Водне господарство промислових підприємств

Спеціальність: Гідротехнічне будівництво, водна інженерія та водні технології
Код дисципліни: 7.194.01.O.001
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: доцент, к.т.н. Мацієвська Оксана Олександрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: формування у майбутніх магістрів комплексного підходу до розв'язання проблем водопостачання та водовідведення промислових підприємств.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у сфері гідротехнічного будівництва, водної інженерії та водних технологій при здійсненні професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій, та характеризується комплексністю та невизначеністю умов та вимог. загальних: ЗК4. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. спеціальних (фахових, предметних): СК1. Здатність застосовувати методи математики, природничих і технічних наук, а також спеціалізоване комп’ютерне програмне забезпечення для розв’язання інженерних задач гідротехнічного будівництва, водної інженерії /та водних технологій. СК7. Здатність обґрунтовувати вибір та визначати раціональні параметри конструкцій та технологічних схем об’єктів професійної діяльності.
Результати навчання: РН1. Ставити та вирішувати інноваційні/наукові завдання і проблеми гідротехніки, що потребує оновлення та інтеграції знань, у тому числі в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. РН4. Розробляти схеми комплексного використання і охорони вод, плани управління річковими басейнами, організовувати раціональне використання водних ресурсів. РН5. Визначати причини та наслідки шкідливої дії води, застосовувати відповідні методи протипаводкового захисту населених пунктів, сільськогосподарських угідь та інших територій, розробляти та реалізовувати програми з управління ризиками затоплення повенями і паводками екосистем, природних та антропогенних ландшафтів. РН8. Визначати технології та розробляти комплексні заходи з раціонального використання, охорони та відтворення водних ресурсів, поліпшення гідрологічного та екологічного стану водних об’єктів. РН9. Приймати ефективні рішення в умовах неповної /недостатньої інформації та суперечливих вимог, аналізувати альтернативи, будувати прогнози, оцінювати ризики. РН11. Організовувати визначення технічного стану об’єктів професійної діяльності та робити відповідні висновки на основі його аналізу. РН12. Зрозуміло і недвозначно доносити власні висновки з проблем гідротехніки, а також знання та пояснення, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. ЗН1. Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень. ЗН2. Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань. УМ 1. Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур УМ 2. Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мультидисциплінарних контекстах УМ 3. Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності КОМ 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. КОМ 2 Використання іноземних мов у професійній діяльності. АіВ 1. Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів. АіВ 2. Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів. АіВ 3. Здатність продовжувати навчання з високим ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити • Технічна механіка рідини та газу; • Водні технології; ­• Водопровідні мережі та споруди; • Водовідвідні мережі та споруди. Кореквізити • Водовідвідні очисні споруди; • Споруди водопідготовки; • Споруди для утилізації відходів.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна формує у здобувачів освіти комплексний підхід до розв'язання проблем водопостачання та водовідведення промислових підприємств. Викладач дає системні знання з питань створення оборотного водопостачання промислових підприємств, організації охолодження та стабілізації води в оборотних системах, методів і обладнання водоочищення на різнопрофільних підприємствах. Надзвичайне розмаїття забруднень виробничих стічних вод, труднощі їх вилучення традиційними методами очищення, несталість режиму надходження та концентрації забруднювальних речовин виробничих стічних вод – все це вимагає застосування багатьох сучасних методів очищення та їх комбінації із традиційними методами. Викладач дає студентам знання сучасних механічних, хімічних, фізико-хімічних, біохімічних методів очищення виробничих стічних вод, обробки осадів, шламу та мулу, які утворюються під час очищення стічних вод, а також апаратурного оформлення зазначених методів очищення. Помітне місце належить також розв'язанню питань створення замкнених систем водопостачання-водовідведення промислових підприємств, що вимагає переведення виробництва на маловодні технології; локального очищення окремих потоків виробничих стічних вод з вилученням і поверненням у виробництво цінних компонентів; використання доочищених господарсько-побутових і виробничих стічних вод для підживлення оборотних систем водопостачання промислових підприємств.
Опис: Водопостачання промислових підприємств. Охолодження води в оборотних системах водопостачання. Стабілізаційна обробка охолодної води. Пом'якшення та демінералізація води. Дегазація води. Знекремнення води. Обробка та утилізація осадів водоочисних станцій. Водовідведення промислових підприємств. Методи очищення виробничих стічних вод. Механічне очищення виробничих стічних вод. Хімічне очищення виробничих стічних вод. Фізико-хімічне очищення виробничих стічних вод. Біологічне очищення виробничих стічних вод. Обробка осадів виробничих стічних вод. Очищення стічних вод деяких галузей промисловості.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль (залік): робота здобувачів освіти під час практичних занять (30%), виконання контрольної роботи (30%), контрольні заходи у вигляді тестів (40%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – робота здобувачів освіти під час практичних занять, виконання контрольної роботи, контрольні заходи у вигляді тестів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-74:2013. Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. 2. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. 3. Орлов В.О. Водопостачання промислових підприємств: навч. посіб. / В.О. Орлов, Л.Л. Литвиненко, А.М. Орлов. – К.: Знання, 2014. – 278 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).