.ua/wp-content/uploads/2014/12/Sytnik_Methodology.pdf
4. Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
5. Галян І.М. Психодіагностика. Київ: Академвидав, 2011. 464с.
6. Галян О.І., Галян І.М. Експериментальна психологія. [Навч. посібн.] / О.І.Галян, І.М.Галян., К.: Академвидав, 2012. 400с.
7. Климчук В.О. Математичні методи в психології. Навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. – К.: Освіта України, 2009. - 288 с.
8. Константинов В.В. Экспериментальная психология. Курс для практического психолога. СПб.: Питер, 2006. 272с.
9. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. Експериментальна психологія (дидактичний тезаурус). [Навч. посібник] К.: МАУП, 2008. 360 с.
10. Рибалка В.В. Методологічні питання наукової психології: навчально-методичний посібник. К.: Ніка-Центр, 2003. 204 с.
11. Руденко В. М. Математична статистика. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 304 с.
12. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: ООО “Речь”, 2000. 350 с.
13. Шейко В. М.; Кушнаренко, Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник. Київ: Знання-прес, 2002. 295с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Дизайн психологічного дослідження (курсова робота)
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.006
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктори психологічних наук, професори; кандидати психологічних наук, доценти.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна:
Здатність розв’язувати складні завдання і проблеми у процесі навчання та професійної діяльності у галузі психології, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується комплексністю та невизначеністю умов і вимог.
загальні:
Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.
Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
Фахові:
Здатність самостійно планувати, організовувати та здійснювати психологічне дослідження з елементами наукової новизни та/або практичної значущості.
Здатність обирати і застосувати валідні та надійні методи наукового дослідження та/або доказові методики і техніки практичної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
- Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
- Вміти організовувати та проводити психологічне дослідження із застосуванням валідних та надійних методів.
- Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях.
- Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Експериментальна психологія
Математичні методи в психології
Психодіагностика
Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Метою освітньої компоненти є формування у здобувачів вищої освіти системи компетенцій в галузі організації та проведення наукових досліджень, опрацювання їх результатів, що сприятиме розв’язанню дослідницьких завдань їхньої професійної діяльності. Освітня компонента орієнтована на реалізацію умінь застосовувати науковий дослідницький метод в психології; дотримуватися процедури дослідження з різним дизайном; формулювати мету, завдання дослідження, володіти навичками збору емпіричного матеріалу та його опрацювання, включно з процедурою статистичної обробки. Це розширить і поглибить їхні науково-дослідні компетенції, сприятиме утвердженню вміння проводити самостійні дослідження та аналізувати дослідження колег.
Опис: Зміст
Вступ
Розділ 1. Теоретичний аналіз проблеми
Висновки до першого розділу
Розділ 2. Опис програми, процедур емпіричного дослідження та інтерпретація його результатів.
Висновки до другого розділу
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
Методи та критерії оцінювання: Методами оцінки результатів виконання курсової роботи є:
– доповідь з презентацією;
– усний індивідуальний контроль;
– самоконтроль;
– формувальне оцінювання;
– оцінка наявності та якості виконання усіх структурних компонентів курсової роботи;
– оцінка естетичності оформлення курсової роботи;
Критерії оцінювання результатів навчання: Захист курсової роботи оцінюється за наступними критеріями:
1. Формулювання вступних положень дослідження (об’єкт, предмет, мета, завдання, методологія).
2. Обґрунтування теоретичних засад роботи, науковий апарат та методи, залучені до аналізу.
3. Глибина теоретичного обґрунтування дослідження.
4. Якість і аналітичність емпіричної частини. Застосування методів математичного аналізу, прогнозування, проектування тощо.
5. Обґрунтованість висновків та їх відповідність меті, завданням.
6. Якість захисту курсової роботи: уміння стисло, послідовно й чітко викласти сутність і результати дослідження; здатність аргументовано захищати свої пропозиції, думки, погляди. Загальний рівень підготовки студента, володіння культурою презентації.
7. Відповідність оформлення роботи, списку літератури, додатків чинним вимогам.
8. Обґрунтованість відповідей на запитання комісії.
Підсумкова оцінка виставляється за шкалами: національною, 100 бальною, ЕСТS і фіксується у протоколах засідання екзаменаційної комісії.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бірта Г. О., Бургу Ю.Г. Методологія і організація наукових досліджень. [текст] : навч. посіб. К. : «Центр учбової літератури», 2014. 142 с.
2. Бондарчук О. І. Експериментальна психологія: [Курс лекцій] К.: МАУП, 2003. 120с.
3. Бхаттачерджи А., Ситник Н.І. Методологія і організація наукових досліджень: дослідження в соціально-економічних науках. Навч. посібник. 2016. Режим доступу: http://management.fmm.kpi.ua/wp-content/uploads/2014/12/Sytnik_Methodology.pdf
4. Важинський С.Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
5. Галян І.М. Психодіагностика. Київ: Академвидав, 2011. 464с.
6. Галян О.І., Галян І.М. Експериментальна психологія. [Навч. посібн.] / О.І.Галян, І.М.Галян., К.: Академвидав, 2012. 400с.
7. Климчук В.О. Математичні методи в психології. Навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. – К.: Освіта України, 2009. - 288 с.
8. Константинов В.В. Экспериментальная психология. Курс для практического психолога. СПб.: Питер, 2006. 272с.
9. Максименко С. Д., Носенко Е. Л. Експериментальна психологія (дидактичний тезаурус). [Навч. посібник] К.: МАУП, 2008. 360 с.
10. Рибалка В.В. Методологічні питання наукової психології: навчально-методичний посібник. К.: Ніка-Центр, 2003. 204 с.
11. Руденко В. М. Математична статистика. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 304 с.
12. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. СПб.: ООО “Речь”, 2000. 350 с.
13. Шейко В. М.; Кушнаренко, Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник. Київ: Знання-прес, 2002. 295с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).