Маркетингові інструменти аналізу фармацевтичного ринку

Спеціальність: Фармація, промислова фармація
Код дисципліни: 8.226.00.M.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технологія біологічно-активних сполук, фармації та біотехнологія
Лектор: к.фарм.н., доц. Конечна Р.Т.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання полягають у забезпеченні студентам здобуття базових знань, розумінь і компетентностей щодо базових категорій менеджменту та маркетингу, забезпечення можливості якісного виконання функціональних обов’язків, підприємницької діяльності в умовах ринку, а також здійснення загального та маркетингового управління фармацевтичними підприємствами, оптовими фірмами.
Завдання: - Здатність демонструвати інноваційність, високий ступінь самостійності, академічної та професійної доброчесності, постійну відданість розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної та наукової діяльності. - Здатність сформувати чіткі уявлення щодо методів і прийомів дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства, методів та алгоритмів збору і аналізу інформації про фармацевтичний ринок і маркетингове середовище підприємства, звітування про результати досліджень, використання результатів маркетингових досліджень з метою забезпечення високої конкурентної позиції підприємства.
Результати навчання: - Здатність сформувати чіткі уявлення щодо методів і прийомів дослідження зовнішнього й внутрішнього середовища підприємства, методів та алгоритмів збору і аналізу інформації про фармацевтичний ринок і маркетингове середовище підриємства, звітування про результати досліджень, використання результатів маркетингових досліджень з метою забезпечення високої конкурентної позицї підприємства. - Знати теоретичні поняття, категорії, системи, інструментарій, алгоритми процесів проведення маркетингових досліджень; основні методи та методики проведення маркетингових досліджень ринку лікарських засобів, медичних виробів і супутніх товарів аптечного асортименту, а також технології проведення досліджень щодо поведінки ідивідуальних споживачів та організацій-споживачів, конкуренти, постачальників, посередників та інших суб'єктів фармацевтичного ринку.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Належні практики у фармації (належна виробнича практика, належна клінічна практика, належна клінічна практика, належна дистрибюторська практика). Нормативне забезпечення реєстрації нових лікарських засобів.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Маркетингові інструменти аналізу фармацевтичного ринку» знайомить студентів зі значенням маркетингу на сучасному етапі, основними поняття маркетингу, його функціями та видами а також суб’єктами та задачами фармацевтичного маркетингу; пояснює поняття ринку, ринкового механізму, соціально-економічні аспекти фармацевтичного ринку на сучасному етапі його розвитку; вчить узагальнювати принципи управління міжнародною маркетинговою діяльністю фармацевтичних підприємств; класифікувати маркетингові стратегії фармацевтичних підприємств; аналізувати складові конкурентоспроможності товару та управління його якістю; досліджувати споживачів лікарських засобів та типології споживання ліків, фактори впливу на поведінку споживачів; застосовувати методики визначення потреби в лікарських засобах та використовувати кількісні характеристики ринку; розробляти організаційні структури служб маркетингу фармацевтичних підприємств; пояснювати основні етапи розробки лікарських засобів; узагальнити теоретичні основи ринкового ціноутворення; класифікувати: ціни та фактори ціноутворення; типи ринків, які визначають стратегії ціноутворення; функції ціни; узагальнити теоретичні знання з комунікативної політики, формування попиту та стимулювання збуту товарів, а також з аналізу фінансових економічних та збутових можливостей підприємства; сформулювати знання про рекламу як основного засобу формуванню попиту на фармацевтичний товар та її роль у маркетингу; пояснювати теоретичні положення системи маркетингового контролю як завершальної фази циклу управління маркетингом, здійснення контролю маркетингової діяльності підприємства, проведення маркетингової ревізії; аналізувати середовище міжнародного маркетингу та доцільність виходу на зовнішній ринок; узагальнювати принципи управління міжнародною маркетинговою діяльністю фармацевтичних підприємств; сформулювати знання про напрямки, планування і організацію маркетингових досліджень, маркетингові інформаційні системи; про види та методи збирання фармацевтичної комерційної інформації.
Опис: Маркетингові дослідження фармацевтичного ринку. Сутність та особливості міжнародного фармацевтичного маркетингу. Методи і форми виходу на міжнародний фармацевтичний ринок, управління міжнародним фармацевтичним маркетингом. Рішення з міжнародного маркетингу лікарських засобів. Ціноутворення в системі міжнародного фармацевтичного маркетингу. Основні принципи кадрового менеджменту у фармації. Маркетингова збутова політика фармацевтичних підприємств.
Методи та критерії оцінювання: Основними методами діагностики знань є: поточний (ПК) і семестровий контроль (СК), який здійснюється з навчального матеріалу, обсяг якого визначений робочою програмою дисципліни за семестр. Поточний контроль здійснюється під час лекцій і практичних занять з метою перевірки рівня засвоєння теоретичних і практичних знань та умінь студента. ПК включає: • контроль на лекції, як вибіркове усне опитування студентів; • тестовий контроль та усне опитування на практичних заняттях за вивченими темами; • перевірка і оцінка письмових завдань на всіх практичних заняттях та робіт індивідуальних завдань. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену (ЕК).
Критерії оцінювання результатів навчання: • поточний контроль – 40 балів; • підсумковий контроль - 60 балів ( контрольний захід, іспит): письмово-усна форма
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи менеджменту і маркетингу у фармації: Навчально-методичний посібник для студентів вищих медичних, фармацевтичних навчальних закладів спеціальності 226 «Фармація» / Н.М. Косяченко, В.П. Горкуша, В.В. Кобрин, Н.П. Завадська. – К.: ВСВ «Медицина», 2018. – 49 с. 2. Маркетинг послуг: тексти лекцій: навч. посібник для здобувачів вищої освіти; за заг. ред. А.А. Котвіцької. – Х.: НФаУ, 2017. – 128 с. 3. Осовська, Г.В. Менеджмент організацій: підруч. для ВНЗ / Г.В. Осовська Л.Ц. Масловська, О.А. Осовський. – К.: Кондор, 2016. – 366 с. 4. Менеджмент та маркетинг у фармації: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закладів / В.В. Малий, Л.П. Дорохова, С.В. Жадько [та ін.]; за ред. В.В. Малого. – Х.: НФаУ; Оригінал, 2015. – 396 с. 5. Менеджмент і маркетинг у фармації: навч.посіб. / Л.А. Дмитренко, Н.П. Завдська, Н.М. Косяченко. – К.: ВСВ «Медицина», 2010. – 144 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).