Фізика

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 6.194.00.O.007
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Загальної фізики
Лектор: к.т.н., завідувач кафедри Семків Ігор Володимирович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Фізика належить до природничих наук, які вивчають закономірності найпростіших форм руху матерії. Тому курс фізики є фундаментом, на якому будується теоретична і практична підготовка інженерів та спеціалістів природничого профілю. Без нього неможливо сформувати спеціаліста, здатного до самостійної творчої діяльності на рівні вимог сучасної науки і техніки. Метою вивчення курсу фізики є : – створити майбутньому спеціалістові надійний науковий фундамент на якому ґрунтується його наступна спеціальна підготовка; – дати студентові можливість орієнтуватися в основних фізичних теоріях та межах їх застосовності, модельних підходах, та навчити фізично грамотно їх використовувати; – сформувати навики планування, проведення та опрацювання результатів вимірювань фізичних величин та інтерпретації отриманих результатів експерименту, у тому числі – оцінювання їх достовірності та похибок вимірювань; – сформувати цілісний науковий світогляд у галузі фізики; – допомогти орієнтуватися в потоці науково-технічної інформації; – створити рівень знань з фізики, який не дозволить майбутньому спеціалістові приймати імпульсивні, вольові і одночасно кричуще неграмотні та фізично небезпечні рішення; – підготувати студентів до вивчення спеціальних дисциплін згідно із профілем професійної підготовки.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни «Фізика» передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: – ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі і практичні проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування теорій та методів природничих та інженерних наук. загальні компетентності: – ЗК03. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. – ФК1. Здатність застосовувати фізико-математичний апарат, теоретичні, розрахункові та експериментальні методи і моделі досліджень у сфері професійної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: – знання основних фізичних понять, величин, явищ та законів фізики, які необхідні для наступного вивчення спеціальних дисциплін; – знання одиниць вимірювання основних фізичних величин, та вміння використовувати метод аналізу при перевірці отриманих аналітичних формул; – розуміння фізичної природи процесів, які використовуються у професійній діяльності фахівця, та вміння виокремити найважливіші із них; – наявність сформованого наукового світогляду та наукового стилю мислення; – вміння самостійно планувати та проводити простий фізичний експеримент, опрацьовувати та аналізувати його результати; – вміння користуватися загальновживаними вимірювальними приладами для вимірювання розмірів, механічних, термодинамічних, електричних та оптичних величин; – наявність сформованих навиків аналізу поведінки фізичних систем та розв’язування задач з різних областей фізики, пов’язаних із розв’язуванням у майбутньому інженерних задач відповідно до профілю підготовки, та проведення у наступному комп'ютерного моделювання поведінки досліджуваних систем; – наявність сформованої широкої теоретичної підготовки з метою допомоги студентам застосовувати у своїй професійній діяльності нові, сучасні фізичні ідеї та принципи; – наявність сформованої екологічної та етичної культури та навиків прогнозування наслідків конкретних технічних рішень для навколишнього середовища; – наявність сформованих навиків безумовного дотримання правил техніки безпеки при роботі з обладнанням на виробництві та у побуті. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН01. Формулювати задачі з вирішення проблемних ситуацій у професійній та/або академічній діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теоретична механіка, Технічна механіка рідин і газів, Будівельне матеріалознавство, Інженерна геодезія, Опір матеріалів, Водна інженерія, Водні технології, Інженерна гідравліка.
Короткий зміст навчальної програми: Курс фізики складається з 23 лекцій, 15 практичних і 15 лабораторних занять у I семестрі. Лекційний курс охоплює вісім розділів, в яких викладені фізичні основи механіки, молекулярної фізики і термодина¬міки, електростатики, постійного струму, електромагнетизму, хвильової опти¬ки, квантової природи випро¬мінювання, елементів фізики твердого тіла. Лабораторні роботи виконуються в механіко- молекулярній, електричній і оптичній лабораторіях. Студенти після 8 і 17 лекцій пищуть роботи по перевірці самостійної роботи, а після 14 і 21 лекцій – розрахунково – графічні роботи. В кінці I семестру студенти складають екзамен.
Опис: - Фізичні основи механіки - Основи молекулярної фізики та термодинаміки - Електростатика - Постійний електричний струм - Електромагнетизм - Хвильова оптика - Квантова природа випромінювання - Фізика атомів і молекул - Елементи фізики твердого тіла
Методи та критерії оцінювання: Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: 1. Опитування при допуску до лабораторних робіт (усно та за допомогою виконання тестів) 2. Опитування при захисті лабораторних робіт 3. Опитування на практичних заняттях 4. Розв’язування тестів 5. Перевірка Розрахунково-графічних робіт 6. Екзамен – письмова форма (питання та задачі – письмові відповіді). 7. Екзамен – усна компонента
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах – 100 Поточний контроль (ПК) – 40 – Лабораторні заняття – 20 – Практичні заняття – 10 – РГР – 10 Екзаменаційний контроль (ЕК) – 60 – Письмова компонента – 50 – Усна компонента – 10 Разом за дисципліну (ПК+ЕК) – 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Література до теоретичного курсу. – І.Р. Зачек , Г.А. Ільчук , Р.Ю. Петрусь. Фізика і будівництво – Львів, Вид. НУ„ЛП”, 2022р. 2. Література до практичних занять. – І.Р. Зачек , Г.А. Ільчук, Р.Ю. Петрусь . Фізика і будівництво. Збірник задач. - Львів, Вид. НУ „ЛП”, 2022 р. 3. Література до лабораторних занять. – Лабораторний практикум з фізики. Частина 1, 2, 3 – Львів, Вид. НУ „ЛП”. Рекомендована література Базова 1. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. [Текст] : В 3 ч. Том 1. Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 1999. – 536с. 2. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. Загальний курс фізики. [Текст]: В 3 ч. Том 2. Електрика і магнетизм / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук, П.П. Луцик. – Київ.: Техніка, 2001. – 452с. 3. І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. Загальний курс фізики. [Текст] : В 3 ч. Том 3. Оптика. Квантова фізика / І.М. Кучерук, І.Т. Горбачук. – Київ.: Техніка, 1999. – 520с. 4. П.М. Воловик. Фізика для університетів. [Текст] / П.М. Воловик. – Київ.: Ірпінь : Перун, 2005.- 864 с. Допоміжна література. 1. Фізика. Підручник / І.Є.Лопатинський, І.Р.Зачек, Г.А.Ільчук, Б.М.Романишин. – Львів: Афіша, 2005. – 394 с. – ISBN 966-8013-50-6 2. Збірник задач з фізики: Навч. посібник. 2-ге видання, доповнене і перероблене / За ред. І.Є. Лопатинського, А.М.Андрейка. – Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010. – 320 с. – ISBN 978-966-553-935-3 3. І.Р. Зачек, Б.М. Романишин. Фізика. – Львів, Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2003 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).