Дослідження впливу параметрів маршруту громадського транспорту на експлуатаційну швидкість руху

Автор: Мохняк Андрій Ростиславович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Якість обслуговування громадським транспортом має суттєве значення для підвищення його конкурентоздатності в порівнянні з іншими видами переміщень, зокрема, з власним транспортом [1]. Одним з визначальних критеріїв, який враховується користувачами при виборі виду транспорту, є тривалість переміщення. Для громадського транспорту цей чинник особливо важливий, оскільки йому важко конкурувати з приватним автомобілем за рівнем комфорту. Аналіз чинників, які впливають на експлуатаційну швидкість, та пошук шляхів підвищення експлуатаційної швидкості сприятиме зменшенню загальної тривалості переміщення пасажира. Для дослідження обрано три маршрути м. Львова: два радіальних (№ 1А та 3А) та один діаметральний (№ 9). Для збору інформації щодо фактичних параметрів роботи транспортних засобів на досліджуваних маршрутах протягом серпня – жовтня 2022 р. проводилися камеральні дослідження на інтернет-ресурсі EasyWay. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) проаналізовано дослідження українських та іноземних вчених щодо чинників впливу на швидкість переміщення громадським транспортом; 2) на основі результатів камеральних досліджень розраховано експлуатаційні швидкості; 3) Для оцінки отриманої вибірки значень проведено розрахунок статистичних характеристик даних окремо для кожного з розглядуваних маршрутів та побудовано гістограми розподілу значень експлуатаційних швидкостей; 4) розраховано статистичні характеристики вибірки тривалостей перебування у ТПВ (середнє значення очікування посадки на електропоїзд – 17 хв, на позаміський автобусний маршрут – 15 хв, на міський автобусний маршрут – 8 хв); 5) запропоновано впровадження комбінованого режиму руху на маршруті № 3А. Визначено, що при інтервалах руху 7 хв впровадження такого режиму дозволить зменшити тривалість рейсу і підвищити експлуатаційну швидкість на 2 км/год. Найнижчі середньоденні експлуатаційні швидкості серед досліджуваних маршрутів спостерігаються на маршруті № 3А (15 км/год), найвищі – на маршруті № 1А (17,7 км/год), найменша спостережувана швидкість – 10,56 км/год (маршрут № 3А), найбільша – 22,26 км/год (маршрут № 1А). Також проведено оцінку впливу на експлуатаційну швидкість частоти зупинок громадського транспорту на маршруті, частоти перехресть на шляху руху маршруту та того, якою територією проходить маршрут (центральна частина міста, середмістя, периферія, позаміська територія). Наявний обсяг вхідних даних дозволяє визначити загальні тенденції впливу цих чинників Ключові слова: громадський транспорт, експлуатаційнів швидкість, комбінований режим руху, статистичний аналіз. Перелік використаних літературних джерел. 1. Давідіч Ю.О. Розробка розкладу руху транспортних засобів при організації пасажирських перевезень / Ю.О. Давідіч. – Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х. : ХНАМГ, 2010. – 345 с. 2. Чуйко, С. П. Визначення складності автобусного маршруту за умовами експлуатації. Вісник ЖДТУ. Серія "Технічні науки", № 2 (82). 2018. С. 160-165. 3. Луб’яний, П. В. Імовірність вибору пасажиром варіанту поїздки в міському пасажирському транспорті. Научно-технический сборник. Коммунальное хозяйство городов, 2006. С. 171-175. 4. Понкратов, Д. П., Фалецька, Г. І. Оцінка значущості критеріїв вибору пасажирами шляху пересування у містах. Наукові нотатки, № 46. 2014. С. 452-459. 5. Литвин, В.В. Розробка методики визначення конкурентоспроможності послуг пасажирських перевізників. Економічний простір, № 132. 2018. С. 72-82.