Теплова стійкість автомобільних проводів до дії електричного струму

Автор: Свінтальський Іван Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільна бортова електрична мережа в силу специфіки завжди була джерелом підвищеної пожежної небезпеки. Тому проведення досліджень на стійкість такої мережі в плані теплових навантажень є надзвичайно важливим та допоможе підвищити пожежну безпеку використання автомобіля в цілому. Для такого дослідження перш за все необхідно провести аналіз усіх факторів, що можуть призвести до такої пожежі (короткі замикання). Необхідна проаналізувати особливості цих коротких замикань, що виникають в автомобільній проводці в залежності від того, яка площа перерізу чи яка довжина дроту використовується. Якщо довжина проводу мала (менша певної величини), то при короткому замиканні може утворитись електрична дуга, що в свою чергу і приводить до сплавлення та загорання. У протилежному випадку, при значній довжині (більшій певної межі), буде відбуватись довготривалий нагрів та оплавлення ізоляції проводу. Також було встановлено, що характер нагріву проводів в характерних точках та інтенсивність його залежать від опору дроту, та будуть зростати при зростанні співвідношення між площею перерізу дротини та довжиною. При утворенні короткого замикання перш за все, до початку оплавлення ізоляції відбувається саме зниження опору проводів. Як наслідок із цього, можемо відзначити, що при проектування або ж ремонті бортової мережі автомобіля не варто використовувати проводи із великим запасом струмового навантаження понад номінальний. При короткому замиканні проводів з малим опором, їх переріз зростає разом із температурою, що призводить до виникнення пожеж. Об’єкт дослідження – система електричної мережі автомобіля. Предмет дослідження – дослідження характеристики коротких замикань в бортовій мережі автомобільних транспортних засобів та теплової стійкості проводів і їх вплив на пожежну безпеку автомобіля в цілому. Мета дослідження – підвищення пожежної безпеки автомобіля. В даній роботі відображені загальна інформація стосовно струмів короткого замикання в бортових мережах авто, причини та характер їх виникнення. Проаналізовано основні принципі формування пожежної безпеки в автомобільному транспорті, здійснено огляд статистики виникнення пожеж. У роботі відображено як теоретичні аспекти нормативів стосовно пожежної безпеки, так і практичне їх застосування для зменшення кількості пожеж, що виникають. Питання пожежної безпеки у всіх джерелах відзначається максимальною актуальністю та популярністю. Про те на даному етапі вони все ще залишаються не достатньо вивчені. Ключові слова: автомобільний транспортний засіб, пожежа на автомобілі, пожежна безпека, коротке замикання, електрична мережа, електричні проводи. Перелік використаних літературних джерел: 1. Брушлинский Н. Н. Мировая пожарная статистика в начале ХХІ века /Н. Н. Брушлинский, С. В. Соколов // Пожарная безопасность. – М.: 2005. 2. Хасанов Р. Х. О повышении противопожарной безопасности автомобилей/ Р. Х. Хасанов, Е. С. Сидорин // Вестник Оренбургского гос. ун-та. – Оренбург, 2011, № 10 (129). – С. 70 – 75. 3. Забиров А. С. Пожарная опасность коротких замыканий. – М.: Стройиздат, 1987. –104 с. 4. Исхаков Х. И. Пожарная безопасность автомобилей /Х. И. Исхаков, А. В. Пахомов,Я. Н. Каминский. – М.: Транспорт, 1987. – 87 с. 5. Электротехника / В. Г. Герасимов, Х. Э. Зайдель, В. В. Коген-Далин и др. Под ред. В. Г. Герасимова. – М.: Высш. шк., 1983. – 480 с.