Спецкурс з наукових досліджень спеціальності

Спеціальність: Екологія (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.101.00.O.010
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Сабадаш Віра Василівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення і засвоєння майбутніми фахівцями галузі «екологія та охорона навколишнього середовиша» навчальної дисципліни «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою» є формування у аспірантів навичок використання та розвитку творчого потенціалу, активізації здібностей до наукової на науково-педагогічної діяльності.
Завдання: Завданнями даної дисципліни є оволодіння основними теоретичними засадами, методами та способами наукового пізнання з метою набуття відповідних компетентностей, створення необхідного підґрунтя і мотивації для самостійного проведення фахових наукових досліджень, зокрема, в області екології.
Результати навчання: ПР07. Уміти спілкуватися іноземною мовою в науковій, виробничій та соціально- суспільній сферах діяльності. ПР08. Уміти доносити зрозуміло і недвозначно професійні знання, власні обгрунтування і висновки до фахівців і широкого загалу. ПР10. Демонструвати обізнаність щодо новітніх принципів та методів захисту навколишнього середовища. ПР13. Уміти оцінювати потенційний вплив техногенних об’єктів та господарської діяльності на довкілля. ПР20. Володіти основами виконання екологічних досліджень та екологоекспертної оцінки впливу на довкілля.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Вступ до фаху основи промислової екології Інженерна екологія Супутні і наступні навчальні дисципліни Спецкурс з наукових досліджень спеціальності Екологічний моніторинг середовища та стратегія раціонального природокористування Система екоменеджменту та екоконцепція сталого розвитку
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Наукові дослідження та семінари за їх тематикою" є ключовим елементом загальної підготовки магістрів у галузі екології та відіграє важливу роль у формуванні компетентностей, необхідних для наукової та науково-педагогічної діяльності. Ця дисципліна ґрунтується на філософських науках, фізико-математичних та інших природничих науках, що створює теоретичну основу для розуміння наукового методу та підходів до досліджень. Навчальна дисципліна «Наукові дослідження та семінари за їх тематикою» розроблена для формування у магістрів навичок використання та розвитку творчого потенціалу, активізації здібностей до наукової на науково-педагогічної діяльності. Приорітетним завданням даної дисципліни є оволодіння студентами основними теоретичними засадами, методами та способами наукового пізнання з метою набуття відповідних компетентностей, створення необхідного підґрунтя і мотивації для самостійного проведення фахових наукових досліджень, зокрема, в області екології. Курс дозволить розвинути необхідну підготовку для подальшої наукової діяльності в галузі екології та забезпечує їх готовність до виконання фахових досліджень та науково-педагогічної роботи.
Опис: 1. Наука і наукове дослідження. Процес наукового дослідження: види, характеристики, рівні. Ознаки наукового дослідження. 2. Імперативи наукової діяльності. Загальні поняття про наукову діяльність. Організація науково-дослідної діяльності в Україні. 3. Науковий метод та основи методології досліджень. Науковий метод. Предмет методології науки. 4. Теоретичні методи досліджень. Принципи - інструменти пізнання. 5. Емпіричні методи дослідження та інструментарій обробки даних емпіричних досліджень. 6. Системний підхід і системний аналіз. 7.Моделі та метод моделювання в наукових дослідженнях. 8. Структура та етапи наукового дослідження. 9. Інформаційна база наукового дослідження. Поняття, терміни та роль інформації в проведенні наукових досліджень. 10. Технологія роботи над змістом наукової роботи. 11. Технологія роботи над представленням результатів дипломної роботи.
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання - поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування, виконання практичної роботи та виступи на семінарах, тести. Екзамен – усне опитування, тестовий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичні заняття 40 балів Письмовий експрес-контроль 60 балів Разом за дисципліну 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою. Підручник / Данильян О., Дзьобань О. – Х.: Право. 2019. – 368 с. 2. Хрестоматія з історії та філософії науки / Галіченко М.В., Поліщук І.Є. – Херсон, 2018. 3. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою. Підручник / Стеченко Д.М., Чмир О.С. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2007. – 317 с. 4. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посіб. / І. С. Добронравова, О. В. Руденко, Л. І. Сидоренко та ін. ; за ред. І. С. Добронравової (ч. 1), О. В. Руденко (ч. 2). – К. : ВПЦ "Київський університет", 2018. – 607 с. URL: http: //www.philsci.univ.kiev.ua/biblio/Methodol.pdf 5. Методологія та організація наукових досліджень : навч. посібник / О.І. Гуторов; Харк. нац. аграр. ун-т ім. В.В. Докучаєва – Х.: ХНАУ, 2017. – 272 с. URL: http://dspace.knau.kharkov.ua/jspui/bitstream/123456789/558/1/Методологія%20та%20організація% 20наукових%20досліджень.pdf 6. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою : навч. посіб. / В. І. Зацерковний, І. В. Тішаєв, В. К. Демидов. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. – 236 с. URL: https://isp.kiev.ua/images/Page_Image/Library/Methodology_Zatserkovny_Tishayev_Demidov.pdf 7. Організація та Наукові дослідження та семінари за їх тематикою : навч. посіб. / О. Г. Данильян, О. П. Дзьобань. – Харків : Право, 2017. – 448 с. URL: http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/16993/1/Danilyan_Dzoban_NP-58.pdf 8. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с. URL: https://nuczu.edu.ua/sciencearchive/Articles/gornostal/vajinskii%20posibnyk.pdf 9. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою: навч. посіб. / В.С. Антонюк, Л.Г. Полонський, В.І. Аверченко, Ю.А. Малахов. – К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 276 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/18679/1/Антонюк- Методологя%20наукових%20досліджень%20.pdf 10. Каламбет С.В. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою: Навч. посіб. / С.В. Каламбет, С.І. Іванов, Ю.В. Півняк Ю.В. – Дн-вськ: Вид-во Маковецький, 2015. – 191 с. URL: https://pgasa.dp.ua/wpcontent/uploads/2017/10/3-1.pdf 11. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою : навч. посібник / В. Є. Юринець. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – 178 с. URL: http://ism-lnu.podia.com.ua/wp-content/vidannia/pidr/metod_nauk_dosl.pdf 12. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнктів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 352 с. URL: http://www.immsp.kiev.ua/postgraduate/Biblioteka_trudy/Konversky_osn_metod_ta_org_nayk_dosl.2010.pdf 13. Наукові дослідження та семінари за їх тематикою. Лекції / Гордійко Н.О. – НТУУ «КПІ», – 2020. – URL: https://do.ipo.kpi.ua/course/view.php?id=2922. 14. Фундаментальне і прикладне в науці: аксіологічні аспекти / В. Н. Заглада. – Філософія гуманітарного знання: соціокультурні виміри. – Чернівці. – 2007. с. 140-142. URL: http://eprints.zu.edu.ua/2660/1/08zvmnaa.pdf 15. Екологія. Українсько-російсько-англійський тлумачний словник [Текст] : [у 4 т.] / керівник проекту та голов. ред. д-р техн. наук, проф. каф. приклад. фізики НТУУ "КПІ" О. Т. Богорош ; [Укр. акад. друкарства]. - Львів: Українська академія друкарства, 2014. Т. 1 : А - Ж / [уклад.: О. Т. Богорош та ін.]. - 2015. - 579 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).