Еволюційний розвиток економічних систем

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: Д.е.н., професор Завербний Андрій Степанович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є поглиблення у молодих науковців знань щодо еволюційного розвитку економічних систем.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати комплексні проблеми у сфері економічної професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та прикладне значення. Загальна компетентність: ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, критичного аналізу та синтезу нових ідей. Спеціальні (фахові) компетентності: ФК1. Здобуття глибоких знань зі спеціальності, за якою аспірант проводить дослідження, зокрема засвоєння основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму. ФК2. Здатність визначати проблемне поле та формулювати наукові і науково-практичні задачі у сфері економіки, продукувати оригінальні наукові знання та ідеї, розширювати і поглиблювати теоретико-прикладні засади функціонування та розвитку соціально-економічних систем на усіх рівнях.
Результати навчання: ЗН3. Знати й розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми, історію розвитку та сучасний стан наукових знань у сфері економіки. УМ5. Інтегрувати та застосовувати одержані знання з різних міжпредметних сфер у процесі розв’язання теоретико-прикладних завдань у конкретній області економічного дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Академічне підприємництво Дослідницький семінар у галузі економіки, управління та міжнародних економічних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Загальні положення еволюції економічних систем. Теоретико-методологічні засади дослідження еволюції економічних систем. Сутність та структура сучасних економічних систем. Типологія сучасних економічних систем. Глобалізаційні та інтеграційні тенденції розвитку сучасних економічних систем. Школи і міждисциплінарний статус глобалізації та інтеграції економічних систем. Становлення глобальної економіки. Цивілізаційні виміри глобальних економічних процесів. Суперечності і дуалізм сучасного етапу глобалізації та інтеграції економічних систем. Парадоксальна природа глобальних трансформацій та інтеграцій економічних систем. Антиглобалізм та альтерглобалізм економічних систем та їхні форми. Глобальна економіка як прогностична реальність. Регулятивні механізми глобальної економіки. Міжнародні стратегії глобалізації та інтеграції економічних систем. Конкурентна стратегія розвитку України в умовах глобалізації та інтеграції.
Опис: Тема 1. Загальні положення еволюції економічних систем (Еволюційний розвиток економічних систем. Хронологічні межі еволюційного розвитку економічних систем). Тема 2. Теоретико-методологічні засади дослідження еволюції економічних систем (Ключові підходи до дослідження еволюції економічних систем. ). Тема 3. Сутність та структура сучасних економічних систем (Сутність та призначення сучасних економічних систем. Структурна декомпозиція сучасних економічних систем). Тема 4. Типологія сучасних економічних систем (Типи та характеристика сучасних економічних систем за низкою істотних та незалежних ознак). Тема 5. Глобалізаційні та інтеграційні тенденції розвитку сучасних економічних систем (Сутність та еволюція концепцій глобалізації та інтеграції економічних систем. Західні концепції теорій глобалізації та інтеграції економічних систем). Тема 6. Школи і міждисциплінарний статус глобалізації та інтеграції економічних систем (Концепції глобалізації та інтеграції економічних систем: історичний і міждисциплінарний аспекти. Основні школи сучасної глобалістики та інтеграції економічних систем). Тема 7. Становлення глобальної економіки (Сутність глобальної економіки та її становлення. Транснаціоналізація і регіональна інтеграція як шляхи становлення глобальної економіки). Тема 8. Цивілізаційні виміри глобальних економічних процесів (Глобальні економічні процеси. Специфіка локальних цивілізацій. Цивілізаційна специфіка перебігу глобальних економічних процесів). Тема 9. Суперечності і дуалізм сучасного етапу глобалізації та інтеграції економічних систем (Рушійні сили глобалізації та інтеграції економічних систем. Суперечності та асиметрії глобалізації та інтеграції економічних систем. Дуалізм сучасного етапу глобалізації та інтеграції економічних систем). Тема 10. Парадоксальна природа глобальних трансформацій та інтеграцій економічних систем (Особливості глобальних трансформацій та інтеграцій економічних систем в сучасному світі. Прояви парадоксів в глобальних трансформаціях). Тема 11. Антиглобалізм та альтерглобалізм економічних систем та їхні форми (Поняття антиглобалізму та альтерглобалізму в сучасній глобалістиці економічних систем. Історія становлення і розвитку антиглобального руху). Тема 12. Глобальна економіка як прогностична реальність (Особливості сучасного стану глобалізації економічних систем та можливості її кількісного вимірювання. Глобальні фінансово-економічні кризи. Підходи, умови і фактори визначення перспектив глобалізації економічних систем. Прогностичні сценарії розвитку глобалізації). Тема 13. Регулятивні механізми глобальної економіки (Трансформація функцій держави в умовах глобалізації та інтеграції економічних систем. Глобальна інституалізація економічного розвитку. Регулятивний потенціал міжнародних економічних організацій. Роль суспільних інститутів в глобальних економічних процесах). Тема 14. Міжнародні стратегії глобалізації та інтеграції економічних систем (Міжнародні стратегії глобалізації та інтеграції Європейського Союзу. США та Китай: національні стратегії і можливі сценарії відносин) Тема 15. Конкурентна стратегія розвитку України в умовах глобалізації та інтеграції (Позиціонування України в глобальній економічній системі. Інтеграція та глобалізація українського бізнесу. Геоекономічні пріоритети України. Взаємодія вітчизняної економіки з глобальними регулятивними інститутами).
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та задачі) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти. Поточний контроль проводиться у формі усного експрес-опитування, письмового розв’язання ситуаційних вправ та задач, оцінювання публічних доповідей та презентацій, виконання індивідуального науково-дослідного завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40 балів): усне експрес-опитування (5 балів); письмове розв’язання тестових вправ та задач (5 балів); доповіді та презентації (10 балів); індивідуальне науково-дослідне завдання (20 балів). • Екзаменаційний контроль (60 балів): письмова компонента (40 балів) та усна компонента (20 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гражевська, Н.І. (2011). Еволюція економічних систем. Київ: Знання. 2. Кузьмін, О.Є., Пирог, О.В. & Литвин, І.В. (2016). Глобальна економіка. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 3. Куцик, П.О., Ковтун, О.І. & Башнянин, Г.І. (2015). Глобальна економіка: принципи становлення, функціонування, регулювання та розвитку. Львів: Видавництво ЛКА 4. Табачук, А.Я. (2021). Напрямки трансформації економічної системи України в умовах сьогодення. Економіка та суспільство, 26. 5. Трансформаційні перетворення економічних систем: виклики сучасності (2017). / за заг. ред. Прямухіної Н.В. Київ: Кондор.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).