Стратегія сталого розвитку та енергетична безпека

Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.O.006
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ.н., доцент Зазуляк Зоряна Миколаївна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни є формування у студентів уявлення про перетворення, зберігання та споживання енергії; визначення впливу технологій на перетворення та зберігання енергії, а також шляхів споживання енергії; обговорення можливостей найсучасніших методів перетворення сталої енергії; наголос на необхідності досягнення сталого розвитку та ролі енергії в цьому процесі.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. здатність продемонструвати знання сучасного стану, тенденції розвитку, найбільш важливих розробок та новітніх технологій в сфері забезпечення енергетичної безпеки на національному та глобальному рівнях, критично їх оцінювати; 2. здатність демонструвати розуміння впливу політичних рішень в сфері енергетичної безпеки у економічному, соціальному і екологічному контекстах; 4 Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у сфері енергетичної безпеки або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог 2. Здатність до пошуку, систематизації та аналізу інформації з різних джерел, зокрема завдяки використанню інформаційних і комунікаційних технологій фахових: 1. Знання про стан теоретичних та прикладних досліджень в галузі енергетики, зокрема енергетики сталого розвитку 2. Здатність здійснювати наукові дослідження та готувати аналітичні розробки у сфері енергетичної безпеки, належно презентувати їхні результати. Результати навчання цієї дисципліни деталізують такі програмні результати навчання: 1. самостійно виконувати аналітичні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою; 2. вміння системно мислити та креативно інтерпретувати факти та події на глобальному, регіональному та локальному рівнях, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи нетехнічні аспекти під час розв’язання завдань обраної спеціалізації та проведення досліджень;
Результати навчання: В процесі вивчення дисципліни студенти зосередяться на аналізі ключових національних та регіональних питань енергетики. У результаті вивчення курсу вони знатимуть про існування різних стратегій сталого розвитку в контексті енергетичної безпеки; знатимуть про механізми які використовують фахівці для роботи у сфері політики та планування, управління та консультування. Курс спрямований на розвиток у студентів аналітичних навичок, необхідних для вирішення державних проблем у сфері енергетики та тлумачення політичних концепцій використання генерації поновлюваних джерел енергії. Передбачається, що студенти демонструватимуть всебічне знання джерел та обсягів поточного та прогнозованого виробництва та використання енергії з поновлюваних джерел енергії, таких як сонячна енергія, вітер та біомаса. Вони опрацюють національне та міжнародне законодавство, яке регулює відновлювані технології, що використовуються в секторі енергетики. Після завершення вивчення курсу студенти зуміють пояснити та порівняти переваги та недоліки різних джерел енергії та технологій, таких як вітер, геотермальна енергія, сонячна енергія, біомаса та інші відновлювані джерела енергії. Студенти вмітимуть аналізувати та критикувати економічні та екологічні наслідки різних видів енергетичної політики, пов'язаних із виробництвом електроенергії на основі поновлюваних джерел енергії та зуміють оцінити можливість реалізації проектів відновлюваної енергетики з політичних, економічних, соціальних та технічних міркувань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Політологія. Кореквізити: Енергетична безпека, Міжнародна і національна енергетична політика
Короткий зміст навчальної програми: Цей курс спрямований на те, щоб ознайомити студентів з поняттями конверсії сталого енергоспоживання. У сучасному світі вже давно обговорюються методи перетворення сонячної, вітрової, гідроелектричної, водневої, біомаси та геотермальної енергії, а також основні технології їх зберігання. Ці основні методи перетворення будуть кількісно порівнюватися протягом всього курсу з основними шляхами споживання енергії людських спільнот у різних частинах земної кулі. Питання споживання електроенергії транспортом, нагрівання / охолодження, виробництво харчових продуктів та виробництво а також потенціал збереження енергії є ключовою проблематикою сучасного суспільства. Екологічна стабільність сьогодні слід розглядати в контексті вивчення глобального та регіонального впливу, економіки, енергоефективності, моделей споживання та енергетичної політики на навколишнє середовище. А для того аби знайти відповіді на сучасні виклики для людства, в першу чергу - зміну клімату, необхідно вивчати стратегії сталого розвитку з акцентом на нові технології відновлюваної енергетики.
Опис: Сталий розвиток та енергія у сучасному світі Поняття сталого розвитку. Виклики та можливості сталого розвитку в контексті глобалізації. Сучасні тенденції сталої енергетики. Перспективи розвитку нових видів палива «Нестандартні» джерела палива. Відновлювана енергетика Традиційні та нетрадиційні джерела енергії. Використання енергії Сонця, вітру, води. Використання вторинних енергетичних ресурсів та геотермальна енергетика. Енергія як інструмент розвитку. Глобальний енергетичний баланс Поняття енергетичного балансу. Екологічні аспекти енергетики в контексті світових кліматичних змін. Ядерна енергетика в контексті сталого розвитку. Досвід світових лідерів у розвитку сталої енергетики. Політичний контекст енергії та енергетики Політична економії енергії та розвитку. Енергетичний аспект розвитку у Європі, Азії та Африці. Світові енергетичні лідери. Енергетична сфера як метод впливу у міжнародних відносинах. Стратегія сталого розвитку України та її енергетична безпека Енергетика України. Енергетична безпека та необхідність її забезпечення. Стратегія сталого розвитку в Україні в контексті енергетичного розвитку.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання індивідуальних робіт і підготовка презентацій. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: -Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) -Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) .
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Бно-Айріян М. Стратегія енергетичної дипломатії України / М. Бно-Айріян. – К.: Видавничий дім «АртЕк». – 2017. – 624 с. 2. Енергетична безпека України: методологія системного аналізу та стратегічного планування : аналіт. доп. / [Суходоля О. М., Харазішвілі Ю. М., Бобро Д. Г., Сменковський А. Ю., Рябцев Г. Л., Завгородня С. П.] ; за заг. ред. О. М. Суходолі. – Київ : НІСД, 2020. – 178 c 3. Лукач Н. М., Зазуляк З. М. Енергетична дипломатія Європейського Союзу та її глобальна роль // Актуальні проблеми міжнародних відносин та міжнародного права : матеріали всеукраїнської наукової онлайн-конференції з міжнародною участю, Київ, 29 жовтня 2020 р. – 2020. – C. 126–129. 4. Стратегія економічного і соціального розвитку України (2004–2015 роки) / [авт. кол.: А.С. Гальчинський, В.М. Геєць та ін.] ; Нац. ін-т стратег. дослідж., Ін-т екон. прогнозування НАУ України, М-во економіки та з питань європ. інтегр. України. – К. : ВЦ Держкомстату України. – 416 с. 5. Randolph J., Gilbert M. Masters G. Energy for sustainability: technology, planning and policy / J. Randolph, G. Gilbert M. Masters - Island Press 2008. – vol. 816 6. Vanek, F.M. Energy Systems Engineering: Evaluation and Implementation / F. M.Vanek, F.M., L.D. Albright. New York: McGraw Hill - 2008. 7. Hidden Costs of Energy: Unpriced Consequences of Energy Production and Use. National Academy of Sciences – 2010 8. Smil, V. Energy Myths and Realities: Bringing Science to the Energy Policy Debate. American Enterprise Institute / V. Smil, Washington, DC – 2010
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).