Природоохоронні споруди

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 7.194.01.E.017
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доц. кафедри ГВІ, к.т.н., с. н. с. О. Г. Гвоздецький
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання дисципліни «Природоохоронні споруди» є підготовка студентів спеціальності 194 «Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології» з користування інженерними природоохоронними спорудами і технологіями з їх будівництва. Навчити їх правильно вирішувати виробничі завдання з раціонального будівництва і використання природоохоронних споруд.
Завдання: Вміння та навички з проектування, будівництва та налагодження роботи природоохоронних споруд. Здатність виконувати моніторинг, аналіз та оптимізацію технологічних процесів та режимів роботи устаткування і обладнання водогосподарських систем.
Результати навчання: Застосовувати методи, правила та сучасні технології проектування водогосподарських систем і комплексів. Застосовувати теорію та методи моделювання процесів, явищ та режимів роботи водогосподарських систем та їх елементів. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до проектування, будівництва та налагодження роботи природоохоронних споруд. Здатність здійснювати моніторинг, аналіз та оптимізацію технологічних процесів та режимів роботи устаткування і обладнання водогосподарських систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: гідротехнічні споруди; водні ресурси, їх використання та охорона; експлуатація водогосподарських об’єктів. Кореквізити: водовідвідні очисні споруди; водне господарство промислових підприємств; виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна розглядає споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від зсувів і вимоги до них. Протиселеві споруди. Загальні відомості про протилавинні заходи та протикарстові і протисуфозійні заходи. Берегозахисні споруди. Споруди і заходи для захисту від підтоплення і затоплення територій та об'єктів, а також протиерозійні споруди.
Опис: Вступ. Загальні положення та основні вимоги до споруд інженерного захисту. Протизсувні, протиобвальні споруди. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від зсувів і вимоги до них. Споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від обвалів і вимоги до них. Протиселеві споруди. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Селезатримувальні споруди. Селепропускні споруди. Селенапрямні споруди. Стабілізуючі споруди. Селезапобіжні споруди. Загальні відомості про протилавинні заходи та розрахункові положення. Лавинозапобіжні та лавинозахисні споруди і заходи. Загальні відомості про протикарстові і протисуфозійні заходи. Основні розрахункові положення при проектуванні на закарстованих і суфозійнонебезпечних територіях. Берегозахисні споруди. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Берегозахисні споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів і вимоги до них. Споруди і заходи для захисту від підтоплення. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від підтоплення і вимоги до них. Особливості захисту від підтоплення, пов'язаного із затопленням шахт, що закриваються. Споруди і заходи для захисту від затоплення, вимоги до них. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від затоплення і вимоги до них. Конструкції споруд по захисту територій та об'єктів від затоплення. Протиерозійні споруди. Загальні відомості. Основні розрахункові положення. Споруди і заходи інженерного захисту територій та об'єктів від ерозійних процесів і вимоги до них. Водоутримувальні споруди. Водонапрямні споруди. Водоскидні споруди. Донні споруди. Агролісомеліорація. Засипання ярів ґрунтом.
Методи та критерії оцінювання: Практичні (ПР) – 20 балів; Самостійне вивчення – 10 балів; Екзамен – 70 балів; Разом за дисципліну – 100 балів. Курсовий проект, залік – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: ? 100–88 балів – оцінка А ("відмінно") виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу модуля, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і розвитку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; ? 87–80 балів – оцінка В ("дуже добре") виставляється за знання навчального матеріалу модуля вище від середнього рівня, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання (можлива невелика кількість неточностей), вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; ? 79–71 бал – оцінка С ("добре") виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу модуля, включаючи розрахунки, аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; ? 70–61 бал – оцінка D ("посередньо") виставляється за посередні знання навчального матеріалу модуля, малоаргументовані відповіді, слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; ? 60–50 балів – оцінка Е ("задовільно") виставляється за слабкі знання навчального матеріалу модуля, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; ? 49–26 балів – оцінка FX ("незадовільно" з можливістю повторного складання екзамену чи заліку) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; ? 25–00 балів – оцінка F ("незадовільно" з обов’язковим повторним вивченням модуля) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу модуля, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.1.1-24:2009 Захист від небезпечних геологічних процесів. Основні положення проектування. 2. В. В. Чернюк Гідротехнічні споруди: Навчальний посібник/ В. В. Чернюк, О. Г. Гвоздецький, А. В. Мусієнко. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2017 – 208 с.. 3. ДБН В.2.4-3-2010 Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення. 4. Гідротехнічні споруди: [навчальний посібник] /Хлапук М.М., Шинкарук Л.А. та ін.– Рівне: НУВГП, 2013. – 241 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Природоохоронні споруди (курсовий проєкт)

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 7.194.01.E.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доц. кафедри ГВІ, к.т.н., с. н. с. О. Г. Гвоздецький
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Основною метою викладання дисципліни «Природоохоронні споруди» є підготовка студентів спеціальності 194 «Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології» з користування інженерними природоохоронними спорудами і технологіями з їх будівництва. Навчити їх правильно вирішувати виробничі завдання з раціонального будівництва і використання природоохоронних споруд.
Завдання: Вміння та навички з проектування, будівництва та налагодження роботи природоохоронних споруд. Здатність виконувати моніторинг, аналіз та оптимізацію технологічних процесів та режимів роботи устаткування і обладнання водогосподарських систем.
Результати навчання: Застосовувати методи, правила та сучасні технології проектування водогосподарських систем і комплексів. Застосовувати теорію та методи моделювання процесів, явищ та режимів роботи водогосподарських систем та їх елементів. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до проектування, будівництва та налагодження роботи природоохоронних споруд. Здатність здійснювати моніторинг, аналіз та оптимізацію технологічних процесів та режимів роботи устаткування і обладнання водогосподарських систем.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: гідротехнічні споруди; водні ресурси, їх використання та охорона; експлуатація водогосподарських об’єктів. Кореквізити: водовідвідні очисні споруди; водне господарство промислових підприємств; виконання магістерської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальним планом та програмою дисципліни «Природоохоронні споруди» передбачено виконання курсового проекту «Захисна дамба обвалування із ґрунтових матеріалів» з метою закріплення теоретичних знань в області проектування захисних дамб з ґрунтових матеріалів і водоскидних споруд при них, отримання практичних навичок при виборі типів і конструкцій цих споруд, виконанні гідравлічних, фільтраційних та статичних розрахунків, які дозволяють обґрунтувати прийняті конструктивні рішення.
Опис: Курсовий проект виконують на основі даних, які наведені в завданні. Він складається з розрахунково-пояснювальної записки (28-30 аркушів формату А-4) і графічної частини (1 аркуш формату А-1). Курсовий проект слід виконувати в такій послідовності. 1. Зібрати дані по характеристиці природних умов об’єкта захисту від затоплення, інженерно-геологічні, гідрологічні умови, ґрунти. 2. Визначити клас споруди (захисної дамби) користуючись ДБН В.2.4-3:2010 по таблицях Г1, Г2, Г3. 3. Викреслити на аркуші генплан забудови з нанесенням проектних рішень (план захисної дамби). 4. Розміри захисних дамб визначаються на основі нормативних документів і відповідними розрахунками. 5. Проводиться розрахунок хвильового впливу, визначення позначки гребеня дамби. 6. Провести перевірку наявності суфозії ґрунту, розрахунок фільтрації через тіло дамби. 7. Проводиться перевірка стійкості низового укосу захисної дамби. 8. Проектуються водовипускні споруди. 9. Уточняється технологія будівництва захисної дамби.
Методи та критерії оцінювання: Курсовий проект, залік – 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.1.1-24:2009 Захист від небезпечних геологічних процесів. Основні положення проектування. 2. В. В. Чернюк Гідротехнічні споруди: Навчальний посібник/ В. В. Чернюк, О. Г. Гвоздецький, А. В. Мусієнко. – Львів: НУ «Львівська політехніка», 2017 – 208 с.. 3. ДБН В.2.4-3-2010 Гідротехнічні, енергетичні та меліоративні системи і споруди, підземні гірничі виробки. Гідротехнічні споруди. Основні положення. 4. Гідротехнічні споруди: [навчальний посібник] /Хлапук М.М., Шинкарук Л.А. та ін.– Рівне: НУВГП, 2013. – 241 с. 5. Методичні вказівки з дисципліни «Природоохоронні споруди» до виконання курсового проекту «Захисна дамба обвалування із ґрунтових матеріалів» для студентів спеціальності 194 «Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології» /М. П. Босак, О. Г. Гвоздецький, Львів: НУЛП, 2017, - 40 с./
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).