Цифрові технології в системах захисту й автоматики розподільних електричних мереж
Спеціальність: Системи управління виробництвом і розподілом електроенергії
Код дисципліни: 7.141.06.E.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Баран Петро Михайлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• здатність до аналізу та синтезу;
• здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел;
• креативність, здатність до системного мислення;
• відповідальність за якість виконуваної роботи;
• ініціативність та підприємницький дух.
?
фахові компетентності:
• знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних;
• знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних, електромеханічних системах та їх електроустаткуванні;
• знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання;
• здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності;
• здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки при виконанні посадових обов’язків;
• здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових;
• здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень;
• здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання;
• здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень;
• здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем;
• здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення;
• базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших розпорядних документів щодо забезпечення належного функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем;
• здатність фахового ведення ділових комунікацій щодо стану, проблем та перспектив розвитку систем управління виробництвом і розподілом електроенергії;
• здатність забезпечувати надійне функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем.
Результати навчання: • розуміти фізичні процеси в розподільних електричних мережах за різних режимів роботи їх нейтралей;
• знати особливості цифрових технологій в системах захисту та автоматики розподільних електричних мереж;
• вміти здійснювати розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики (РЗА) розподільних електричних мереж;
• вміти здійснювати конфігурування цифрових пристроїв РЗА;
• вміти розробляти принципові схеми РЗА обладнання розподільних електричних мереж з використанням цифрових пристроїв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи релейного захисту та автоматики електроенергетичних систем;
• Мікропроцесорна техніка;
• Електромагнітні перехідні процеси;
• Цифрові пристрої релейного захисту й автоматики;
• Релейний захист і автоматика електричних станцій.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено особливості функціонування цифрових підстанцій в розподільних мережах напругою 6 – 35 кВ, розглянуті процеси в розподільних мережах під час міжфазних та однофазних замиканнях на землю, розглянуті особливості побудови пристроїв захисту від міжфазних та однофазних замикань на землю, виконаних з застосуванням цифрових технологій, наведені методики розрахунку параметрів спрацювання цифрових захистів
Опис: Цифрові підстанції в розподільних мережах. Цифрові захисти від міжфазних коротких замикань в розподільних мережах. Особливості режимів розподільних мереж за виникнення однофазних замикань на землю. Цифрові захисти від однофазних замикань на землю в розподільних мережах.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, оцінка роботи на практичних заняттях, розрахунково-графічна робота, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%)
• підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кідиба В.П. Релейний захист електроенергетичних систем: навч. посібник / Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 504 с.
2. Баран П.М., Кідиба В.П., Пришляк Я.Д. Цифрові пристрої релейного захисту трансформаторів (автотрансформаторів): навч. посібник / Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 208 с.
3. Голота А.Д. Автоматика в електроенергетичних системах: навч. посібник / К.: Вища шк., 2006. – 367 с.
4. Релейний захист. Цифрові пристрої релейного захисту, автоматики та управління електроенергетичних систем [Електронне видання]: навч. посіб. / О.С. Яндульський, О.О. Дмитренко; під загальною редакцією д.т.н. О.С. Яндульського. – К.: НТУУ «КПІ», 2016. – 102 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).