Інновації та підприємництво в галузі інформаційних технологій

Спеціальність: Інформаційні системи та технології
Код дисципліни: 8.126.00.M.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційні системи та мережі
Лектор: професор Андрій Берко
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення засад інноваційної та підприємницької діяльності в галузі інформаційних технологій, методів і засобів розроблення інноваційних проектів інформаційних систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у аспірантів компетентностей: Інтегральна компетентність Здатність продукувати нові ідеї, розв'язувати комплексні науково-прикладні задачі професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері інформаційних систем та технологій, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. загальні компетентності: • Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. • Здатність працювати в міжнародному контексті. • Здатність розробляти проекти та управляти ними. • Здатність розв’язувати комплексні науково-прикладні задачі у сфері інформаційних систем і технологій та з дотичних до міждисциплінарних напрямів на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності. фахові компетентності спеціальності: • Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у ІСТ та дотичних до них міждисциплінарних напрямах з ІТ та суміжних галузей. • Здатність створювати і застосовувати сучасні інформаційні технології, архітектури і спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та освітній діяльності, керувати інформаційними ресурсами, інформаційними системами та цифровими сервісами. • Здатність розвивати теоретичні засади, створювати моделі інформаційних технологій, проектувати та створювати інформаційні системи і цифрові сервіси та їх прототипи. • Володіння навичками розроблення та дослідження моделей і методів оцінювання якості та підвищення надійності, функціональної безпеки та живучості інформаційних систем та цифрових сервісів. • Здатність організовувати та підтримувати виконання комплексу заходів з інформаційної безпеки, керувати процесом їх реалізації з врахуванням задач що вирішуються та організаційної структури об’єкту захисту, зовнішніх впливів, загроз та рівня розвитку технологій захисту інформації. • Здобуття глибинних знань із спеціальності, за якою аспірант проводить дослідження, зокрема засвоєння основних концепцій, розуміння теоретичних і практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань за обраною спеціальністю, оволодіння термінологією з досліджуваного наукового напряму в обсязі кредитів ЄКТС відповідно до стандарту вищої освіти.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми (освітніх програм) • Мати передові концептуальні та методологічні знання з ІСТ і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, отримання нових знань та/або здійснення інноваційної діяльності. • Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, експериментальних досліджень, математичного та/або комп’ютерного моделювання, наявні наукові дані. • Розробляти та досліджувати концептуальні, математичні і комп’ютерні моделі процесів і систем, використовувати їх для отримання нових знань та/або створення інноваційних продуктів у сфері ІСТ та дотичних міждисциплінарних напрямах. • Планувати і виконувати експериментальні та/або теоретичні дослідження інформаційних систем і технологій з використанням сучасних методів дослідження, технічних, програмних засобів та з дотриманням норм академічної і професійної етики. • Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проекти, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та технологічні науково-прикладні задачі ІСТ з врахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів. • Проектувати та досліджувати цілісні системи Інтернету речей (в тому числі кінцеві пристрої, мережеві технології, хмарні платформи, реалізацію обміну та аналізу даних), проводити інтелектуальний аналіз цифрових масивів даних для вирішення конкретних практичних науково-прикладних задач. • Застосовувати сучасні програмно-технічні засоби, зокрема для реалізації методів захисту комп’ютерної інформації при проектуванні інформаційних систем та цифрових сервісів в різних предметних областях. • Вміти застосовувати закордонні та вітчизняні універсальні програмні засоби та аналітичні платформи для пошуку закономірностей, взаємозв’язків, правил, знань в електронних масивах даних. • Проводити реінжиніринг прикладних інформаційних систем, бізнес-процесів та цифрових сервісів. • Проектувати та оптимізувати інформаційні системи підтримки ІТ-інфраструктури з використанням сучасних інструментальних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні: Моделювання, аналіз та синтез взаємодії складних інформаційних систем Супутні: Технології управління ІТ проектами, портфелями та програмами
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна необхідна для отримання загальних та фахових компетентностей в напрямі інноваційної і підприємницької діяльності зі створення новітніх інформаційних систем і технологій.
Опис: Тема 1. Поняття інновацій та інноваційної діяльності. Інноваційна діяльність. Законодавче забезпечення інноваційної діяльності. Види інновацій. Інноваційні продукти. Процеси створення інноваційних продуктів. Роль та місце інноваційної діяльності. Розвиток інноваційної діяльності. Інновації в галузі інформаційних технологій. Інноваційна діяльність в ІТ. Види інноваційних інформаційних технологій. Вимоги до інноваційних інформаційних технологій. Особливості інновацій в галузі ІТ. Інноваційні ІТ-проекти (стартапи). Тема 2. Методологія інноваційної діяльності VMOSA (Vision, Mission, Objectives, Strategy, Action plan) створення інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Етапи створення інноваційних ІТ. Зміст етапів створення інноваційних ІТ. Визначення і порядок формулювання бачення (Vision) інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Вимоги до формулювання бачення інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Визначення і порядок формулювання завдання (Mission) інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Вимоги до формулювання завдання інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Тема 3. Обґрунтування інноваційного ІТ-проекту (стартапу). SWOT-аналіз інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Визначення та оцінювання аналогів інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Порядок розроблення системи оцінок. Порівняння ІТ-інновації з аналогами. Визначення переваг та недоліків. Оцінювання ефектів інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Види ефектів впровадження інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Розроблення шкали оцінювання ефектів інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Порядок вироблення оцінок ефектів ІТ-інновації.Тема 5. Багатокритеріальна оптимізація. Тема 5. Управління ризиками в інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Ризики в інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Види ризиків в інноваційних ІТ-проектах (стартапах)та їхня класифікація. Принципи управління проектними ризиками в інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Методи аналізу ризиків проекту в інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Порядок оцінювання ризиків інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Методи зниження ризиків інноваційних ІТ-проектах (стартапах). Тема 6. Моделювання бізнес-процесів інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Тема 7. Виконання інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Тема 8. Впровадження інноваційного ІТ-проекту (стартапу). Визначення місця, порядку і вимог впровадження ІТ-проекту (стартапу).
Методи та критерії оцінювання: 1. Перевірка знань та виконаних робіт на лабораторних заняттях 2. Перевірка індивідуальних розрахунково-графічних робіт за графіком та згідно робочої програми 3. Проведення письмово екзамену згідно розкладу та перевірка робіт 4. Проведення усної компоненти екзамену з додатковим опитуванням.
Критерії оцінювання результатів навчання: - індивідуальна робота – 20 - виконання лабораторних завдань – 30 - іспит – 50
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Наукова та інноваційна діяльність в Україні. [Електронний ресурс]. – Доступний з http://www.ukrstat.gov.ua 2. Закон України "Про інноваційну діяльність" від 4 липня 2002 р., № 40 – IV. [Електронний ресурс]. – Доступний з http://www.zakon1.rada.gov.ua. 3. Kansas Health Foundation. VMOSA: An approach to strategic planning. Wichita, KS: Kansas Health Foundation . – 2018 4. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Seventh Edition and The Standar. – Project Management Institute, 2021 . – 274 с. 5. Business process model and notation specification VERSION 2.0 . – Object Management Group Business Process Model and Notation . – [Електронний ресурс]. – режим доступу: https://www.omg.org/spec/BPMN/2.0 . – 2011 6. Литвин В. В. Проектування інформаційних систем / В. В. Литвин, Н. Б. Шаховська // навчальний посібник з грифом МОНУ. – Львів : «Магнолія-2006», 2011. – 380 с. 7. Конспект лекцій з дисципліни «Інформаційні системи і технології на підприємствах», укладач к.т.н., доцент Скороход О.М. [Електронній ресурс]. – режим доступу https://www.google.com.ua/Інформаційні системи і технології на підприємствах . – 2018 8. Вовчак І. С. Інформаційні системи та комп’ютерна техніка в менеджменті: Навч. посіб. – Тернопіль: Карт-бланш, 2002. – 354 с. 9. Жежнич П. І. Технології інформаційного менеджменту : навч. посіб. / П. І. Жежнич. – Л. : Вид-во Львів. політехніки, 2010. – 260 с. 10. Палеха Ю.І., Горбань Ю.І. Інформаційний бізнес : підручник / Ю.І. Палеха, Ю.І. Горбань — К.: Вид-во Ліра-К. 2015.- 492 с. 11. Палеха Ю.І., Палеха О.Ю. Маркетинг інформаційних продуктів і послуг : навч. посіб. / Ю.І. Палеха, О.Ю. Палеха. К. : Вид-во Ліра-К: 2013. – 478 с. 12. Гужва В.М. Інформаційні системи і технології на підприємствах.- К.:КНЕУ, 2001.-400с. 13. Метешкін К. О., Костенко О. Б., Сенчук Т. С.. Інформаційні системи і технології. – Х., 2010. – 240 с. 14. Основи інформаційних систем/За ред. В.Ф.Ситника.-К.:КНЕУ. 2001.-420с. 15. Охріменко В.М., Воронкова Т.Б. Інформаційні системи і технології на підприємствах: Конспект лекцій. – Харків: ХНАМГ, 2006. – 185 с. 16. Береза А.М. Інформаційні системи і технології в економіці: Навч.-метод. посібник.- К.: КНЕУ, 2002. -80 с. 17. Гордієнко В.І. Інформаційні системи в менеджменті: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. – К.: КНЕУ, 1999. – 128 с. 18. Плескач В. Л. Інформаційні технології та системи : підручник / В. Л. Плескач, Ю. В. Рогушина, Н. П. Кустова. – К. : Книга, 2004. – 520 с. 19. Томашевський В. М. Моделювання систем. К.: Видавнича група BHV, 2005, 352с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).