Управління проєктами з розвитку інформаційних систем та технологій

Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 8.126.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: професор Володимир Пасічник
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати студентам уявлення про методологію підготовки й реалізації, способи та засоби побудови проектів, залучення ресурсів для реалізації цих проектів і механізмів управління ними. Програма містить розділи, присвячені концептуальним засадам розробки та змісту проектів щодо розробки програмного забезпечення, менеджменту проектів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: Інтегральна компетентність Здатність вирішувати комплексні проблеми в галузі інформаційних технологій, розроблення інформаційних систем, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів, та/або професійної практики загальні компетентності: • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу, до формування системного наукового світогляду, професійної етики та загального культурного світогляду. • Здатність виявляти та вирішувати задачі, генерувати ідеї та приймати обґрунтовані рішення. • Здатність формувати інноваційні ідеї й реалізовувати їх у ІТ проектах. фахові компетентності спеціальності: • Використовувати поглиблені теоретичні та фундаментальні знання в галузі інформаційних технологій для вирішення складних проблем, вивчати та критично оцінювати нові методології проведення досліджень, ґрунтуючись на фахових у цій області наукових джерелах. • Розробляти наукові і методологічні основи створення та застосування інформаційних технологій та систем для опрацювання інформації та управління. • Здатність розробляти наукові і методологічні основи створення та застосування інформаційних технологій та систем для автоматизованої обробки інформації та управління • Володіння навичками розроблення та дослідження моделей і методів оцінювання якості та підвищення надійності, функціональної безпеки та живучості інформаційних систем та цифрових сервісів. • Управляти інформаційними ресурсами, інформаційними системами та цифровими сервісами. • Здатність розвивати фундаментальні моделі інформаційних технологій, проектувати та створювати прототипи інформаційних систем та цифрових сервісів • Володіти широким спектром компетентностей, необхідних для ефективного управління ІТ проектами на всіх фазах їх життєвого циклу.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм) • Аналізувати фундаментальні та сучасні праці провідних зарубіжних та вітчизняних вчених у вибраній області дослідження, формулювати мету та завдання власного наукового дослідження як складові загальноцивілізаційного процесу. • Виконувати оригінальні наукові дослідження інформаційних систем та цифрових сервісів на відповідному фаховому рівні, досягати наукових результатів, що створюють нові знання, для розв’язання актуальних проблем. • Управляти науковими проектами та /або готувати пропозиції на фінансування наукових досліджень • Співпрацювати з фахівцями з різних галузей в рамках наукових проектів щодо розробки та дослідження інформаційних систем та технологій, використовуючи принципи професійної етики та навички професійної етичної поведінки • Здійснювати оптимізацію програмного забезпечення у відповідності з принципами сервіс-орієнтованої архітектури розподілених програмних систем • Управляти процесами створення та використання інформаційних систем та цифрових сервісів. • Застосовувати сучасні програмно-технічні засоби для розв’язання прикладних задач побудови інформаційних систем та цифрових сервісів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методи аналізу та оптимізації складних систем
Короткий зміст навчальної програми: Дати студентам систему теоретичних знань і сформувати практичні навички у сфері планування, оцінки, моніторингу та супроводження проектів в ІТ-сфері.
Опис: Тема 1. Загальні положення управління проектами розробки програмного забезпечення Сутність ІТ проектів. Ознаки проекту. Внутрішнє та зовнішнє середовище проекту. Оточення проекту. Основні елементи проекту. Проект як система. Види робіт, які виконуються на різних стадіях життєвого циклу. Взаємозв’язок між системою управління проектами та ІТ стратегією підприємства. Тема 2. Міжнародні стандарти проектування та форми організаційної структури проекту Існуючі стандарти розробки проектів. Стандарти управління розробкою програмного забезпечення (COBIT, MOF, MSF, ITIL, PMBOK, ISO 12207, ISO 15504, ISO 9001). Аналіз життєвого циклу проекту згідно зі стандартом PMBOK та стандартами ISO 12207. Зв'язок управління проектом зі знаннями програмної інженерії Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK), IEEE 2004. Поняття та значення системи управління проектами. Класифікація програмних проектів, особливості їх менеджменту. Склад елементів системи управління проектами та їх взаємозв’язок. Організаційні структури управління проектами. Види та характеристики організаційних структур управління проектами. Функціональна організація. Матрична організація. Переваги проектноорієнтованої організації управління. Сучасні тенденції в розвитку організаційних структур. Тема 3. Загальні підходи до планування, структуризації і контролю проектів.. Процеси ініціалізації, планування, виконання, контролю та закриття проекту. Визначення вимог до обладнання та матеріальних ресурсів. Структура розподілу (декомпозиція) робіт (OBS, WBS). Сутність та основні етапи побудови WBS-структури. Порядок і правила побудови мережних графіків. Часові параметри та оптимізація мережних графіків. Поняття про шлях. Критичний шлях проекту. Тема 4. Реалізація та контроль проекту розробки програмного забезпечення. Визначення відхилень від плану проекту. Опорний план як основа для контролю за виконанням проекту. Прогнозування остаточної вартості проекту. Створення загальної системи контролю за змінами. Мета види і напрямки моніторингу проектів. Затвердження і відстеження змін у проекті. Аналіз та погодження запитів на зміну. Коригування проектних документів. Тема 5. Управління якістю ІТ проекту. Загальне поняття управління якістю. Сучасні підходи до визначення якості. Планування якості. Методи та засоби планування якості: аналіз прибутків і витрат, порівняння із зразком, графіки потоків, постановка експериментів. План управління якістю. Система якості. Графіки контролю. Діаграми Парето. Статистичне моделювання. Методи забезпечення якості у проекті щодо розробки програмного забезпечення. Основи якості програмного забезпечення. Тема 6. Проектна документація: планування верхнього рівня. Управління документацією. Модель зрілості можливостей (CMM). Управління конфігураціями проекту. Розроблення плану контролю якості програмного забезпечення (SQAP). Поняття метрик. Використання бази знань щодо проектування програмного забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях 2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми 3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт 4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. - індивідуальна робота – 20 - виконання лабораторних завдань – 30 - іспит – 20
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Kittlaus H.-B., Fricker S. A. Software Product Management. Berlin: SpringerVerlag GmbH Germany, 2017. 298 р. 3. Girvan L., Paul D. Agile and business analysis: Practical guidance for IT professionals. Swindon: BCS Learning & Development Ltd, 2017. 295 p. 4. Катренко А. В. Управління ІТ-проектами : підручник. В 2 кн. Львів : Новий Світ-2000, 2013. Кн. 1 : Стандарти, моделі та методи управління / за наук. ред. В. В. Пасічника. 550 с. (Серія : Комп’ютинґ). 5. Основи управління IT проектами [Електронний ресурс]: навч. посіб. для студ. спеціальності 122 «Комп’ютерні науки»/ КПІ ім. Ігоря Сікорського ; уклад.: В. О. Кузьміних, Р. А. Тараненко. – Електронні текстові дані (1 файл:1,998 Мбайт). – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. – 75 с. Додаткова 5. Інформаційні технології та моделювання бізнес процесів : навчальний посібник / О. М.Томашевський, Г. Г. Цегелик, М. Б. Вітер, В. І. Дубук. К.: ЦУЛ, 2012. 296 с. 6. Кобиляцький Л. С. Управління проектами : навчальний посібник : [для студ. усіх форм навч. вищ. навч. закл.]. Київ : МАУП, 2002. 199 с. Інтернет ресурси Управління ІТ – проектами.-Режим доступу: https://www.aitico.com/index.php?option=com_content&view=article&id=86%3A201 Методи управління IT проектами.-Режим доступу: https://armedsoft.com/ua/blog/metody-upravlinnya-it-proektamy
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).