Фундаментальні засади екологічної біотехнології

Спеціальність: Харчові технології
Код дисципліни: 8.181.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Екологія та збалансоване природокористування
Лектор: Доцент, к.т.н. Попович Олена Романівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є формування у студентів знань, щодо нових технологій біологічного очищення промислових вод, утилізації відходів, наукового світогляду відносно біотехнологічних прийомів створення та виробництва препаратів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • Ознайомлення студентів з природою і багатогранністю біотехнологічних процесів, зі здобутками біотехнології у ветеринарній медицині і сільському господарстві; • Вивчення методів контролю, стандартизації і сертифікації біологічних препаратів; • ознайомлення з основними елементами приготування імунобіологічних препаратів, призначених для профілактики і діагностики патологічних станів тварин; • пізнання основ молекулярної біології нуклеїнових кислот та процесів біосинтезу білка; • ознайомлення з методологією генної інженерії (створення рекомбінантних конструкцій, транс генних тварин, рослин, мікроорганізмів); • ознайомлення з біотехнологічними аспектами вирішення екологічних проблем. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних:
Результати навчання: • Основні етапи розвитку біотехнології, загальні можливості застосування в практичній і науковій діяльності біотехнологічних методів традиційної і новітньої біотехнології. • Кінетику мікробіологічних процесів, закономірності росту і розвитку мікробних • Сучасні технології масштабного (промислового) культивування мікроорганізмів – продуцентів. • Промислові технології культивування клітинних культур і вірусів. • Принципи конструювання та основи технології одержання вакцин (інактивованих, живих, субодиничних, корпускулярних, рекомбінантних, ДНК-вакцин). • Селекційно-генетичні методи одержання мікроорганізмів-продуцентів. ? Принциповий механізм отримання суперпродуцентів цільових продуктів шляхом рекомбінантнихтехнологій. • Технологію промислового одержання антибіотиків, вітамінів, ферментів, сироваток та імуноглобулінів. • Основи гібридомної технології отримання моноклональних антитіл. • Методи клонування тварин. • Принципи вирішення екологічних проблем біотехнологічними методами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Біологія та мікробіологія ОПЕ Агроекологія
Короткий зміст навчальної програми: Програмою дисципліни «Екологічна біотехнологія» передбачено вивчення морфологічної одиниці мікроорганізмів та вірусів. Базові аспекти пізнання структурно-генетичних, антигенних та імунобіологічних характеристик мікроорганізмів і вірусів. Вірусні та бактерійні антигени. Клітинні та гуморальні фактори противірусного та проти бактерійного імунітету. Вакцини, Класифікація вакцин. Традиційні методи виготовлення вакцин. Біотехнологічні проблеми виготовлення вакцин.
Опис: Екологічна біотехнологія та її основні завдання. Методи підготовки біологічних об’єктів. Основні етапи відділення та очищення продуцентів та комбіноване зберігання клітин. Сучасні методи дезінтеграції клітин. Шляхи модифікації процесу. Характеристика біотехнологічних процесів. Відмінності та спільності між біотехнологічними та хімікотехнологічними процесами . Біокаталітичні системи , принцип дії та конструкції біореакторів. Проблеми маштабування. Зв’язок біотехнології та медицини. Виробництво інтерферону, інтерлейкінів, ферментів медичного призначення. Екологічна біотехнологія та технологічна біоенергетика. Екологічна біотехнологія та сільське господарство. Перспективи розвитку промислової біотехнології Методи попередження забруднення довкілля Інформаційне забезпечення прискореного розвитку біотехнологічних дослідженьОчищення стічних вод за допомогою біофільтрів, біоставків, полів фільтрації, полів зрошення. Біотехнологія і медицина. Історія розвитку. Застосування біотехнологічних способів лікування раку, шкірних захворювань. Ш ляхи профілактики та лікування СНІДу. Досягнення біотехнології в радіоелектроніці. Значення біотехнології в харчовій промисловості. Біогеотехнологія. Вилужування нафти із використаних родовищ. Методи попередження довкілля. Перспективи створення індустрії біологічно повноцінних продуктів харчування. Застосування біотехнологічних процесів для виробництва бактеріальних добрив. Екологічні методи біотехнологічної трансформації відходів у корисну продукцію. Технологія переробки органічних відходів, біотехнологічними методами Концепція біодинамічного безвідходного господарства Історія розвитку космічної біотехнології. Методи дослідження та об”єкти. Інженерна ензимологія
Методи та критерії оцінювання: Згідно з робочою програмою навчальний процес здійснюється в таких формах: - лекційні заняття; - підготовка доповідей за темою семінарських занять, виступ на семінарах. - самостійне опрацювання студентом навчального матеріалу із використанням конспекту лекцій та основної навчальної літератури, робота із довідниками; - контроль усіх видів діяльності студентів. Поточний контроль проводиться із застосуванням рейтингової системи оцінки успішності навчання студентів за кожною пройденою темою програми. Підсумковий контроль – екзамен проводиться в письмовій формі.
Критерії оцінювання результатів навчання: 30 60 10 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. Біологія/ Петер Н.Равен, Джорж В.Джонсон, 1989. 2. Кемп П., Армс К. Введение в биологию/ Мир, 1988. 3. Кучеренко М.С., Балан П.Г., Вервес Ю.Т. Біологія – Київ, 1994. 4. Общая биология/ Под ред. Н.П.Дубинина – М. Просвещение, 1980. 5. Общая биология/ Под ред. Ю.И.Полянского – М. Просвещение, 1986. 6. Основы общей биологии/ Под ред. Є.Либберта. –М. Мир, 1982. Допоміжна 1. Жизнь животных. В 6 томах. М., Просвещение, 1968-1971. 2. Небел Б. Наука об окружающей среде/ М.: Мир, 1995. 3. Мамонтов С.Г., Захаров В.Б. Общая биология/ М., Высш.школа, 1989. 4. Бедишев Г.Д. Соціальні проблеми генетики/ К., Т-во «Знання», 1990. 5. Муртазин Г.М. Задачи и упражнения по общей биологии/ М., 1981. 6. Соколовская Б.Х. Молекулярная биология и генетика/ М., 1970. 7. І.Б.Барна, М.М.Барна. Збірник задач з біології/ Тернопіль, 1997. 8. Охрана окружающей среды: Учебн. для техн. спец. Вузов С.В.Белов, В.А.Барбинов, А.Ф.Козьяков и др. М.: Высшая школа. 1991, 319 9. Інформаційні ресурси 1. Офіційний сайт Міністерства екології і природних ресурсів України. – Режим доступу : http://www.menr.gov.ua. 2. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-УІ - Офіційна веб-сторінка: [електронний ресурс]. - Режим доступу http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/3038-17/. 3. БФ "Екоправо-Львів" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ecopravo.lviv.ua. 4. Харківська міська громадська організація "ЕкоПраво-Харків". – Режим доступу : http://www.ecopravo.kharkov.ua 5. Веб-каталог з довкілля. – Режим доступу : http://www.webdirectory.com/. 5. Глобальний ресурсний інформаційний банк даних [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.grida.no. 6. Екологічні сторінки України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nature.org.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).