Tourism and Culture: Theory and Trends

Major: Management of Cultural Heritage and Cultural Tourism
Code of subject: 7.027.03.E.022
Credits: 7.00
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: assistant Pavlyshyn A.M.
Semester: 2 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: To substantiate and create new and modernize existing expositions, exhibitions, excursion-tourist routes, etc. Develop innovative products in the domestic and foreign markets of cultural services. Develop projects for the museification of historical, cultural and natural heritage sites. Analyze and structure the problems of the organization, make effective management decisions related to the management of cultural heritage and cultural tourism, and ensure their implementation. Analyze the latest practices of promoting cultural tourism at different levels; Work on projects to involve the community in the field of cultural heritage and the development of cultural tourism. Ability to demonstrate an understanding of basic environmental principles, occupational and life safety and their application. Ability to realize the need for lifelong learning in order to deepen the acquired and acquire new professional knowledge;
Required prior and related subjects: Cultural tourism management; Public administration in the museum, tourism and monument protection spheres
Summary of the subject: Theoretical concepts and approaches in the field of tourism; cultural component and its role in the formation of tourist interest; main objects of cultural tourism and their preparation for tourists visiting; organization and holding of cultural and cognitive tours; analysis of visual and textual tourist stories and their reception; rhetoric of authenticity and staged authenticity; construction and deconstruction of myths about places; branding of cities, landscapes, people; visual culture (tourist view, tourism-induced cinema); tourist photography; social media; phenomena of "dark tourism", post-tourism, "tourism for the poor"; cultural and tourist potential of Ukraine; world trends in cultural tourism.
Assessment methods and criteria: - oral examination, individual work (45%); - final evaluation (55% control measure, exam)
Recommended books: Божко, Л. (2011). Культурний туризм як важливий чинник соціальнокультурного розвитку регіонів України. Культура України. Вип. 32. С. 3–10. Бочан, І. (2013). Розвиток ринку туристичних послуг в системі економічної безпеки держави: монографія. Львів: Вид-во «Сполом». 184 с. Кіндрачук, Н. (2012). Розвиток культурного туризму в Карпатському регіоні України: аналіз сучасного стану та перспективи розвитку. Інтелігенція і влада. Вип. 27. С. 117–123. Гнаткович, О. Д., & Назарова, С. В. (2018). Сучасні тенденції розвитку культурного туризму. Наукова думка сучасності і майбутнього, Матеріали 23 Всеукраїнської практично-пізнавальної конференції (с. 24–26). Дніпро, 25–31 жовтня 2018 р. Дичковський, С. (2019). Культурний туризм як сфера реалізації дозвіллєвих технологій та віртуального досвіду. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 89–95. Кляп, М. (2011). Сучасні різновиди туризму: навч. посібн. / М.П. Кляп, Ф.Ф. Шандор. Київ. 334 с. Котлер, Ф. (2005). Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы / пер. с англ. М. Акая при участии В. Мишучкова. – СПб. : Стокгольм. школа экономики в Санкт-Петербурге. 376 с. Культурний туризм як інструмент формування національної ідентичності. [Електронний ресурс]. – Доступний з http://www.tourlіb.net/stattі_ukr/kuzmuk.htm. Культурна політика України – оцінка міжнародних експертів / Рада культур. співпраці Ради Європи; М-во культури і туризму України. К. : Рада культур. співпраці, 2007. 56 с. Мальська, М., & Худо, В. (2007). Туристичний бізнес: теорія та практика. Навчальний посібник. Київ. 424 с. Савіцька, О. (2014). Культурний туризм: реалії та перспективи розвитку у львівській області. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України. Вип. 24.1. С. 376–383. Can-Seng Ooi. (2002). Cultural Tourism & Tourism Cultures: The Business of Mediating Experiences in Copenhagen and Singapore. Copenhagen: Publisher Copenhagen Business School Press. 277 p. City Tourism & Culture: The European Experience. World Tourism Organization. (2005). 124 р. Mikos von Rohrscheidt А. (2008). Turystyka kulturowa: fenomen, potencjal, perspektywy. Gniezno: GWSHM Milenium. 477 s.