Дослідження умов руху на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортних потоків

Автор: Варварчук Роман Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дорожні умови, які не є стабільними, істотно впливають на параметри транспортного потоку. За несприятливого поєднання елементів доріг, а також за наявності елементів доріг, що зумовлюють зниження швидкості, відбувається зміна режиму руху потоку [1]. Найважливішими чинниками, які впливають на швидкість руху транспортного потоку, є ділянки підйомів, криві малого радіуса в плані перехрестя, населені пункти, ділянки з низькою якістю покриття проїзної частини, місця примусового обмеження швидкості [2]. Наявність ділянок, що зумовлюють різке зниження швидкості потоку, спричиняє утворення затримок. Транспортні затримки виникають в момент, коли інтенсивність прибуття автомобілів на певну ділянку дороги перевищує пропускну здатність цієї ділянки [3]. Транспортні затримки є проблемою практично всіх великих та найбільших міст. Утворення транспортних затримок спричиняє втрат часу пасажирів і водіїв, значно збільшується час доставки вантажів [4]. Вихлопні гази автомобілів завдають суттєвої шкоди екології міста. Звідси випливає, що одним із найважливіших завдань організації дорожнього руху – мінімізація утворення затримок транспортних засобів [5]. Об’єкт дослідження – процеси руху транспортних і пішохідних потоків перед нерегульованими пішохідними переходами. Предмет дослідження – залежності, які характеризують дослідження умов руху на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортних потоків. Мета дослідження: – проаналізувати дослідження умов руху на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортних потоків; – розробити методику дослідження швидкості руху транспортного потоку перед нерегульованими пішохідними переходами; – провести натурні дослідження показників транспортного потоку; – дослідити умови руху на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортних потоків; – експериментальне дослідження трикутників відстаней видимості на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортного потоку; – визначити затримки транспортних засобів на нерегульованих перехрестях з обмеженою швидкістю транспортних потоків. Досліджено, що транспортний потік в середньому за 100 м до ділянки обмеження швидкості потоку зменшує швидкість до вказаного значення (15; 20; 25; 30; 35 та 40 км/год). Після проїзду ділянки обмеження швидкості (20 м) потік починає пришвидшуватися до початкових значень. Найменша швидкість потоку спостерігається при обмеженні швидкості 15 км/год та становить 19,21 км/год. За максимального обмеження швидкісного режиму 40 км/год потік практично не змінює тенденцію швидкості руху і набуває найменшого значення – 40,63 км/год. За результатами дослідження встановлено, що зі зростанням обмеження максимально дозволеної швидкості потоку середнє значення затримки зменшується. Так при обмеженні швидкості потоку 40 км/год середня затримка становить 12,96 с. За обмеження швидкості потоку 15 км/год середнє значення затримки становить 22,31 с. Тенденцію щодо зменшення затримки потоку можна пояснити тим, що транспортний потік у місті в середньому рухається зі швидкістю, яка є наближеною до максимальної швидкості потоку (40 км/год). Найменше значення середньої та максимальної довжини черги транспортних засобів спостерігається при швидкості обмеження для транспортного потоку при 30 км/год. Зі зростанням введення обмеження максимально дозволеної швидкості руху затримка автомобілів збільшується. За існуючих умов руху середня довжина черги транспортних засобів перед перехрестям вул. вул. Івана Франка – Снопківська становить 27,40 м; перед перехрестям вул. вул. Івана Франка – Зелена становить 35,92 м та перед перехрестям вул. вул. Івана Франка – Уласа Самчука становить 28,42 м. Встановлено, що для досліджуваних перехресть на другорядній дорозі необхідно вводити обмеження швидкості руху 30 км/год. Даний швидкісний режим підвищить безпеку руху, мінімізує затримки транспортних засобів. Ключові слова – нерегульоване перехрестя, швидкість потоку, транспортна затримка, імітаційне моделювання, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Поліщук, В. П., Бакуліч, О. О., Дзюба, О. П., & Єресов, В. І. (2012). Організація та регулювання дорожнього руху. К.: Знання України. 2. Лобашов, О. О. (2010). Моделювання впливу мережі паркування на транспортні потоки в містах: монографія. 3. Живоглядов, В. Г. (2012). Теория движения транспортных и пешеходных потоков. Ростов на Дону: Изд-во журн. «Изв. Вузов Сев.-Кавк. регион». 4. Грицунь, О. М. (2019). Обґрунтування раціональних режимів світлофорного регулювання з урахуванням характеристик транспортних потоків і поведінки пішоходів (Doctoral dissertation, ступеня канд. техн. наук: спец. 05.22. 01 «Транспортні системи»/Грицунь Олег Михайлович–Львів, 2019.–22 с). 5. Трушевський, В. Е., & Грицай, С. В. (2014). Особливості корекції елементів циклу світлофорного регулювання з метою гарантування безпеки руху пішоходів. Автошляховик України, (5), 20-22.