Аналіз транспортно-експлуатаційних показників роботи автобусів на радіальних маршрутах м. Львова

Автор: Попович Євген Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Проектування маршрутів переміщення громадським транспортом у містах є складним завданням, оскільки потребує врахування інтересів різних сторін транспортного процесу [1–3]. Тут задіяні: мешканці, які вимагають швидких, безпечних та дешевих транспортних послуг; власники громадького транспорту, які вимагають збільшення плати за проїзд, зменшення затримок в русі, компенсування оплати за проїзд для пільгової категорії населення; міська влада, яка здійснює нагляд за якістю транспортних послуг. Врахувати одночасно вимоги всіх учасників перевізного процесу вкрай складно. Як і будь-який інший транспортний проект, проектування мережі громадського транспорту має свою стадійність [2–4]. На першому етапі необхідне проведення масових транспортних досліджень з визначення потреби у переміщеннях. Такі дослідження розпочинаються із транспортного районування території, де позначаються самі транспортні райони, їх межі (основні магістральні вулиці, природні перешкоди, водойми тощо), визначаються центри притягання (районного та загальноміського значення), чисельність мешканців. На цьому етапі важливо провести якісне та детальне документальне вивчення. Наступним етапом є проведення таких же масових натурних досліджень, під час яких визначається напрямки транспортних кореспонденцій та їх величина. За результатами виконання робіт цього етапу будується матриця кореспонденцій, яка в майбутньому буде основою для побудови мережі громадського транспорту. Застосовуючи методи теорії ймовірностей, визначаються обсяги можливих переміщень ділянками транспортної мережі між транспортними районами [5,6]. Під час проектування якісної маршрутної мережі громадського транспорту необхідно враховувати перспективні плани розвитку території, оскільки поява великих загальноміських центрів притягання, житлових районів та промислових зон спричиняє перерозподіл пасажирських потоків. Також це сприяє їх нерівномірності протягом дня [7]. Після вивчення напрямків та обсягів пасажирських кореспонденцій приступають до прокладання маршрутів та вибору типу рухомого складу, який дозволить якісно забезпечити таку потребу в переміщеннях. Розроблення маршрутної мережі громадського транспорту вимагає постійної участі мешканців з метою мінімізації ризиків, пов’язаних із рівнем задоволення. У цій магістерській роботі проведено весь комплекс описаних досліджень на прикладі Сихівського району міста Львова. Особливістю цього району є те, що він має чітко визначені функції житлової території, є відносно новим, має вулиці, придатні для забезпечення якісного транспортного процесу. На цей час зазначений транспортний район обслуговується автобусами, тролейбусами та трамваями. Об’єкт дослідження – мережа громадського транспорту. Предмет дослідження – визначення закономірностей перерозподілу пасажирських потоків на мережі громадського транспорту у міському районі. Мета дослідження: визначити закономірності зміни обсягів пасажирського потоку, який забезпечується громадським транспортом на ділянках транспортного мережі. За результатами цього магістерського дослідження виконано такі завдання: 1) проведено аналіз фахової літератури щодо наукових підходів до визначення пасажирських кореспонденцій, принципів транспортного планування міської території та транспортного районування; 2) проведено теоретичні дослідження з визначення попиту на переміщення міським громадським транспортом; 3) визначено закономірності зміни пасажирських потоків на ділянках транспортної мережі. Ключові слова: міський громадський транспорт; пасажирський потік, транспортний район, матриця пасажирських кореспонденцій, транспортні дослідження, житловий район, щільність транспортної мережі. Перелік використаних літературних джерел. 1. Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів. (2018). ДБН В.2.3-5-2018. Національний стандарт України. Київ: Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. 2. Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень. (2002). Національний стандарт України. Київ : ДП «Укрархбудінформ». 3. Гаврилов Е.В., Дмитриченко М.Ф., Доля В.К., Лановий О.Т., Линник І.Е., Поліщук В.П. (2007). Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху. М.Ф. Дмитриченко. Київ 4. Спирин, И. В. (2003). Организация и управление пассажирскими автомобильными перевозками. Москва: Академия. 5. Доля, В. К. (2011). Пасажирські перевезення. Харків: Видавництво «Форт». 6. Поліщук В.П., Бакуліч О.О., Дзюба О.П., Єресов В.І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. Поліщука В.П. Київ: Знання України. 7. Врубель, Ю. А., Капский, Д.В., Кот Е.Н. (2006). Определение потерь в дорожном движении.огр. Минск: БНТУ.