Формування стратегії розвитку будівельного підприємства

Автор: Кущак Ігор Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Економіка та управління будівництвом
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кущак І.В., Музиченко-Козловська О.В. (керівник). Формування стратегії розвитку будівельного підприємства. Магістерська кваліфікаційна робота. - Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2023. Стратегія розвитку підприємства – це програма діяльності організації на перспективу, яка передбачає визначення місії та мети з урахуванням можливостей та враховує методи прийняття управлінських рішень щодо оптимізації залучення ресурсів, прогнозування ризиків з метою сталого розвитку, підвищення конкурентоспроможності та прибутковості. Важливими ознаками, за якими класифікують стратегії розвитку компанії, є: зростання; рівень управління; стадії життєвого циклу; ринкова поведінка; позиція на ринку [1; 2; 3]. До зовнішніх факторів, що формують стратегію розвитку підприємства, належать: непрямі (політичні, економічні, демографічні, соціальні, ринкові, науково-технічні, міжнародні, екологічні) та прямі (споживачі, партнери, конкуренти, законодавство, технології, інфраструктура) [4; 5]. До внутрішніх факторів, що впливають на формування стратегії розвитку компанії, належать: стратегічна, управлінська, корпоративна культура, виробнича, кадрова, маркетингова, організаційна культура [4; 5]. Об’єктом дослідження є механізм пошуку шляхів формування стратегії розвитку будівельного підприємства. Предметом дослідження є методичні та практичні аспекти формування стратегії розвитку будівельного підприємства. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є вивчення теоретико- методологічних положень та розробка практичних рекомендацій щодо формування стратегії розвитку будівельного підприємства. У теоретичній частині магістерської кваліфікаційної роботи охарактеризовано сутність стратегії розвитку підприємства, зокрема запропоновано авторське визначення: «стратегія розвитку підприємства – це програма діяльності організації на перспективу, яка передбачає визначення місії та мети з урахуванням можливостей та враховує методи прийняття управлінських рішень щодо оптимізації залучення ресурсів, прогнозування небезпек з метою сталого розвитку, підвищення конкурентоспроможності та прибутковості». Запропонована класифікація стратегій розвитку компанії, доповнена власною ознакою – «для цілей сталого розвитку». Проаналізовано фактори, що впливають на формування стратегії розвитку підприємства, а саме: зовнішні: непрямі (політичні, економічні, демографічні, соціальні, ринкові, науково-технічні, міжнародні, екологічні) та прямі (споживачі, партнери, конкуренти, законодавство, технології, інфраструктура) і внутрішні: стратегічні, управлінські, корпоративна культура, виробництво, персонал, маркетинг, організаційна культура. Розглянуто один із методів формування стратегії розвитку підприємства у вигляді окремих етапів. У другому розділі магістерської роботи описано сучасний стан законодавчої бази функціонування будівельних підприємств в Україні, а саме: Конституція; Господарський кодекс; «Про акціонерні товариства»; Податковий кодекс; Бюджетний кодекс; «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про Генеральну схему планування території України», «Про основи містобудування», «Про архітектурну діяльність», «Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду», «Про землеустрій», «Про будівельні норми» та ін. Проте законодавча база регулювання підприємницької та іншої господарської діяльності у будівництві потребує доопрацювання, удосконалення, систематизації, коригування та гармонізації з міжнародним законодавством. Охарактеризовано діяльність ТОВ «БК «ІНТЕРГАЛ-БУД». У третьому розділі магістерської кваліфікаційної роботи проаналізовано фінансові результати господарської діяльності та фінансову стійкість ТОВ «БК ІНТЕРГАЛ-БУД». Зокрема у 2022 році покращилась сума фінансових результатів за всіма видами діяльності компанії. Зменшився загальний обсяг доходу, в тому числі зменшився чистий дохід від реалізації продукції та інші операційні доходи. Змінилася структура доходів підприємства, зокрема збільшився чистий дохід від реалізації продукції (послуг). Тип фінансової стійкості не змінився: він залишається в стані кризи. У четвертому розділі магістерської кваліфікаційної роботи визначено шляхи формування стратегії розвитку ТОВ «БК ІНТЕРГАЛ-БУД», а саме: розробка механізму формування стратегії розвитку ТОВ «БК» ТОВ «ІНТЕРГАЛ-БУД» та вибір стратегії розвитку ТОВ «БК «ІНТЕРГАЛ-БУД» за умови проведення інвестиційного конкурсу. Складові механізму формування стратегії розвитку ТОВ «БК «ІНТЕРГАЛ- БУД» включають наступні етапи: інформаційне забезпечення планування стратегічного розвитку; формулювання місії та цілей планування стратегічного розвитку; визначення факторів внутрішнього та зовнішнього середовища; дослідження умов експлуатації за допомогою SWOT аналізу; пошук і освоєння нових напрямів розвитку; розроблення програми заходів щодо розвитку за напрямами діяльності; моніторинг виконання програми заходів щодо розвитку та регулювання на всіх етапах стратегії. Методичний підхід до вибору стратегії розвитку з числа альтернатив для ТОВ БК «ІНТЕРГАЛ-БУД» передбачає реалізацію наступних етапів: формування загальної стратегії розвитку, метою якої буде підвищення рівня конкурентоспроможності; розробка альтернативної стратегії розвитку, наприклад інвестиційної, з урахуванням того, що будівельне підприємство є матеріаломістким і потребує залучення значних обсягів інвестицій; оцінка конкурентної позиції будівельного підприємства в порівнянні з його конкурентами; розроблення програми заходів щодо розвитку та підвищення рівня конкурентоспроможності будівельного підприємства; вибір і реалізація обраної стратегії, а також моніторинг її реалізації. Ключові слова. Стратегія, стратегія розвитку підприємства, будівельне підприємство, конкурентоспроможність. 1. Красношапка В. В., Кружилко В. О. Класифікація стратегій розвитку виробничого підприємства. Ефективна економіка. 2016. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4746. 2. Хаустова В. Є. Диверсифікація і інтеграція як форми забезпечення стратегічних орієнтирів управління розвитком підприємств. Бізнес інформ. 2020. № 12. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform- 2020-12_0-pages-482_494.pdf. 3. Демиденко С.Л. Особливості стратегічного аналізу середовища підприємства. Ефективна економіка. 2015. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290. 4. Козлова І.М., Костіна О. М. Чинники внутрішнього середовища стратегічного розвитку підприємства. Інтелект ХХІ. 2019. № 3. URL: http://www.intellect21.nuft.org.ua/journal/2019/2019_3/10.pdf. 5. Хімченко А.М. Зовнішнє та внутрішнє середовище функціонування корпорацій. Збірник науково-технічних праць Національного лісотехнічного університету України. С. 258-263. URL: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2013/23_14/258_Chim.pdf.