Основи системного аналізу та теорії прийняття рішень

Спеціальність: Енергетична безпека
Код дисципліни: 7.141.08.E.030
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: Д.т.н., професор Паранчук Я.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів теоретичних і практичних знань щодо сучасних методів системних досліджень у сфері керування техніко- економічними процесами, а також набуття студентами практичних навичок використання сучасних методів проектування і прийняття керуючих та управлінських рішень/
Завдання: Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності. Знання і розуміння наукових понять, теорій і методів, необхідних для розв’язування задач в енергетичній сфері. Поглибленні знання про енергетичну політику та енергетичну безпеку та розуміння сучасних тенденцій у цій сфері. Здатність аналізувати та прогнозувати здійснення енергетичної політики та забезпечення енергетичної безпеки у різних контекстах, зокрема політичному, правовому, економічному, технологічному, екологічному та інформаційному. Здатність використовувати отримані знання та уміння для роботи в енергетичній сфері.
Результати навчання: – знання теоретико-методичних основ системного аналізу і теорії прийняття рішень; – застосовування методів системного аналізу під час прийняття рішень; – вміння впроваджувати методи оптимізації прийняття рішень за детермінованих умов, в умовах ризику та невизначеності; – вміння застосовувати інструменти аналізу альтернатив під час прийняття рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика. Теорія автоматичного керування. Основи програмування та програмного забезпечення для інженерних розрахунків. Антикризове та стратегічне управління у сфері енергетичної безпеки.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи системного аналізу та теорії прийняття рішення» є складовою навчальних планів магістерського рівня підготовки спеціальності 141. Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка. В ній розглядаються проблеми, пов’язані з системним аналізом та теорією прийняття рішень в умовах обмеженої інформації про електротехнічну систему, що експлуатується. В рамках даної дисципліни передбачається вивчення: природи управлінських рішень, класифікації управлінських рішень, методологічних основ прийняття рішень, оцінки ефективності рішень, яки приймаються, загальних математичних моделей прийняття рішень, інформації та фактору часу при прийнятті рішень, прийняття рішень і ризик, причин ризику, способів мінімізації ризику, основних положень теорії прийняття рішень, концепції очікуваної корисності.
Опис: Основні поняття системного аналізу. Класифікація та властивості складних систем. Аналіз та синтез в системних дослідженнях. Методологічні аспекти моделювання із застосуванням системного підходу. Системні аспекти синтезу оптимального керування. Методологія системних досліджень. Експертні методики прийняття рішень. Методики прийняття рішень в умовах конфлікту, невизначеності та неповної та нечіткої інформації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль на практичних заняттях, який проводиться у формі усного опитування під час занять, призначений для встановлення засвоєння лекційного матеріалу. За результатом опитування на практичних заняттях виставляється оцінка. Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді екзамену з письмовою та усною компонентою. Максимальна оцінка в балах: Поточний контроль (ПК) -30 балів. Екзаменаційний контроль (КЗ)- 70 балів. Письмова компонента - 40б. Усна компонента- 30б. Разом за дисципліну: (ПК+КЗ) -100б.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1 Катренко А.В. Системний аналіз об’єктів та процесів комп’ютерізації:Навчальний посібник/А.В. Катренко – Львів: «Новий світ-2000»., 2009. – 448с. 2. Згуровський М.З., Панкратова Н.Д. Основи системного аналізу. – К.: Видавнича група ВНV, 2007. – 544 с. 3. Томашевський В.М. Моделювання систем. – К.: Видавнича група ВНV, 2007. – 352 с. 4. Чорней Н.Б. Теорія систем і системний аналіз. – К.:МАУП, 2005. – 256 с. 5. Василевич Л.Ф., Маловик К.Н., Смирнов С.Б. Количественные методи принятия решений в условиях риска. – Севастополь.: СНУЯЭиП, 2006. – 232 с. 6. Колпаков В.М. Теория и практика управленческих решений. – К.: МАУП, 2004. -504 с. 7. Нечеткие множества в моделях управления и искуственного интеллекта,Под ред. Б.А. Поспелова.- М.:Наука, 1986. – 326 с. 8. Советов Б.А., Яковлев С.А. Моделирование систем. – М.: Высш. шк., 1998. - 320 с. 9. Саати Т. Принятия решений. Метод анализа иерархий. – М.: Радио и свіязь, 1991. – 320 с. 10. Недосекин А.О. Методологические основы моделирования финансовой деятельности с использованием нечетко – множественных описаний: дис. Д.экон.наук. СПб., 2003//www/mirkin/ru/_docs/ doctor005/pdf 11. Мунтіян В.І. Основи теорії інформаціогенної моделі економіки. –К.:КВІЦ. -368 с. 12. Галасюк В.В. Проблемы принятия экономических решений. – Днепропетровск.: Новая идеология, 2002. -304с. 13. Шарп У., Александер Г., Бэйли Дж., Инвестиции.- М.: ИНФРА- М,1997 1024с..
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).