Застосування SMART-систем в економіці

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіка підприємства та інвестицій
Лектор: Доктор економічних наук, професор Залуцька Христина Ярославівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування системи базових знань smart-технологій, практичних умінь і навичок з питань їх впровадження для розв’язання задач професійної діяльності.
Завдання: Компетентності: інтегральна: ? Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми у сфері економічної професійної і/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення; загальні: - Набуття універсальних навичок дослідника, зокрема, усної та письмової презентації результатів власного дослідження українською мовою, управління науковими проектами та/або складення пропозицій щодо фінансування наукових досліджень, реєстрації прав інтелектуальної власності, застосування сучасних інформаційних технологій; - Здатність самостійно проводити наукові дослідження, аналізувати, систематизувати та узагальнювати результати досліджень, критично оцінювати як чужі, так і власні ідеї, формулювати власні авторські висновки, пропозиції та рекомендації; спеціальні (фахові): - Здатність інтегрувати та застосовувати результати міжпредметних наукових досліджень у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження; - Здатність обґрунтовувати стратегічні напрями розвитку соціально-економічних систем різних рівнів, ініціювати, розробляти та реалізовувати соціально-економічні проекти та програми інноваційного характеру; - Здатність розробляти нові механізми, інструменти та моделі для підвищення ефективності функціонування й розвитку соціально-економічних систем на різних рівнях.
Результати навчання: Програмні результати навчання: ? Знати форми та методи комерціалізації результатів наукових досліджень. У результаті навчання студенти здобувають такі знання та навички професійної діяльності: - Обгрунтовувати стратегічні напрями розвитку соціально-економічних систем різних рівнів, ініціювати, розробляти та реалізовувати соціально-економічні проекти і програми інноваційного характеру на засадах викорстання нових механізмів та інструментів; - Проводити наукові дослідження та виконувати наукові проекти на засадах ідентифікування актуальних наукових проблем, визначення цілей та завдань, формування та критичного аналізування інформаційної бази, обгрунтування та комерціаізації результатів дослідження, формулювання авторських висновків і пропозицій; - Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або групп осіб, здатність оцінювати результати власної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Володіння глибокими знаннями та навиками набутими в процесі освоєння дисципліни «Застосування смарт систем в економіці» передуватиме вивчення основ економіки, економічної теорії, макро та мікроекономіки, циклу дисциплін менеджменту, основ інформаційних технологій, циклу комп’ютерних наук.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни сприятиме формуванню системи базових знань smart-технологій, практичних умінь і навичок з питань їх впровадження для розв’язання задач професійної діяльності. Основні завдання навчальної дисципліни: - отримання знань з smart-технологій; - оволодіння практичними навичками та уміннями роботи з програмними та апаратними засобами на основі smart-технологій для забезпечення користувачів відповідними службами, сервісами та послугами. Методи навчання Лекція, проблемна лекція, демонстрація, зокрема, з використанням мультимедійних засобів навчання, практичні роботи, підготовка рефератів, доповідей науково-дослідного характеру, зокрема, на щорічну науково-технічну конференцію викладачів, співробітників та студентів ВНЗ.
Опис: Лекційні заняття: Тема 1. Підґрунтя цифрової економіки: Основи економіки: сутність, зміст. Еволюція економічних систем. Логіка суспільного розвитку в контексті цифрової економіки. Цифрова економіка як складова нової економічної реальності. Тема 2. Ринок цифрових продуктів: Особливості ринку цифрових продуктів . Структура ринку цифрових продуктів. Ціноутворення на ринку цифрових продуктів. Тема 3. Загальні поняття про smart-технології: Smart-технології. Загальні поняття про Smart-технології. Концепція Smart City. Smart-технології візуалізації. Віртуальна реальність. Доповнена реальність. Змішана реальність. Дослідження засобів реалізації VR. Тема 4. Галузеве використання smart-технологій: Smart-технології, що орієнтовані на індивідуальне використання. Smartтехнології в медицині. Smart-технології в агросекторі. Дослідження засобів реалізації AR. Тема 5. Інтернет речей: Інтернет речей. Загальні відомості про інтернет речей (ІоТ). Характеристики та класифікація IoT. Архітектура ІоТ. Мережні технології. Засоби ідентифікації в ІоТ. Інтеграція АІ та ІоТ. Тема 6. Забезпечення безпеки систем IoT: Проблеми розвитку та впровадження ІоТ. Кібербезпека IoT. Анатомія кібератак на IoT-пристрої. Фізична і апаратна безпека. Криптографія. Програмноконфігурований периметр. Блокчейн і криптовалюта в ІоТ. Практичні заняття: 1. Сучасні тренди і перспективи розвитку цифрової економіки в Україні і світі. Опис теми: Основні принципи цифровізації економіки. Етапи та напрямки цифровізації економіки України. Основні види сучасних цифрових технологій у світі. Цифрові продукти та послуги в соціально-економічному середовищі України. Закономірності проектів цифрової економіки. Проблеми цифрової трансформації економіки України. 2. Аналіз масивів інформації Big Data та розвиток штучного інтелекту в управлінні суб’єктами господарювання. Опис теми: Технології та методи Big Data. Ключові характеристики Big Data. Принципи роботи Big Data. Сфера застосування Big Data. Ризики використання Big Data. Формування штучного інтелекту за аналізом масивів інформації. 3. Основи Смарт-технологій та Інтернету речей. Опис теми: Вступ у Смарт-технології: визначення, принципи, приклади. Визначення і принципи Смарт-технологій. Дані, інформація, знання. Смартмісто. Смарт-будинок. Приклади практичної реалізації Смарт-технологій у мережі. 4. Концепція «розумного» міста Smart City та її застосування в інноваційному управлінні. Опис теми: Сутність концепції «розумного» міста. Технології взаємодії між містом та його жителями. Концепція «розумного» міста Київ Kyiv Smart City. Чинники та індикатори «розумного» міста». Смарт-мобільність. Смарт будинки. Інтернет речей. Ризики «розумних» міст. 5. Цифрові технології в публічному управлінні. Опис теми: Завдання та складові інфраструктури цифрового врядування. Система та технології надання управлінських послуг. Цифрові технології сервісної діяльності органів публічної влади. Організація діяльності центрів надання адміністративних послуг. Інтегрована інформаційноаналітична система “Прозорий бюджет”. Смарт-технології в публічному управлінні. Застосування в публічному управлінні технології блокчейн. 6. Застосування цифрових технологій в управлінні бізнес-процесами суб’єктів господарювання. Опис теми: Застосування програмних продуктів в управлінні бізнес-процесами суб’єкта 10 господарювання. CRM (Customer Relationship Management) системи. BAS-бухгалтерія для потреб керівництва підприємством. ERP (Enterprise Resource Planning) системи. Модулі ERP та їх застосування. Кваліфікований електронний підпис та сервіси електронної звітності (М.Е.Doc, СОТА, єдино вікно та інші).
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики знань є методи контролю результатів навчання студентів у процесі поточного та семестрового контролю. У процесі поточного контролю методами діагностики знань є: усне та письмове опитування на практичних заняттях, перевірка виконання індивідуальних робіт, рефератів, контрольних робіт, доповідей та їх представлення студентами. Поточний контроль здійснюється у формі фронтального, індивідуального чи комбінованого контролю знань студентів під час практичних занять, тестування, колоквіуми, іспит. У процесі семестрового контролю методами діагностики знань є перевірка письмових екзаменаційних завдань та усне опитування. Підсумковий контроль знань студентів проводиться шляхом фронтального, індивідуального та комбінованого опитування студентів під час практичних занять, колоквіуму, іспит. На позааудиторну роботу виноситься вивчення окремих проблем курсу, підготовка до лекційних занять, колоквіумів, тестування, іспиту. Проведення семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для досягнення цілей та завдань навчальної дисципліни здобувачам потрібно вчасно виконати індивідуальне навчально-дослідне завдання, практичні роботи, вчасно здати визначені контролі перевірки знань. Викладач проводить оцінювання індивідуальних завдань здобувачів шляхом захисту звіту з ІНДЗ. Також, здобувач під наглядом викладача самостійно оцінює свою роботу. За вчасне та якісне виконання завдань на 4 практичних заняттях, здобувач отримує такі обов’язкові бали: - 48 балів за виконання практичних робіт; - 12 балів за ІНДЗ. 20 балів – письмова складова іспиту; 20 балів – усна складова іспиту. Усього 100 балів. Здобувачі можуть отримати додаткові бали за: виступ з доповіддю на міжнародній науковій конференції; участь у науковому конкурсі; публікацію тез доповіді; публікацію наукової статті. Іспит проходитиме у формі тестування. У тесті 30 запитань різної складності: рівень 1 – 26 запитань по 0,5 бали (13 балів), рівень 2 – 2 запитань по 2 бали (4 бали), рівень 3 – 1 запитання по 3 бали (3 бали). Усього – 20 балів. Здобувачі мають можливість додатково отримати бали за виконання індивідуальних завдань дослідницького характеру, а також можуть бути долучені до написання та опублікування наукових статей з тематики навчальної дисципліни, участі в науково-практичних конференціях економічного, обліково-аналітичного спрямування.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Залуцька, Х. Я. та Прохорова, В. В., 2020. Кросс-функціональні бізнес процеси підприємства як основа системи управлінських інновацій в ракурсі стратегічного розвитку. Економічний вісник Дніпровської політехніки, 4 (72), с. 146-154. 2. Залуцька, Х. Я. та Островська, Г. Й., 2013. Інтегрування збалансованої системи стратегічних показників та системи бюджетування як управлінська інновація. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи встановлення і проблеми розвитку», 776, с. 286-294. 3. Грінгард С. Інтернет речей. Київ: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2018. 176 с. 4. Посібник з Node-Red. URL: https://github.com/pupenasan/ NodeREDGuidUKR. 5. Пархоменко А.В. та ін. Програмно-апаратна платформа для навчання технологіям Інтернету речей: навч. посіб. Запоріжжя: Дике Поле, 2017. 120 с. 6. Lea P. IoT and Edge Computing for Architects: Implementing edge and IoT systems from sensors to clouds with communication systems, analytics, and security, 2nd Edition. Pact Publishing Ltd., 2020. 608 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).