Інформаційно-інтелектуальна економіка

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.029
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: д.е.н., доц. Ситник Йосиф Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни «Інформаційно-інтелектуальна економіка» є сформувати у молодих науковців системні знання у сфері інформаційно-інтелектуальної економіки, інтелектуального капіталу та трансферу інтелектомістких технологій, здатність проявляти інтелектуальну активність та генерувати нові ідеї, здатності відстежувати, систематизувати та аналізувати еволюційний шлях трансформації моделей національної та світової економіки, цифрових технологій, концепцій їх розвитку, організовувати реалізацію основних управлінських функцій з урахуванням особливостей інтелектуальної діяльності, будувати мотиваційні механізми та етапи процесу інтелектуалізації суспільства та економіки.
Завдання: 1.Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, самовдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати. 2. Здатність ініціювати, обґрунтовувати та управляти актуальними науковими проектами інноваційного характеру, самостійно проводити наукові дослідження, взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів. 3. Здатність продукувати інтелектуальні продукти, наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі досліджень інтелектуально-інформаційного середовища та професійної діяльності, комерціалізувати оригінальні наукові дослідження. 4. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, динамічно розвивати інтелектуальну активність, застосовувати інтелектуалізаційні моделі економічної діяльності, творчі підходи до середньострокового і довгострокового прогнозування розвитку національної економіки. 5. Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, самовдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати національні економічні інтереси та соціально-моральну відповідальність за інтелектуальну власність нації.
Результати навчання: знати – предмет і завдання дисципліни «Інформаційно-інтелектуальна економіка»; – історичні, світоглядні та сучасні концептуально-методологічні й методичні засади інтелектуального поступу – глибинні знання національного і зарубіжного наукового доробку та практичного досвіду у сфері інформаційно-інтелектуальної економіки; – методологію та інструментарій наукових досліджень у сфері інформаційного й інтелектуального простору; – взаємозалежність економічного зростання і рівня добробуту громадян від інвестування в інтелектуальний та інформаційний розвиток суспільства; – засади економіко-математичного моделювання та соціально-економічного діагностування різних процесів та об’єктів через призму активізації інтелектуального потенціалу та зростання питомої ваги інтелектуального капіталу нації; – інформаційну модель сучасного суспільства. вміти – об’єктивно оцінювати процеси та наслідки інтелектуалізації суспільства, економіки та управління підприємств і організацій; – оцінювати вплив та значення інформаційної, інтелектуальної та знаннєвої складової у формуванні доданої вартості та структурі ВВП країни; – оцінювати ефективність інвестування в інформатизацію та інтелектуалізацію суспільства та економіки; – розробляти комплекс мотиваційних механізмів і програм щодо популяризації інтелектуальної праці серед українців та розширення сфери наукових досліджень і науково-технічних розробок у підприємницькому секторі та секторі вищої освіти; – обґрунтовувати та впроваджувати механізми розширення доступу до цифрових, інформаційних та знаннєвих технологій серед населення працездатного віку; – створювати інтелектуальний капітал та ефективно його використовувати у національних інтересах у поєднанні з приватно-власницькою вигодою; – організовувати науково-дослідницьку, проектно-конструкторську, підприємницьку та трансфертну діяльність у сфері інформаційно-інтелектуальної економіки; – формувати національні та підприємницькі конкурентні переваги в умовах розвитку інформаційно-інтелектуальної економіки; – розробляти інтелектуально-знаннєві моделі розвитку для економічних суб’єктів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізит: Історичні та сучасні парадигми розвитку економіки, Моделювання економічних процесів. кореквізит: Психологія творчості та винахідництва, Інноваційний розвиток економіки.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни «Інформаційно-інтелектуальна економіка» має на меті набуття компетенцій у сфері розвитку інформаційної економіки в сучасних умовах. Дисципліна розкриває сутність системних знань у сфері інформаційно-інтелектуальної економіки, інтелектуального капіталу та трансферу інтелектомістких технологій, здатність проявляти інтелектуальну активність та генерувати нові ідеї, здатності відстежувати, систематизувати та аналізувати еволюційний шлях трансформації моделей національної та світової економіки, цифрових технологій, концепцій їх розвитку, організовувати реалізацію основних управлінських функцій з урахуванням особливостей інтелектуальної діяльності. Окреслено ринок інтелектуальної праці його формування та розвиток. Визначено компоненти інтелектуальної економіки як чинники економічного зростання. Визначено методологічні основи управління формуванням і використанням інтелектуальних ресурсів. Окреслено методичні основи оцінювання ефективності інформаційно-інтелектуальної економіки та рівня її інтелектуалізації. Визначено тенденції формування інформаційно-інтелектуальних ресурсів у ІТ секторі України.
Опис: Теоретичні засади формування і розвитку процесів інтелектуалізації суспільства, економіки та управління. Концептуальні засади інтелектуальної економіки. Ринок інтелектуальної праці: формування та розвиток. Тенденцій розвитку національного ринку праці та його вплив на процес інтелектуалізації економіки і управління підприємств. Інтелектуальна власність як джерело розвитку світової економіки. Компоненти інтелектуальної економіки як чинники економічного зростання. Методологічні основи управління формуванням і використанням інтелектуальних ресурсів. Тенденції формування інформаційно-інтелектуальних ресурсів у ІТ секторі України. Фінансово-інвестиційне забезпечення науки в Україні як фактора інтелектуалізації та інноваційного розвитку економіки. Стан використання інтелектуальних ресурсів у вітчизняній економіці. Формування інтегрованої інформаційної системи для потреб інтелектуалізації економіки та управління підприємств. Інформаційно-інтелектуальна економіка: особливості оцінювання.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на практичних заняттях; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних ідей та рішень, уточнень, доповнень, визначень тощо. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45%): розв’язування аналітичних завдань, усне опитування, тести. Підсумковий контроль (55%, контрольні заходи, екзамен): тестування (15%), теоретичні питання (10%), проблемно-пошукові та діагностичні завдання (30%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кононова К. Ю. Інформаційна економіка: моделювання еволюційних процесів: монографія / К. Ю. Кононова. – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2015. – 312 с. 2. Вовканич С.Й. Духовно-інтелектуальний потенціал України та її національна ідея / С.Й. Вовканич. – Львів: Видавництво ЛБА, 2001. – 540 с. 3. Петренко В.П. Інтелектуальні ресурси соціально-економічних систем: аспекти інноваційного управління. Монографія / В. П. Петренко. – Івано-Франківськ: ПП Курилюк В. Д., 2009. – 196 с. 4. Ситник Й.С. Інтелектуалізація систем менеджменту підприємств: концепція, системний моніторинг та моделювання : монографія / Й.С. Ситник. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 380 с. 5. Зінченко О.А., Даріюш П., Зінченко Д.С. Інформаційна економіка: концепція, сутність та розвиток. Економічний вісник НТУУ «КПІ», 2019. С. 3-13.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).