Медична статистика
Спеціальність: Біотехнічні та медичні апарати і системи (Інтернет речей)
Код дисципліни: 7.163.03.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електронні засоби інформаційно-комп'ютерних технологій
Лектор: Смердова Тетяна Андріївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Згідно з вимогами стандарту дисципліна забезпечує набуття студентами компетентностей:
? інтегральні:
? Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час
професійної діяльності в галузі медсестринства та в освітньому процесі, що передбачає проведення
досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
? загальні:
? Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу інформації
? Здатність до планування, організації та управління
3
? Здатність до пошуку, оброблення, аналізу інформації з різних джерел та проведення
досліджень на відповідному рівні
? Навички міжособистісної взаємодії
? Здатність навчатись та навчати
? Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми
? Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів)
? Здатність до адаптації та дії в новій ситуації
Результати навчання: Вміння проводити статистичну обробку накопичених фактичних даних у медицині, при екологічних дослідженнях та у біомедичній інженерії.
Здатність вивчення варіації різних ознак медичного обстеження і виявлення причини цих варіацій
Вміння оцінювати зв’язки, які виявляються при дослідженнях
Здатність оцінювати гіпотези і отримувати висновки, які випливають з досліджень
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика (Механіка, електростатика, електродинаміка, оптика)
Математичний аналіз (Диференціальне та інтегральне числення)
Диференціальні рівняння та
рівняння математичної фізики
(Звичайні диференціальні рівняння та рівняння в частинних похідних)
Програмні засоби в інформаційних технологіях
(Функціональні можливості пакетів прикладних програм комп’ютерної математики)
Короткий зміст навчальної програми: Основні поняття вибіркового методу (Ознаки та їх властивості. Причини варіювання результатів спостереження. Шкали порівняння і вимірювання ознак. Генеральна сукупність і вибірка. Способи відбору статистичного матеріалу. Способи групування первинних даних. Статистичні ряди)
Статистичні показники. (Середнє арифметичне значення, математичне очікування, дисперсія, стандартне відхилення, медіана, коефіцієнт асиметрії, коефіцієнт варіації, коефіцієнт ексцесу, характеристики варіювання. Закони розподілу для дискретних і неперервних величин. Розподіли, пов’язані з нормальним. Розподіли дискретних величин. Біномний розподіл. Розподіл Пуассона. Розподіли неперервних величин. Показниковий розподіл. Нормальний розподіл і його властивості
Статистичні гіпотези. Поняття статистичної гіпотези. Статистична перевірка вибірки на однорідність. Статистична перевірка гіпотез про закон розподілу досліджуваної ознаки. Критерій Пірсона. Критерій Шапіро-Уілка. Метод середнього абсолютного відхилення. Статистична перевірка гіпотез про рівність параметрів сукупностей (визначення статистичної значущості різниці двох сукупностей спостережень). Параметричні методи. Непараметричні методи.
Елементи теорії кореляції. Поняття кореляційної залежності. Кореляційна таблиця. Коефіцієнт коваріації. Коефіцієнт кореляції. Лінійна кореляція. Оцінка щільності нелінійного зв’язку між змінними Х та Y з допомогою параметричного показника. Непараметричні методи характеристики зв’язку між величинами. Рангова кореляція. Нелінійна кореляція
Однофакторний дисперсійний аналіз. Елементи багатофакторного аналізу. Однофакторний дисперсійний аналіз. Оцінка сили впливу факторів. Методи множинних порівнянь середніх. Метод Тьюкі (Т-метод). Метод Шеффе (S-метод). Ранговий аналіз. Багатофакторний аналіз
Опис: Основні поняття вибіркового методу (Ознаки та їх властивості. Причини варіювання результатів спостереження. Шкали порівняння і вимірювання ознак. Генеральна сукупність і вибірка. Способи відбору статистичного матеріалу. Способи групування первинних даних. Статистичні ряди)
Статистичні показники. (Середнє арифметичне значення, математичне очікування, дисперсія, стандартне відхилення, медіана, коефіцієнт асиметрії, коефіцієнт варіації, коефіцієнт ексцесу, характеристики варіювання. Закони розподілу для дискретних і неперервних величин. Розподіли, пов’язані з нормальним. Розподіли дискретних величин. Біномний розподіл. Розподіл Пуассона. Розподіли неперервних величин. Показниковий розподіл. Нормальний розподіл і його властивості
Статистичні гіпотези. Поняття статистичної гіпотези. Статистична перевірка вибірки на однорідність. Статистична перевірка гіпотез про закон розподілу досліджуваної ознаки. Критерій Пірсона. Критерій Шапіро-Уілка. Метод середнього абсолютного відхилення. Статистична перевірка гіпотез про рівність параметрів сукупностей (визначення статистичної значущості різниці двох сукупностей спостережень). Параметричні методи. Непараметричні методи.
Елементи теорії кореляції. Поняття кореляційної залежності. Кореляційна таблиця. Коефіцієнт коваріації. Коефіцієнт кореляції. Лінійна кореляція. Оцінка щільності нелінійного зв’язку між змінними Х та Y з допомогою параметричного показника. Непараметричні методи характеристики зв’язку між величинами. Рангова кореляція. Нелінійна кореляція
Однофакторний дисперсійний аналіз. Елементи багатофакторного аналізу. Однофакторний дисперсійний аналіз. Оцінка сили впливу факторів. Методи множинних порівнянь середніх. Метод Тьюкі (Т-метод). Метод Шеффе (S-метод). Ранговий аналіз. Багатофакторний аналіз
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання поточної навчальної діяльності (ПНД)
Поточна навчальна діяльність здобувачів вищої освіти контролюється викладачем
академічної групи, після засвоєння студентами кожної теми дисципліни та виставляються оцінки з
використанням 4-бальної (національної) системи. За підсумками семестру середню оцінку (з
точністю до сотих) за ПНД викладач автоматично одержує за допомогою електронного журналу
системи АСУ
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий Залік: поточний контроль – 30 балів, тестові завдання – 30 балів, розв'язок задач – 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В.І.Федів, М.А.Іванчук, М.В.Шаплавський, В.Ф.Боєчко, О.Ю.Микитюк. Основи статистичної обробки медичної та фармацевтичної інформації/ Чернівці, Буковинський державний медичний університет, 2005. – 174 с.
2. Бейли Н. Математика в биологии и медицине. М.: Мир. 1970. – 322 с.
3. Гланц С. Медико-биологическая статистика М.: Практика. 1999. – 459 с.
4. Елисеева И.И., Юзбашев М.М. Общая теория статистики. М.: Финансы и статистика, 2000. – 480 с.
5. Уфимова М.Р., Петрова Е.В. Румянцев В.Н. Общая теория статистики М.: ИНФРА-М, 2000. – 416 с.
6. Рокицкий П.Ф. Биологическая статистика. Минск: Выш. Школа, 1967. – 328 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).