Інноваційний розвиток економіки

Спеціальність: Економіка
Код дисципліни: 8.051.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Професор кафедри менеджменту персоналу та адміністрування,доктор економічних наук,професор захарчин Галина Миронівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання у сфері інноваційного розвитку економіки України та побудови економіки знань, розвинути здатність виявляти нові ідеї, створювати інновації та започатковувати старт-апи, здатність до оцінювання інтелектуально-інноваційного потенціалу на всіх рівнях, уміння формувати інноваційну культуру, аналізувати інноваційні стратегії розвитку економіки та використовувати методи управління інноваційним розвитком у науково-дослідницькій та практичній діяльності.
Завдання: 1. Глибинні знання концептуально-методологічних та методико-прикладних засад розвитку економіки на усіх рівнях в історичному та сучасному ракурсах, її понятійно-категорійного апарату та практичного досвіду. 2. Ґрунтовні знання та розуміння філософської методології пізнання, ключових засад професійної етики, системи морально-культурних цінностей. 3. Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань. 4. Уміння виявляти ораторську та риторичну майстерність при презентації результатів наукових досліджень, вести фахову наукову бесіду та дискусію із широкою науковою спільнотою та громадськістю українською мовою, формувати наукові тексти в письмовій формі, організовувати та проводити навчальні заняття. 5. Здатність бути цілеспрямованим та наполегливим, самовдосконалюватись впродовж життя, усвідомлювати соціально-моральну відповідальність за одержані наукові результати. 6. Здатність ініціювати, обґрунтовувати та управляти актуальними науковими проектами інноваційного характеру, самостійно проводити наукові дослідження, взаємодіяти у колективі та виявляти лідерські здібності при виконанні наукових проектів. 7. Здатність продукувати інтелектуальні продукти, інноваційні наукові ідеї, оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, вирішувати комплексні проблеми в процесі досліджень інтелектуально-інформаційного середовища та професійної діяльності, комерціалізувати оригінальні наукові дослідження. Фахові компетентності: 1. Глибинні знання історичних засад розвитку економічної теорії і практики на макро-, мезо- та мікрорівні, ідейних вчень класиків економіки, фундаментальних постулатів та парадигм економіки, новітніх прогресивних тенденцій економічного розвитку. 2. Глибинні знання класичного та сучасного наукового інструментарію дослідження економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та мікрорівні. 3. Здатність продемонструвати глибинні знання еволюційного поступу формування інноваційності розвитку суспільства та економіки 4. Здатність виявляти та розуміти причинно-наслідкові зв’язки між економічними явищами та процесами на макро-, мезо- та макрорівні. 5.Уміння здійснювати кількісне та якісне оцінювання і прогнозування різних економічних явищ та процесів на макро-, мезо- та мікрорівні. 6. Уміння розробляти логічні та обґрунтовані послідовності, системи, механізми, інструменти, моделі, програми тощо для конкретних об’єктів макро-, мезо- та мікроекономіки. 7. Уміння розробляти моделі інноваційного розвитку для економічних суб’єктів. 8. Уміння формувати інтелектуальний капітал та ефективно його використовувати у національних інтересах у поєднанні з приватновласницькою вигодою. 9. Уміння організовувати науково-дослідницьку, проектно-конструкторську, підприємницьку та трансфертну діяльність у сфері інформаційно-інтелектуальної економіки. 10. Уміння формувати національні та підприємницькі конкурентні переваги в умовах розвитку інформаційно-інтелектуальної економіки.
Результати навчання: 1. Уміння об’єктивно оцінювати інноваційні процеси та наслідки інтелектуалізації суспільства, економіки та управління підприємств і організацій. 2. Уміння оцінювати вплив та значення інноваційно-інтелектуальної складової у формуванні доданої вартості та структурі ВВП країни. 3. Уміння оцінювати ефективність інвестування в інноваційний розвиток економіки та цифронізацію економіки. 4. Здійснювати економіко-математичне моделювання та соціально-економічне прогнозування різних процесів та об’єктів у сфері інноваційного розвитку економіки. 5. Уміння розробляти комплекс стратегічних альтернатив розвитку національної економіки, видів економічної діяльності підприємств, структури національного експорту та імпорту товарів і послуг через призму зростання інформаційно-комунікативних технологій та рівня інтелектуального капіталу суспільства. 6. Уміння розробляти комплекс мотиваційних механізмів і програм щодо популяризації інтелектуальної праці серед українців та розширення сфери наукових досліджень і науково-технічних розробок у підприємницькому секторі та секторі вищої освіти. 7. Уміння впроваджувати концепції інтелектуалізації систем управління підприємств, публічного управління. 8. Уміння обґрунтовувати та впроваджувати механізми розширення доступу до цифрових, інформаційних та знаннєвих технологій серед населення працездатного віку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни : Психологія творчості й винахідливості. Академічний трансфер. Історичні та сучасні парадигми розвитку економіки.Аналітичні та чисельні методи досліджень Супутні і наступні навчальні дисципліни: Академічне підприємництво. Управління науковими проектами. Сучасний інструментарій управління витратами підприємст. Інформаційно-інтелектуальна економіка.
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання сутності й змісту концепції інноваційного розвитку економіки України, факторів, які впливають на інноваційний розвиток економіки, та основних напрямів активізації інноваційного розвитку економіки; висвітлюються методологічні основи формування організаційно-економічного механізму управління процесами інноваційного розвитку економіки, інституційних передумов інноваційного розвитку та ролі інноваційної культури в системі інноваційного розвитку економіки та суспільства.
Опис: Тема 1.Концепція інноваційного розвитку економіки Стратегічні виклики 21 ст. суспільству та економіці України Сутність феномена нової економіки в контексті інноваційного розвитку Тема 2. Інноваційна стратегія розвитку економіки 2.1. Інноваційність як ознака сучасності 2.2. Структурний вектор активізації інноваційного розвитку економіки Тема 3. Інтелектуальний потенціал України як головний чинник інноваційного розвитку економіки 3.1. Інтелектуальний ресурс:суть,речовий зміст і суспільна форма 3.2.Оцінювання сучасного стану інтелектуального потенціалу для забезпечення інноваційного розвитку економіки 3.3.Чинники активізації зростання інтелектуального потенціалу Тема 4. Методологічні основи формування організаційно-економічного механізму управління процесами інноваційного розвитку економіки 4.1. Економічні передумови управління інноваційним розвитком економіки 4.2. Принципи формування організаційно-економічного механізму 4.3. Методи управління інноваційним розвитком економіки Тема 5.Інституційні передумови інноваційного розвитку економіки 5.1. Інституційні фактори інноваційної діяльності та розвитку 5.2. Моделі інноваційного розвитку економіки Тема 6. Інноваційна культура в системі інноваційного розвитку економіки 6.1. Взаємозв’язок і взаємозалежність інноваційної культури та інноваційного розвитку економіки 6.2. Механізм формування інноваційної культури
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40 %) проводиться у формі усного експрес-опитування, письмового розв’язання ситуаційних вправ та завдань, оцінювання публічних доповідей та презентацій, виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Підсумковий контроль (50 %) проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та ситуаційного завдання та усну (відповіді на усні запитання) компоненти. При дистанційній роботі (у тому числі за умов карантину) передбачається співбесіда зі студентами під час проведення відео конференцій на лекційних та практичних заняттях. Індивідуальні письмові роботи пересилаються до ВНС, або на електронну пошту викладача в домені @lpnu.ua. Дистанційні заняття проводяться на платформах MS Teams та ZOOM.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну Усні виступи на практичних заняттях та розв’язування ситуаційних завдань – 20 балів, участь в обговореннях та дискусіях – 10 балів, індивідуальне науково-дослідне завдання – 10 балів. Разом за ПК письмова компонента усна компонента 40 50 10 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гуторов О. І., Ярута М. Ю, Сисоєва С. І. Економіка та організація інноваційної діяльності: Навчальний посібник. Харків: Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєва, 2019. 227 с. 2. Управління знаннями та інноваціями : навч. посібник [А. В. Лобза, А. Л. Бикова, А. П. Гірман, Л. Ю. Семенова О. О. Гетьман та ін.]. Дніпро : УМСФ, 2018. 374 с. 3. Георгієвський Ю.Законодавче регулювання пріоритетних напрямів інноваційної діяльності. Господарське право і процес. 2021. №2. С.42-48. 4. Довгаль О.А., Довгаль Г.В.Інноваційна економіка:Навчальний посібник Х.:ХНУ ім. В. Н. Каразіна. 2015.148с. 5. Ілляшенко С.М., Шипуліна Управління знаннями під час формування стратегії випереджаючого інноваційного розвитку підприємства. Проблеми системного підходу в економіці. Випуск №3(71). 2019. С.215-221. 6. Ольвінська Ю. О., Самотоєнкова О. В., Вітковська К. В. Сучасний стан та тенденції розвитку інноваційної діяльності в Україні. Економіка та держава. 2021. № 4. С. 64–71. 7. Ілляшенко С.М. Інноваційний розвиток підприємства. Навчальний посібник / За ред. П. П. Микитюка. Тернопіль: ПП «Принтер Інформ», 2015. 224с. 8. Інноваційний розвиток економіки:модель, система управління, державна політика:монографія за ред. Л.І.Федулової. К.:Основа, 2005.552с. 9. Навчальний посібник до модуля «Інноваційна діяльність в Україні як фактор забезпечення економічного розвитку та стабільності» Автори: Чулаєвська М. Є., Баранцева К.К.Київ, 2016. 38с. 10. Чухрай Н.І., Лісовська Л.С. Управління інноваціями: навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).