Аналіз та вдосконалення методики нормування показників громадського транспорту у великих містах

Автор: Назар Максим Ігорович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У великих містах основна частка переміщень мешканців здійснюється із використанням громадського транспорту. Сукупність всіх видів громадського транспорту утворює єдину маршрутну мережі. Досить часто у транспортних системах міських пасажирських перевезень виникають негативні явища, пов’язані із зношеністю рухомого складу, недотриманням графіків та розкладів руху, низьким інформаційним супроводом перевізного процесу. Окремої уваги заслуговують низькі швидкості сполучення на окремих ділянках маршрутної мережі. Усі перелічені чинники впливають на продуктивність роботи громадського транспорту, збільшення витрат часу на переміщення мешканців тощо. Рівень зношення рухомого складу впливає на комфортність поїздки, низькі техніко-експлуатаційні та техніко-економічні показники роботи громадського транспорту. Переважна більшість маршрутів громадського транспорту прокладена магістральними вулицями, які мають велике транспортне навантаження, спричинене високою інтенсивністю руху загального транспортного потоку. У зв’язку із цим виникають затримки в русі на перехрестях та пішохідних переходах, незалежно від способу регулювання руху на них. До того ж, у великих містах практично не залишилось вільного простору для облаштування окремих смуг для громадського транспорту, яке б не відображалось на умовах руху загального транспортного потоку. Іноді недостатньо місця для якісного облаштування зупинкових пунктів. Виходячи із цього інженери намагаються впроваджувати різноманітні системи пріоритету для громадського транспорту. Окремої уваги потребує інформаційне забезпечення перевізного процесу. Його суть полягає в інформуванні пасажирів у салонах транспортних засобів, а також через різноманітні мобільні додатки про місце знаходження рухомого складу громадського транспорту на ділянках маршрутної мережі, графіки та режими руху, можливість пересідання з одного маршруту на інший або з одного виду громадського транспорту на інший. На початковому етапі обгрунтування напрямку досліджень проаналізовано аспекти та критерії вибору пасажирами шляхів пересування у містах, а також чинники, які їх визначають [1], а також розглянуто різноманітні способи моделювання попиту на послуги громадського транспорту [2]. Встановлено ряд способів вибору та управління попитом на транспортні послуги [1,3]. Загалом вдалось встановити, що попит на транспортні послуги визначає конфігурацію маршрутної мережі [4] та визначає основні напрямки розвитку транспортної системи пасажирських перевезень у містах [5–7]. Усі ці аспекти визначають ефективність функціонування міської пасажирської транспортної системи [8]. Робота грунтується на проведення анкетування користувачів (пасажирів) транспортної мережі щодо оцінювання якості транспортного обслуговування громадським транспортом. Визначено, що основними напрямками подальшого вдосконалення надання послуг громадським транспортом є: підвищення регулярності руху на маршрутах; збільшення швидкості сполучення рухомого складу; вдосконалення інформаційного супроводу перевізного процесу; покращення облаштування кінцевих і проміжних зупинкових пунктів; підвищення рівня комфортності транспортних засобів; забезпечення безпеки руху. Об’єкт дослідження – маршрутна мережа громадського транспорту. Предмет дослідження – якісні показники транспортного обслуговування на маршрутній мережі громадського транспорту. Метою роботи є вдосконалення нормування параметрів якості громадського транспорту у містах. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Проаналізувати існуючі стандарти і методики оцінки якості транспортного обслуговування мешканців. 2. Виокремити перелік показників якості та оцінити вплив кожного окремого показника з урахуванням їх важливості для пасажирів. 3. Визначити фактичні значення досліджуваних показників якості обслуговування мешканців громадським транспортом. 4. Провести агрегування виділених показників у інтегральну систему оцінки якості транспортного обслуговування. 5. Розробити практичні рекомендації відповідно до запропонованої методики. Ключові слова: громадський транспорт, маршрутна мережа, вулично-дорожня мережа, якість транспортного обслуговування, пасажир, транспортна система. Перелік використаних літературних джерел. 1. Понкратов Д. В. Вибір пасажирами шляху пересування у містах: монографія / Д. В. Понкратов, Г. І. Фалецька. – Харків: ХНУМГ ім О.М. Бекетова, 2015. – 164 с. 2. Горбачов П. Ф. Моделирование спроса на услуги пассажирского маршрутного транспорта в крупных городах: монография / П. Ф. Горбачов, А. В. Россолов. – Харьков: ХНАДУ, 2012. – 152 с. 3. Броддус А. Управління попитом на транспортні послуги. Інструкція / А. Броддус, Т. Літман, Г. Менон., 2009. – 129 с. 4. Горбачов П. Ф. Концепція формування систем маршрутного пасажирського транспорту в містах : дис. докт. техн. наук : 05.22.01 / Горбачов Петро Федорович – Харків, 2009. 5. Моделювання попиту на послуги міського пасажирського транспорту при проведенні масових заходів у містах / О. В.Россолов, Є. В. Любий, В. Ю. Король, О. С. Левченко. // Східно-європейський журнал передових технологій. – 2013. – С. 22 – 25. 6. Нефедов Н. А. Проблемы транспортных систем: монография / Н. А. Нефедов, А. О. Лобашов, Ю. А. Давидич. – Харьков: ХНАДУ, 1999. – 100 с. 7. Гончаренко С. Ю. Визначення попиту на послуги пасажирського маршрутного транспорту в середнiх мiстах : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.01 "Транспортні системи" / Гончаренко С. Ю. – Харків, 2017. – 20 с. 8. Вдовиченко В. О. Ефективність функціонування міської пасажирської транспортної системи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.01 "Транспортні системи" / Вдовиченко В. О. – Київ, 2004. – 24 с.