Дослідження впливу виділених смуг громадського транспорту на швидкісні характеристики транспортного потоку

Автор: Кохан Маргарита Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пасажирський громадський транспорт загального користування — це вагома складова єдиної транспортної системи нашої країни. На сьогодні громадський транспорт є головним видом пересування у місті Львів, яким щоденно користується більше ніж п’ятдесят два відсотки мешканців. [1] Наявність окремих крайні правих смуг громадського транспорту сприяє дотриманню розкладу руху автобусів (тролейбусів), знижує викиди транспортних засобів у навколишнє середовище, забезпечує безпеку водіїв і пасажирів на дорозі, про що свідчать експертні оцінки та незалежні наукові публікації [2,3,4]. Розмежування смуг громадського транспорту від загального транспортного потоку, особливо на ділянках доріг, де затори виникають часто або регулярно, може бути ефективним засобом уникнення втрат часу громадського транспорту. Крім того виділені смуги для руху громадського транспорту мають за мету: – збільшити потенціал громадського транспорту: можливість перевозити більше пасажирів; – забезпечення пунктуальності і регулярності; – мінімізація зовнішніх перешкод у роботі, особливо з боку автомобільного руху; – зменшення тривалості руху громадського транспорту; – зниження витрат на експлуатацію з боку компаній громадського транспорту; – підвищення безпеки дорожнього руху [5]. Вулиця Стрийська та проспект Святого Івана Павла ІІ знаходяться у Франківському та Сихівському районах Львова. Для збору даних про швидкісні характеристики транспортних потоків досліджуваних вулиць були проведені камеральні дослідження та натурні обстеження перегонів вулиць. З допомогою камеральних досліджень зібрано дані про швидкість проїзду транспортними засобами ділянок визначеної довжини. Натурними обстеженнями було отримано дані про кількісний склад потоків за видами транспорту. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) розраховано такі швидкісні параметри для обох ділянок, як інтенсивність та середню швидкість руху, для яких були встановлені періодові та годинні значення; 2) побудовано порівняльну таблицю зафіксованих мінімальних, середніх та максимальних швидкостей для обох ділянок для наочної демонстрації впливу наявності смуги руху для ГТ на середню швидкість загального потоку та зокрема громадського транспорту. 3) продемонстровано діаграми відсоткових складів транспортних потоків за видами транспорту; 4) розраховано планову та фактичну інтенсивність громадського транспорту на перегонах досліджуваних вулиць; 5) здійснено регресійний аналіз для оцінки отриманих результатів, зроблено висновок про доцільність та точність проведених досліджень. 6) зроблено висновок про вплив наявності смуги руху громадського транспорту на швидкісні характеристики транспортного потоку. Ключові слова: швидкісні характеристики, транспортний потік, середня швидкість, інтенсивність, регресійний аналіз. Перелік використаних літературних джерел. 1. Рябець Ю.С. Регіональна політика: Збірник: Частина перша– К.: КНУБА, 2019. – С. 325 – 330. 2. https://rubryka.com/article/three-hybnyh-avtomobiletsentrychnyhuperedzhennya/ (Електронне джерело). 3. Вакуленко К.Є., Лежнева О.І., Соколова Н. А. Доцільність використання виділеної смуги руху для міських автобусних маршрутів: Наукове видання –Х.: УДК 656.13, 2019. – С. 74 – 78. 4. Вікович І.А., Зубачик Р.М. Розробка основного критерію впровадження спецсмуг на перегонах вулиць для громадського транспорту/ 2011. – С. 28 – 34. 5. Бура Р.Р. Про обгрунтування доцільності виділення смуг для громадського транспорту - Львів: НУЛП, 2019. – С. 122 – 123.