Дослідження ефективності паркування у міському районі

Автор: Дереш Олег Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Організація паркування автомобільного транспорту є актуальною проблемою для сучасних міст. Найраціональнішим рішення тут може бути організування паркування легкових автомобілів індивідуального користування на позавуличних наземних, підземних або надземних паркінгах. Такі рішення є ефективними під час розвитку нових транспортних районів та функціональних зон міста [1]. Поряд із цим важко реалізовувати таке рішення у тих транспортних районах, які мають усталену забудова, що формувалась протягом багатьох попередніх десятиліть, а то й століть. До того ж, для сучасного міста досить проблематичним завданням є виділення великої площі землі для організації зберігання приватного транспорту мешканців [2]. Досить часто також містобудівні рішення, які приймаються органами місцевого самоврядування не відповідають принципам організації ефективного транспортного обслуговування. Типовим прикладом такого негативного провадження життєдіяльності міста є формування високоповерхової забудови у старих міських районах, які знаходяться відносно близько до центру міста або до центрів загальноміського притягання мешканців. Це спричиняє різке збільшення щільності населення, зростання кількості приватних автомобілів, які хаотично можуть зберігатися на вулично-дорожній мережі, забираючи пропускну здатність. Виходячи із описаної проблематики, під час організації ефективного паркування у містах необхідно досягати виконання таких принципів: проїзна частина вулиць на може вважатися місцем, де зберігаються (навіть тимчасово) автомобілі мешканців; у нових транспортних районах, де триває будівництво будинків та споруд, забезпечувати ефективне підземне або надземне зберігання транспортних засобів; у ділових районах встановлювати високу плату за користування паркінгами з метою стимулювання використання громадського транспорту під час формування кореспонденцій [1–4]. Забезпечення цих трьох найважливіших підходів дозволить розвантажити проїзну частину від припаркованих автомобілів, збільшить пропускну здатність міських вулиць та доріг, переорієнтує потоки мешканців за видами і способами переміщень. У сучасній практиці управління транспортними потоками в містах важливим є вивчення та прогнозування впливу припаркованих транспортних засобів на смузі проїзної частини [5]. Таке паркування спричиняє не лише пониження пропускної здатності, але й ускладнює руху великогабаритного громадського транспорту, змушуючи його здійснювати зайві маневри, а також понижує безпеку руху, оскільки на проїзній частині з’являються зони з обмеженою видимістю [1-3,6]. Правильна та ефективна організація міського паркування також має важливе економічне значення для бюджетів окремих районів, тому органи місцевого самоврядування намагаються організувати платне паркування повсюдно, роблячи винятки лише для мешканців, які постійно проживають у цій місцевості або для окремих пільгових категорій жителів. Також різними є підходи до організації паркування у робочі та вихідні дні, що спричинене специфікою функціонування кожного окремого транспортного району. Відрізняються між собою підходами також і різні міста, оскільки одні є промисловими центрами, інші культурно-історичними, а ще інші – діловими центрами. Основне завдання під час організації міського паркування – забезпечення зручності та комфорту різних груп учасників дорожнього руху. Об’єкт дослідження – транспортні засоби, припарковані на смугах руху міських вулиць. Предмет дослідження – зміна пропускної здатності смуги руху, на якій знаходяться припарковані автомобілі. Методи дослідження: натурні дослідження – під час обліку транспортних засобів на смугах руху; під час визначення тривалості перебування автомобілів на паркінгу; під час визначення інтенсивності руху; документальне вивчення – під час формування теоретичного аналізу і існуючих закономірностей; математичне моделювання – під час формування експериментальних залежностей. Метою роботи є виявлення впливу міського вуличного паркування на закономірності формування транспортних потоків. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Здійснити теоретичний аналіз закономірностей зміни умов дорожнього руху під впливом вуличного паркування. 2. Визначити основні чинники, які впливають на часові показники паркування та його нерівномірність у різних транспортних районах. 3. Сформувати закономірності зміни пропускної здатності міської вулиці залежно від кількості та місця розміщення відносно перехрестя припаркованих автомобілів. Ключові слова: транспортний засіб, транспортний потік, вулично-дорожня мережа, паркувальне місце, пропускна здатність. Перелік використаних літературних джерел. 1. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4). 2. Поліщук В.П. Організація та регулювання дорожнього руху: Підручник. / за заг. ред. В.П. Поліщука; О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов, О.В. Красільнікова, О.В. Христенко. – К.: Знання України, 2012. – 467 с. 3. Форнальчик Є.Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика; І.А. Могила, В.Е. Трушевський, В.В. Гілевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с. 4. Форнальчик Є.Ю. Моделювання транспортних потоків: навчальний посібник. / Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, І.А. Могила. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 216 с. 5. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем : підручник / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с. 6. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху : навч. посіб. / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.