Цифрові пристрої релейного захисту й автоматики

Спеціальність: Системи управління виробництвом і розподілом електроенергії
Код дисципліни: 7.141.06.E.029
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Кідиба Віктор Павлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків в області розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв та схемотехніки релейного захисту та автоматики (РЗА).
Завдання: загальні компетентності: • здатність до аналізу та синтезу; • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; • креативність, здатність до системного мислення; • відповідальність за якість виконуваної роботи; • ініціативність та підприємницький дух. ? фахові компетентності: • знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних; • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних, електромеханічних системах та їх електроустаткуванні; • знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання; • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності; • здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки при виконанні посадових обов’язків; • здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових; • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень; • здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання; • здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем; • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; • базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших розпорядних документів щодо забезпечення належного функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем; • здатність фахового ведення ділових комунікацій щодо стану, проблем та перспектив розвитку систем управління виробництвом і розподілом електроенергії; • здатність забезпечувати надійне функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем.
Результати навчання: • знати особливості цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики, які застосовуються в електроенергетичних системах; • знати специфіку розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики (РЗА); • вміти здійснювати розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА; • вміти здійснювати конфігурування цифрових пристроїв РЗА; • вміти розробляти принципові схеми РЗА обладнання електроенергетичних систем з використанням цифрових пристроїв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Захист електричних мереж з ізольованою нейтраллю; • Налагодження та експлуатація пристроїв релейного захисту й автоматики; • Релейний захист і автоматика електричних станцій.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено особливості застосування пристроїв релейного захисту й автоматики електроенергетичних систем, створених на основі цифрових технологій, розглянуті методики розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА елементів електроенергетичних систем
Опис: Особливості цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики. Розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА для трансформаторів та автотрансформаторів. Розрахунок параметрів спрацювання диференційного захисту. Розрахунок параметрів спрацювання захистів від надструмів зовнішніх к.з. та перевантажень. Розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА для ліній електропересилання від міжфазних та однофазних к.з. на землю. Особливості виконання на основі цифрових пристроїв РЗА пристроїв резервування відмови вимикачів (ПРВВ). Цифрові реєстратори аварійних ситуацій в електроенергетичних системах.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, тематичний контроль знань, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кідиба В.П. Релений захист електроенергетичних систем. – Львів, видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2015. – 504 с. 2. Микропроцессорные устройства релейной защиты, автоматики и дистанционного управления. Принципы построения. – Киев. 2000 – 39 с. 3. В.Г.Гловацкий, И.В. Пономарев. Современные средства релейной защиты и автоматики электросетей, Энергомашвин, 2003. – 535 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Цифрові пристрої релейного захисту й автоматики (курсовий проєкт)

Спеціальність: Системи управління виробництвом і розподілом електроенергії
Код дисципліни: 7.141.06.E.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Кідиба Віктор Павлович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Надати теоретичні знання та практичні уміння і навички, достатні для успішного виконання професійних обов’язків в області розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв та схемотехніки релейного захисту та автоматики (РЗА).
Завдання: загальні компетентності: • здатність до аналізу та синтезу; • здатність здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел; • креативність, здатність до системного мислення; • відповідальність за якість виконуваної роботи; • ініціативність та підприємницький дух. ? фахові компетентності: • знання про тенденції розвитку і найбільш важливі нові розробки в області електротехніки та електромеханіки, а також суміжних; • знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язання задач в електроенергетичних, електротехнічних, електромеханічних системах та їх електроустаткуванні; • знання і розуміння сучасних технологічних процесів та систем технологічної підготовки виробництва; технічних характеристик, конструктивних особливостей, призначення і правил експлуатації електроенергетичного, електротехнічного і електромеханічного устаткування та обладнання; • здатність застосовувати інформаційно-комунікаційні технології та навики програмування для розв’язання типових завдань інженерної діяльності; • здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в промисловості і розуміти необхідність дотримання правил техніки безпеки при виконанні посадових обов’язків; • здатність застосовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для створення нових та при обслуговуванні існуючих електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем та їх складових; • здатність застосовувати аналітичні методи аналізу, математичне моделювання та виконувати фізичні та математичні експерименти для розв’язання інженерних завдань та при проведенні наукових досліджень; • здатність критично аналізувати основні показники функціонування системи та оцінювати використані технічні рішення та обладнання; • здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати нетехнічні аспекти при розв’язанні інженерних задач та проведенні досліджень; • здатність оцінювати доцільність та можливість застосування нових методів і технологій в задачах синтезу електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем; • здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої задачі, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення; • базові знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів і технічних умов, інструкцій та інших розпорядних документів щодо забезпечення належного функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем; • здатність фахового ведення ділових комунікацій щодо стану, проблем та перспектив розвитку систем управління виробництвом і розподілом електроенергії; • здатність забезпечувати надійне функціонування релейного захисту й автоматики електричних станцій, мереж і систем.
Результати навчання: • знати особливості цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики, які застосовуються в електроенергетичних системах; • знати специфіку розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики (РЗА); • вміти здійснювати розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА; • вміти здійснювати конфігурування цифрових пристроїв РЗА; • вміти розробляти принципові схеми РЗА обладнання електроенергетичних систем з використанням цифрових пристроїв.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Захист електричних мереж з ізольованою нейтраллю; • Налагодження та експлуатація пристроїв релейного захисту й автоматики; • Релейний захист і автоматика електричних станцій.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено особливості застосування пристроїв релейного захисту й автоматики електроенергетичних систем, створених на основі цифрових технологій, розглянуті методики розрахунку параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА елементів електроенергетичних систем
Опис: Особливості цифрових пристроїв релейного захисту та автоматики. Розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА для трансформаторів та автотрансформаторів. Розрахунок параметрів спрацювання диференційного захисту. Розрахунок параметрів спрацювання захистів від надструмів зовнішніх к.з. та перевантажень. Розрахунок параметрів спрацювання цифрових пристроїв РЗА для ліній електропересилання від міжфазних та однофазних к.з. на землю. Особливості виконання на основі цифрових пристроїв РЗА пристроїв резервування відмови вимикачів (ПРВВ). Цифрові реєстратори аварійних ситуацій в електроенергетичних системах.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, тематичний контроль знань, екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункової робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кідиба В.П. Релений захист електроенергетичних систем. – Львів, видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2015. – 504 с. 2. Микропроцессорные устройства релейной защиты, автоматики и дистанционного управления. Принципы построения. – Киев. 2000 – 39 с. 3. В.Г.Гловацкий, И.В. Пономарев. Современные средства релейной защиты и автоматики электросетей, Энергомашвин, 2003. – 535 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).