Обґрунтування стратегій досягнення конкурентних переваг АТ "Концерн Галнафтогаз" на ринку світлих нафтопродуктів України

Автор: Прийма Ірина Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2022-2023 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У наукових джерелах по відношенню до підприємства виділяють зовнішні та внутрішні конкурентні переваги [1, с. 75]. З метою їх отримання підприємства на ринку можуть використовувати такі стратегії [2, 3, с. 408]: мінімізації витрат, диференціації та фокусування на потребах ринкового сегмента. Обґрунтування конкурентної стратегії підприємства – це доволі трудомісткий етап, що передбачає збирання і обробку значних обсягів інформації про підприємство та його маркетингове середовище [4, с. 48-49, 5]. Реалізація стратегій досягнення конкурентних переваг підприємства на ринку досягається передусім через складові його маркетингової діяльності [3, с. 406]. Об’єкт дослідження – конкурентні переваги АТ "Концерн Галнафтогаз" на ринку світлих нафтопродуктів України та стратегія їх досягнення. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади формування та реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг підприємства в умовах швидкозмінного маркетингового середовища. Мета дослідження: аналіз маркетингової діяльності АТ "Концерн Галнафтогаз" на ринку світлих нафтопродуктів України з точки зору формування його конкурентних переваг на даному ринку, обґрунтування стратегії їх подальшого підтримання і посилення та маркетингових заходів для її реалізації. Результати дослідження. АТ "Концерн Галнафтогаз", що володіє мережею АЗК OKKO, є однією з найбільших українських автозаправних мереж України, що характеризується чіткою орієнтацією на використання концепції соціально-відповідального маркетингу. На ринку дана компанія орієнтована на реалізацію стратегії диференціації, пропонуючи широку товарну номенклатуру, високоякісне імпортне пальне за вищими цінами, високий рівень сервісу клієнтів у відповідності до чітко визначених стандартів їх обслуговування, супутні товари та послуги на своїх АЗК. У межах використання даної стратегії досягнення конкурентних переваг АТ "Концерн "Галнафтогаз" активно проводить маркетингові комунікації у соціальних мережах, постійно оновлюючи свої сторінки, з метою зростання вартості брендів – рекламу на платформі YouTube, реалізує заходи спонсорства у соціальній та військовій сферах, має добре розроблену програму лояльності, до реалізації якої залучена низка партнерів та добре розроблений і зручний для користувачів сайт АЗК ОККО. Ринок світлих нафтопродуктів є визначальним для кожної країни, суттєво впливаючи на всі галузі економіки та рівень життя громадян. Його розвиток в Україні характеризується такими особливостями: зростанням ціни пального, сезонністю попиту, значною залежністю від імпортних поставок (останніми роками передусім з Білорусії та Росії та обмеженістю з країн ЄС), продавцями на ринку використовуються інструменти передусім нецінової конкуренції. Сьогодні майже 40% усіх високооктанових бензинів і дизпалива у нашій країні збувають тільки три великі мережі, що діють під такими брендами як WOG та OKKO, а також UKRNAFTA. Протягом перших півроку від початку війни у 2022 р. Україна в 12 разів збільшила імпорт пального, задовольнивши попит на ринку. 95% імпортованого бензину, а також 72% дизельного палива наша країна отримала у цей період з країн ЄС. Результати опитування споживачів показали, що серед найбільш популярних видів пального в Україні переважає бензин А 95 та дизельне пальне. Для 88,8 % респондентів важливо, щоб якість пального відповідала євро стандартам. На вибір клієнтами АЗК найбільше впливає їх зручне розташування та рівень пального в баку. Найпопулярнішими мережами АЗК для опитаних є мережі АЗК ОККО та WOG. Серед додаткових послуг на АЗК найбільшим попитом користуються придбання страв та напоїв, безкоштовний Wi-Fi, купівля продовольчих і непродовольчих товарів, парковка та мийка авто. Згідно результатів проведеного експертного опитування першочерговими заходами у межах реалізації стратегії диференціації для посилення конкурентних переваг АТ "Концерн Галнафтогаз" мають стати наступні: проведення рекламних кампаній в Інтернеті для підтримання бренду ОККО; залучення нових іноземних постачальників пального; проведення благодійних лотерей, конкурсів та вікторин у соціальних мережах; продовження програм надання мастильно-паливних матеріалів ЗСУ, закупівлі дронів, обладнання, авто для військових; забезпечення можливості отримати консультацію автомайстра на АЗК. Ключові слова: ринок світлих нафтопродуктів, мережа АЗК, конкурентні переваги, маркетингова діяльність, конкурентоспроможність, стратегія диференціації. Перелік використаних літературних джерел. 1. Рожко Н. Я. Стратегії досягнення конкурентних переваг виробників на ринку овочів та фруктів. Агросвіт. 2020. № 3. С. 73–79. DOI: 10.32702/2306-6792.2020.3.73. 2. Безус П.І., Залізняк З.І. Принципи та проблеми розробки конкурентних стратегій розвитку підприємства. Ефективна економіка. 2017. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5936 (дата звернення 14.11.2022). 3. Щурко У.В. Підходи до формування та реалізації конкурентних стратегій. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 17. С. 402-412. DOI: 10.32782/2524-0072/2018-17-60. 4. Криворучко О.С. Формування конкурентних стратегій торговельних підприємств споживчої кооперації. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Полтава, 2016. 258 c. 5. Косар Н.С., Яричевська Я.І. Загрози та перспективи розвитку операторів на ринку світлих нафтопродуктів України. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. Вип. 3. № 2 (6). С. 193-203. DOI: 10.23939/smeu2021.02.193.