Фармацевтична біохімія

Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: доц. Марінцова Наталія Геннадіївна.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здобувач повинен оволодіти глибинними знаннями сучасної біологічної хімії, молекулярної та клітинної біології. Предметом дослідження даної дисципліни є пошук нових біологічно активних сполук, інтерпретація механізму їх дії на молекулярному рівні та розробка на цій основі нових лікарських засобів.
Завдання: Використовувати біохімічних підхід до вивчення природи реакцій взаємодії між лікарською речовиною і біомолекулами. Формування цілісного уявлення про процес створення ліків, починаючи від моменту зародження ідеї синтезу речовини певної будови, проведення скринінгу і вдосконалення структури, до стадії клінічних випробувань та організації виробництва на основі основних біохімічних процесів.
Результати навчання: Описати підходи до фармацевтичної розробки нових лікарських засобів; назвати вимоги до проведення до клінічних та клінічних досліджень лікарських засобів; використовувати комплекс знань про методи та прийоми тонкого органічного синтезу для планування синтезу модельних сполук; Продемонструвати глибинні знання процесу створення ліків, починаючи від моменту ідеї синтезу речовини певної будови, проведення скринінгу і вдосконалювання структури, впритул до стадії клінічних випробувань і організації виробництва; продемонструвати глибинні знання про мішені, фармакокінетику і метаболізм лікарських речовин в організмі, а також про методах кількісної оцінки зв’язку «структура – активність»; продемонструвати глибинні знання експериментальних методів, що необхідні для розуміння біохімічних процесів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: • Методи тонкого органічного синтезу кореквізити: • Оцінка якості медичних та фармацевтичних технологій (якість ЛЗ, якість лікування) • Використання лікарських засобів у клінічній практиці (поглиблене вивчення фармакотерапії)
Короткий зміст навчальної програми: Метою даної дисципліни є формування у здобувачів цілісного уявлення процесу створення ліків, починаючи від моменту ідеї синтезу речовини певної будови, проведення скринінгу та вдосконалення структури, до стадії клінічних випробувань та організації виробництва. В даній дисципліні розглянуті теми, що дозволяють отримати відомості про мішені, фармакокінетику і метаболізм лікарських речовин в організмі, про сучасні підходи в конструюванні ліків та види фармакологічних досліджень нових хімічних сполук, а також про методи кількісної оцінки зв’язку «Структура – активність».
Опис: Зв'язок фізико-хімічних властивостей біологічно активних сполук з їх фармакологічною активністю. Взаємодія лікарський засіб – рецептор. Система передачі рецепторного сигналу та вторинні посередники. Метаболізм біологічно активних речовин. Метаболічні шляхи і місця метаболічних перетворень ксенобіотиків. Транспорт лікарських засобів через мембрани. Зв’язок структури і ступеня метаболізму лікарських речовин. Біохімічна трансформація лікарських речовин в організмі. Основні реакції перетворення лікарських речовин. Фактори, які впливають на метаболізм лікарських засобів. Біологічні дослідження нових сполук. Етапи створення лікарських сполук. Кількісні співвідношення структура – активність. Регресійні моделі біологічної активності органічних молекул. Статистичні методи класифікації молекул за їх біологічною активністю.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь здобувача. ПК проводиться у формі: письмово-усного контролю та захисту практичних робіт. Семестровий контроль проводиться у формі іспиту. Іспит – це форма СК результатів навчання здобувача виключно за всіма видами робіт, передбачених програмою навчальної дисципліни.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмово-усний контроль та захист практичних робіт – 20 балів. • підсумковий контроль - 80 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма .
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Н.Г.Марінцова Н.Г., С.В. Половкович, В.П.Новіков. Біологічна хімія. –Л.:НУ»Львівська політехніка», 2013. -336 с. 2.В.П. Музиченко, Д.Д.Луцевич, Л.П.Яворська. Медична хімія. Київ, ВСВ «Медицина», 2018. – 496 с. 3.Р. Марри, Д. Греннер, П. Мейес, В.Родуэлл. Биохимия человека в 2-х томах. – Москва, «Мир» 4.С. Ангельські, М.Г. Домінічак, З. Якубовскі. Клінічна біохімія. – Сопот, «Персей», 2000. – 451 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).