Трибологія та зносотривкі матеріали

Спеціальність: Матеріалознавство
Код дисципліни: 8.132.00.M.027
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: кандидат технічних наук, доцент Богун Лідія Ігорівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання у сфері трибології та трибоматеріалознавства, здатність виявляти нові ідеї щодо дослідження трибосистем, вміння оцінювати фазові, структурні та енергетичні перетворення в поверхневих шарах при контактній взаємодії матеріалів. Самостійно проаналізувати фізичні, хімічні, механічні процеси, які протікають в поверхневих шарах під час контактної взаємодії матеріалів. Правильно вміти здійснювати вибір методів, способів та технологічних процесів підвищення зносостійкості матеріалів та трибоспряжень.
Завдання: Здатність оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, продукувати інноваційні наукові ідеї, проводити оригінальні наукові дослідження, розв’язувати науково-прикладні проблеми з оптимізації існуючих матеріалів і діагностики їх властивостей та створення нових матеріалів і технологій для потреб промисловості (ІНТ); Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань (ЗК3); Оволодіння методами оцінки пошкоджуваності й розрахунку залишкового ресурсу виробів, прогнозування функціональних властивостей матеріалів (ФК4). Глибоке розуміння фізико-хімічних процесів, які спричиняють деградацію матеріалів (ФК5).
Результати навчання: ІНТ – Здатність оволодіти методологією наукової та педагогічної діяльності, продукувати інноваційні наукові ідеї, проводити оригінальні наукові дослідження, розв’язувати науково-прикладні проблеми з оптимізації існуючих матеріалів і діагностики їх властивостей та створення нових матеріалів і технологій для потреб промисловості; ЗК3 – Здатність ініціювати та проводити оригінальні наукові дослідження, ідентифікувати актуальні наукові проблеми, здійснювати пошук та критичне аналізування інформації, продукувати інноваційні конструктивні ідеї та застосовувати нестандартні підходи до вирішення складних і нетипових завдань ; ФК4 – Оволодіння методами оцінки пошкоджуваності й розрахунку залишкового ресурсу виробів, прогнозування функціональних властивостей матеріалів. ФК5 – Глибоке розуміння фізико-хімічних процесів, які спричиняють деградацію матеріалів ЗН2 – Знання науково обґрунтованих критеріїв працездатності матеріалів та виробів, фізичних явищ, які зумовлюють деградацію матеріалів, умов експлуатації, які спричиняють зниження працездатності виробів. ЗН4 –Знання сучасних теорій тертя, зношування і мащення та основних груп зносотривких матеріалів. УМ3 – Уміння розробляти регулятивний механізм «конструювання» відповідної будови поверхні або типу границь зерен, міжфазних поверхонь для одержання необхідних функціональних властивостей.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Теорія фазових перетворень Прогностичне моделювання деградації матеріалів Технічна діагностика матеріалів і виробів Супутні і наступні навчальні дисципліни Фізико-хімічні основи поверхневих явищ Принципи створення сплавів Фізико-хімічні процеси протикорозійного захисту Наукові основи підвищення працездатності виробів
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни викладено сучасні наукові уявлення трибології про фізичну природу явищ, що протікають на фрикційному контакті, механіка і термодинаміка процесів тертя, зношування і мащення. Розглянуто молекулярно-кінетичні аспекти і термоактивна¬цій-ний механізм формування і руйнування поверхневих шарів, основи фрикційного матеріало-знав¬ства, фізичні методи дослідження властивостей поверхневих шарів, технологічні способи підвищення зносостійкості і експлуатаційних властивостей деталей вузлів тертя
Опис: Структура твердого тіла і його поверхні. Модифікація структури матеріалів трибосистем. Фізичні основи структурної модифікації. Вплив структурно-фазових перетворень на зносостійкість і механічні властивості. Особливості контактування твердих тіл під час тертя. Тертя твердих тіл. Теплові процеси під час тертя. Динамічні процеси під час тертя. Еволюція структури поверхневого шару при терті. Фізико-хімія явища в динамічному контакті твердих тіл. Види і характеристики зношування. Методи підвищення зносостійкості деталей і вузлів тертя. Кінетична та термодинамічна інтерпретація процесів зношування. Проблеми моделювання зношування. Феномено¬ло¬гіч¬ний, концептуальний, металофізичний, термодинамічний, кіне-тичний, синергетичний підходи. Процес розробки та характеристика кінетичної моделі зношування. Особливості руйнування зміцнених шарів під час тертя. Трибо¬тех¬нології управління властивостями поверхонь тертя. Методи триботехнічних випробувань. Фізичні методи дослідження структури, фазового і елементного складу матеріалів для дослідження трибосистем. Фрактографія зношування. Застосування рентгенівських методів дослідження в трибології. Технологічні методи забезпечення високої зносотривкості вуз¬лів тертя. Сучасні способи обробки деталей поверхневим зміц¬не¬нням для підвищення триботехнічних характеристик вузлів тертя.
Методи та критерії оцінювання: Опитування та допуск до виконання практичних робіт; Захист практичних робіт; Презентація за індивідуальним реферативним завданнями;
Критерії оцінювання результатів навчання: Критеріями оцінювання відповідей та виконання завдань є: • повнота розкриття питання; • цілісність, систематичність та аргументованість; • логіка викладення, культура мовлення; • аналітичні міркування, уміння робити порівняння, висновки; • акуратність оформлення письмової роботи. Оцінювання результатів навчання студента здійснюють відповідно до 100-бальної шкали Оцінка Критерії оцінювання за 100-бальною шкалою за національною шкалою 100 - 88 відмінно Студент володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на поглибленому рівні; комплексом знань та вмінь, який характеризується системністю; здатний самостійно і творчо використовувати набуті уміння відповідно до варіативних ситуацій навчання; спроможний самостійно формулювати узагальнення та висновки, розв’язувати нестандартні завдання, ситуації. 87 - 71 добре Студент володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на підвищеному рівні, частково-структурованим комплексом знань; може усвідомлено застосовувати знання та вміння для висвітлення суті питання, переважно у знайомих ситуаціях; усвідомлює особливості завдань, ситуацій тощо; пошук способів їх розв’язання здійснює за зразком, але спроможний аргументувати застосування певної методичної дії для розв’язання проблеми. 70 - 50 задовільно Студент володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на середньому рівні; може проілюструвати власними прикладами відповідь на запитання; частково усвідомлює специфіку навчальних та прикладних завдань, ситуацій тощо; має знання про типові способи розв’язання їх, однак для самостійного розв’язання їх потребує опори на зразок 49 - 26 не атестований Студент володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента на елементарному рівні; має уявлення про зміст основних розділів, виконання необхідних дій для розв’язання завдань здійснює неусвідомлено, але переважно правильно. 25 - 00 не атестований з оцінкою незадовільно Студент володіє понятійним і фактичним апаратом освітнього компонента нижче елементарного рівня; має уявлення про зміст основних розділів; виконання необхідних дій для розв’язання завдань здійснює неусвідомлено, переважно неправильно.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Дмитриченко М. Ф. Триботехніка та основи надійності машин / Дмитриченко М. Ф., Мнацаканов Р. Г., Мікосянчик О. О. – К. : Інформавтодор, 2006. – 213 с. 2. Канарчук В. Є. Надійність машин : навчальний посібник / В. Є. Канарчук, С. К. Полянський, М. М. Дмитрієв. – К. : НТУ, 2001. – 428 с. 3. Закалов О. В. Основи тертя і зношування в машинах: Навчальний посібник / О. В. Закалов, І. О. Закалов. – Тернопіль: Видавництво ТНТУ ім. І.Пулюя, 2011. – 322 с. 4. Кіндрачук М.В., Лабунець В.Ф., Пашечко М.І., Корбут Є.В. Трибологія: підручник/ МОН. – Київ: НАУ-друк, 2009. – 392 с. 5. ДСТУ 2823 – 94. Зносостійкість виробів. Тертя, зношування та мащення. Терміни та визначення. – К.: Держстандарт України, 1995. – 31 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).