Екологічний дизайн

Спеціальність: Дизайн
Код дисципліни: 7.022.01.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Галишич Руслан Ярославович, кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри ДОА
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Засвоєння теоретичних аспектів формування екологічного дизайну та засвоєння головних практичних навиків екологічного підходу в проектуванні. Завдання вивчення дисципліни: ознайомлення із історією становлення, формування розвитку екологічного підходу в проектуванні на різних історичних етапах та в різних країнах світу; ознайомлення із філософським аспектом екодизайну – екологічна свідомість; ознайомлення із формотворчими особливостями екодизайну; ознайомлення із специфікою і критеріями оцінки продуктів екодизайну; освоєння закономірностей поетапного і методичного проектування об'єктів екодизайну; усвідомлення засад проектування на основі природних аналогів; природа, як об'єкт художнього освоєння; розуміння організації дизайн-процесу екологічного проектування. Студент повинен: розуміти: призначення і місце курсу “екологічний дизайн” в загальній системі професійної підготовки --дизайнера; закономірності і методи формування основних проектних підходів в екодизайні; переваги екологічного підходу проектування порівнянно із традиційним; знати: методи пошуку формотворчих ідей, виходячи із екологічних факторів; вміти: вибирати в залежності від вимог конкретної проектної задачі оптимальні вирішення враховуючи екологічний аспект В основу дисципліни послідовно закладені допоміжні теми теоретичних та практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу екологічного проектування. Вивчення запропонованого курсу вимагає від студентів творчого підходу, орієнтує на самостійний пошук ідей та оригінальних стратегій щодо виконання поставлених конкретних практичних завдань із врахування екологічного фактора, вимагає від студентів опрацювання додаткової візуальної інформації та літератури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Проектування частина 1, 2, 3, 4; Історія мистецтва та архітектури; Проектування інтер’єрів; Дизайн середовища; Дизайн промислових виробів.
Короткий зміст навчальної програми: Теорія: історія становлення, формування та розвитку екологічного підходу в проеткуванні об’єктів диайну. Вплив проблем екології на розвиток проектної культури. Екологічна свідомість. Визначення поняття "екодизайну". Характерні приклади об'єктів екодизайну. Визначення прниципів формотворення у екодизайні. Формотворчі особливості екодизайну. Природа, як об’єкт інспірації для художнього прокутування. Мультисенсорний дизайн, концепція та сфера застосування. Специфіка і критерії оцінки продуктів екодизайну. Особливості організації дизайн-процесу екологічного проектування. Особливості застосування принципів і методів екодизайну в учбовому процесі.освоєння, біоніка в дизайні. Проектування на основі природніх аналогів. Екобіоніка. Курсова робота. Дизайн події на екологічну тематику, концепція візуальної комунікації та дизайну середовища в конкретній локації – інсталяція, перформанс експозиція, зона відпочинку.
Методи та критерії оцінювання: Деференційований залік; поточний контроль - лекції (семінари) – 20%, клаузура (ескіз ідеї дизайнерського задуму) - 20%; підсумковий контроль - курсова робота - 40%; пояснювальна записка до курсової роботи 20%.
Рекомендована література: 1. Галишич Р.Я., Лсенко О. Ю., Юрченко І.А., Франків Р. Б. екологічний дизайн. Методичні вказівки до практичних занять. Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. - 61 с. 2. Генисаретский. О. И. Гуманитарно-художественные проблемы образа жизни и предметной среды // Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. Вып. 58. – М.: ВНИИТЭ, 1989. –142 с. 3. Генисаретский. О. И. Еше раз о средовом проектировании и проектности культуры (заметки по ходу дела) // Кентавр. – 1996. – № 2. С. 25–30. 4. Генисаретский. О. И. Проблемы исследования и развития проектной культуры дизайна; Аутореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.06 / Гос. Ком. СССР по нуке и тех. – М., 1990. – 36 с. 5. Генисаретский. О. И. Пректная культура и концептуализм // Социально-культурные проблемы образа жизни и предметной среды. – М.: ВНИИТЭ, Вып. 52, 1987. – 114 с. 6. Генисаретский. О. И. Экология культуры: от ценностных ориентации – к проектной концептуалистике // Теоретические и проектные проблемы. Экология культуры. Вып. 1. – М., 1991. 7. Глазычев В. Л. Культурный потенциал городской среды: Автореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.08 / Акад. наук СССР. НИИ культуры. – М., 1991. – 44 с. 8. Глазычев В. Л. Образ системности в дизайне // Техническая эстетика, 1981, № 5, с. 17–19. 9. Кондратьева К. А. Дизайн и экология культуры. Московский государственный художественно-промышленный университет им. С. Г. Строганова. – М., 2000. – 100 с. 10. Курьерова Г. Г. Дизайн Бруно Мурари // Экологичская ориентация в современной проектной культуре Западной Европе // Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. Вып. 52. – М., 1987, с. 114. 11. Лихачев Д. С. Великое наследие: В 3 т. – Л.: Худож. лит., 1987. Т. 2.: Избранные работы. – С. 50. 12. Реймерс. Н. Ф. Экология. (Теории, законы, правила, принципы и гипотизы). – М.: Журнал "Россия молодая", 1994. – 367 с. 13. Сидоренко В. Ф. Генезис проектной культуры и эстетика дизайнерского творчесства: Автореф. дис... д-ра искусств.: 17.00.06 ВНИИ техн. Эстетики Гос.ком. СССР по науке и технике. – М., 1990. – 32 с. 14. Хан-Магомедов С. О. Системный подход и система как обьект дизайна: Полемические заметки. – Техническая эстетика, 1980, № 10, с. 2–4. 15. Хан-Магомедов С. О. Тврческие концепции в структуре предметно-художественного творчества. // Творческие концепции и творческие школы в дизайне / Труды ВНИИТЭ. Сер.: Техническая эстетика. М., 1981. – 113 с. 16. Ecodesign. Oecologische productgestaltung. – Wein: IOEW. – 1993. – 96 s.