Менеджмент природоохоронної діяльності
Спеціальність: Прикладна екологія та збалансоване природокористування
Код дисципліни: 7.183.01.M.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Підприємництво та екологічна експертиза товарів
Лектор: викладачі кафедри підприємництва та екологічної експертизи товарів
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Основними завданнями вивчення дисципліни «Менеджмент природоохоронної діяльності» є:
? вивчення теоретико-методичних положень сучасного менеджменту природоохоронної діяльності;
? механізми та інструменти реалізації менеджменту природоохоронної діяльності;
? розробка систем менеджменту природоохоронної діяльності;
? використання системи державного менеджменту на практиці;
? інновації менеджменту природоохоронної діяльності;
? екологічні ризики;
? екологічний аудит, експертиза, стандартизація, сертифікація.
Результати навчання:
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати:
-сутність, принципи, методики, інструменти менеджменту природоохоронної діяльності;
- правові основи та нормативну базу;
- систему державного менеджменту природоохоронної діяльності;
- еколого-економічні аспекти природоохоронної діяльності організацій;
- інновації менеджменту природоохоронної діяльності;
-способи мінімізації екологічних ризиків;
-принципи експертизи та аудиту природних і антропогенних об'єктів;
-міжнародний досвід в галузі.
вміти:
- використовувати еколого-економічні інструменти менеджменту природоохоронної діяльності на практиці;
- виявляти причини, передбачати наслідки забруднень довкілля;
- визначати можливу ступінь відповідальності за шкоду довкіллю;
- проводити комплексну, науково обґрунтовану оцінку об'єктів аудиту та експертизи;
- перевіряти відповідність об'єктів експертизи та аудиту вимогам законодавства;
- проводити контроль діяльності підприємств з екологічної тематики;
- планувати і розробляти природоохоронні заходи;
- запроваджувати системи менеджменту природоохоронної діяльності та екологічний маркетинг;
- зменшувати екологічні ризики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: екологія
економіка природокористовування
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття та визначення в системі менеджменту природоохоронної діяльності. Документація в системі менеджменту природоохоронної діяльності. Розробка та впровадження управління навколишнім середовищем відповідно до міжнародних стандартів ІS0 14000. Теоретичні аспекти.
Розробка та впровадження управління навколишнім середовищем відповідно до міжнародних стандартів ІS0 14000. Практичні аспекти. Міжнародний досвід і співробітництво у галузі охорони навколишнього середовища і раціонального природо використання. Місце і роль екологічного аудиту в системі менеджменту навколишнього природного середовища
Особливості інтегрованих систем менеджменту природоохоронної діяльності
Опис: Тема 1. Основні поняття та визначення в системі менеджменту природоохоронної діяльності
(частина І)
Тема 2. Основні поняття та визначення в системі менеджменту природоохоронної діяльності
(частина ІІ)
Тема 3. Документація в системі менеджменту природоохоронної діяльності
Тема 4 Розробка та впровадження управління навколишнім середовищем відповідно до міжнародних стандартів ІS0 14000. Теоретичні аспекти.
Тема 5 Розробка та впровадження управління навколишнім середовищем відповідно до міжнародних стандартів ІS0 14000. Практичні аспекти.
Тема 6 Міжнародний досвід і співробітництво у галузі охорони навколишнього середовища і раціонального природо використання
Тема 7 Місце і роль екологічного аудиту в системі менеджменту навколишнього природного середовища
Тема 8 Особливості інтегрованих систем менеджменту природоохоронної діяльності
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів здійснюється у таких напрямках: наявність конкретних умінь, їхня глибина, стійкість і гнучкість; ступінь опанування основних положень дисципліни та їх творче застосування під час розв'язання ситуаційних задач та кейсів.
Семестровий контроль проводиться у формі заліку. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті практичної роботи, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо).
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль 40% (тести, контрольна робота та усне опитування)
підсумковий контроль 60% (залік)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Екологічний менеджмент : Навч пос. / За ред.. В. Ф. Семенова, О. Л. Михайлик. – К. : ЦНЛ, 2004.– 407 с.
2. Кожушко Л. Ф. Екологічний менеджмент : Підручник / Кожушко Л. Ф., Скрипчук П. М. – К. : Академія, 2007. – 432 с.
3. Кравців В. С. Регіональна екологічна політика в Україні (теорія формування, методи реалізації): Монографія / Кравців В. С. – Л., 2007. — 336 c.
4. Кравців В. С. Регіональна екологічна політика в Україні та механізми її реалізації / Кравців В. С. –Львів, 2007. – 72 с.
5. Кравців В. С. Стратегія екологічної безпеки (регіональний контекст) / Під ред. М. І. Долішнього, В. С. Кравціва. – Львів, 1999. – 243 с.
6. Кравців В. С. Стратегія екологічної безпеки (регіональний контекст) / М. І. Долішній, В. С. Кравців, Ю. І. Стадницький та ін.; За ред. М. І. Долішній. — Л., 1999. – 243 с.
7. Літвак С. М. Екологічний менеджмент і аудит: Навч. посіб. / Літвак С. М., Рижков С. С., Скороходов В. А. та ін. – Київ : Професіонал, 2007. – 200 с.
8. Лук'янихін В. О. Екологічний менеджмент у системі управління збалансованим розвитком / Лук'янихін В. О. – Суми : Університ. книга, 2002. – 314 с.
9. Павлов В. І. Еколого-економічні засади формування регіональної політики / В. І. Павлов, І. М. Лешанова // Проблеми раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного потенціалу регіону: фінансова політика та інвестиції // Збірник наук. праць НУВГП. – Вип. XI, № 4. – Рівне, 2005. – С. 4-11.
10. Скрипчук П. М. Менеджмент якості довкілля : Монографія / Скрипчук П. М. – Рівне : НУВГП, 2006 – 350 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).