Технології збереження здоров'я в соціальній сфері і робота з травмою

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 7.231.01.O.005
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Доктор педагогічних наук, доцент Клос Лілія Євгенівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування компетентності майбутніх соціальних працівників щодо проектування і впровадження здоров’єзбережувальних технологій у практику соціальної роботи шляхом розуміння соціальних детермінант здоров’я і їх впливу на збереження здоров’я клієнтів та усвідомлення відповідальності кожного за збереження і зміцнення здоров’я при обов’язковій участі держави у цьому, а також здобуття навичок роботи з травмою в контексті надання соціальних послуг
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студента наступних компетентностей: Загальні компетентності ЗК 1 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 3 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт. ЗК 7 Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК 8 Здатність генерувати нові ідеї (креативність). ЗК 9 Навички міжособистісної взаємодії. ЗК 10 Здатність працювати в команді Фахові (спеціальні) компетентності: СК 2 Здатність до виявлення соціально значимих проблем і факторів досягнення соціального благополуччя різних груп населення. СК 5 Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей/видів економічної діяльності), налагоджувати взаємодію державних, громадських і комерційних організацій на підґрунті соціального партнерства. СК 7 Здатність до професійної рефлексії. СК 10 Здатність виявляти ініціативу та підприємливість задля вирішення соціальних проблем через упровадження соціальних інновацій. СК 13 Здатність до формування позитивного іміджу професії, її статусу в суспільстві. СК 16 Здатність упроваджувати результати наукового пошуку в практичну діяльність
Результати навчання: ПР1. Розв’язувати складні задачі і проблеми, що потребують оновлення й інтеграції знань в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог ПР2. Критично оцінювати результати наукових досліджень і різні джерела знань про практики соціальної роботи, формулювати висновки та рекомендації щодо їх впровадження ПР3. Застосовувати іноземні джерела при виконанні завдань науково-дослідної та прикладної діяльності, висловлюватися іноземною мовою, як усно, так і письмово ПР4. Показувати глибинне знання та системне розуміння теоретичних концепцій, як із галузі соціальної роботи, так і з інших галузей соціогуманітарних наук ПР5. Збирати та здійснювати кількісний і якісний аналіз емпіричних даних. ПР6. Самостійно й автономно знаходити інформацію необхідну для професійного зростання, опановувати її, засвоювати та продукувати нові знання, розвивати професійні навички та якості. ПР7. Застосовувати загальне та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних задач та здійснення наукового дослідження. ПР8. Автономно приймати рішення в складних і непередбачуваних ситуаціях. ПР9. Виконувати рефлексивні практики в контексті цінностей соціальної роботи, відповідальності, у тому числі для запобігання професійного вигорання. ПР10. Аналізувати соціальний та індивідуальний контекст проблем особи, сім’ї, соціальної групи, громади, формулювати мету і завдання соціальної роботи, планувати втручання в складних і непередбачуваних обставинах відповідно до цінностей соціальної роботи. ПР11. Організовувати спільну діяльність фахівців різних галузей і непрофесіоналів, здійснювати їх підготовку до виконання завдань соціальної роботи, ініціювати командоутворення та координувати командну роботу. ПР13. Демонструвати ініціативу, самостійність, оригінальність, генерувати нові ідеї для розв’язання завдань професійної діяльності. ПР17. Самостійно будувати та підтримувати цілеспрямовані, професійні взаємини з широким колом людей, представниками різних спільнот і організацій, аргументувати, переконувати, вести конструктивні переговори, результативні бесіди, дискусії, толерантно ставитися до альтернативних думок. ПР18. Демонструвати позитивне ставлення до власної професії та відповідати своєю поведінкою етичним принципам і стандартам соціальної роботи. ПР20. Упроваджувати результати наукового пошуку в практичну діяльність.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Медико-соціальні основи здоров’я Питання неповносправності в соціальній роботі Методика і методологія досліджень в соціальній роботі Здоров’єзбережувальна діяльність в соціальній роботі
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються проблеми людини в середовищі як «носія здоров’я» і, водночас, «пасивного споживача здоров’я». У цьому контексті наголос робиться на соціальних чинниках здоров’я, ролі оточення у покращенні та занедбуванні здоров’я особистості, формуванні здорового способу життя і культури здоров’я як засобу самовдосконалення, самоутвердження, самореалізації, способу покращення якості життя і добробуту. Набуття компетентності дослідження проблем здоров’я у контексті професійної діяльності соціального працівника і формування пропозицій проекту технології збереження здоров’я для окремої групи клієнтів соціальної роботи, визначених студентом як актуальної. Набуття компетентності роботи з травмою, зокрема виявлення ознак посттравматичного стресового розладу, раннього виявлення і скерування клієнта до фахівця з психічного здоров’я, залучення міждисциплінарної команди фахівців у подоланні наслідків травми клієнтів соціальних служб, а також власного психічного здоров’я. Розуміння профілактичної діяльності соціального працівника в контексті травматичного досвіду клієнта.
Опис: У межах дисципліни розглядаються проблеми людини в середовищі як «носія здоров’я» і, водночас, «пасивного споживача здоров’я». У цьому контексті наголос робиться на соціальних чинниках здоров’я, ролі оточення у покращенні та занедбуванні здоров’я особистості, формуванні здорового способу життя і культури здоров’я як засобу самовдосконалення, самоутвердження, самореалізації, способу покращення якості життя і добробуту. Набуття компетентності дослідження проблем здоров’я у контексті професійної діяльності соціального працівника і формування пропозицій проекту технології збереження здоров’я для окремої групи клієнтів соціальної роботи, визначених студентом як актуальної. Набуття компетентності роботи з травмою, зокрема виявлення ознак посттравматичного стресового розладу, раннього виявлення і скерування клієнта до фахівця з психічного здоров’я, залучення міждисциплінарної команди фахівців у подоланні наслідків травми клієнтів соціальних служб, а також власного психічного здоров’я. Розуміння профілактичної діяльності соціального працівника в контексті травматичного досвіду клієнта.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Технології збереження здоров’я у здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих компетентностей та результатів навчання доктора філософії зі спеціальності «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль (СК) знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю (ПК), та виконання контрольного заходу (КЗ). Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами робочої програми у повному обсязі.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти Розподіл балів у 100-бальній шкалі: Поточний контроль 40 балів, включає оцінку за виконання обов’язкових поточних практичних завдань (21 бал), оцінку за виконання індивідуального науково-дослідного завдання (19 балів = 2х5 + 10). Екзаменаційний контроль 50 балів письмова компонента (тестові завдання) і 10 балів усна. Разом за курс 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Клос Л.Є. Технології збереження здоров’я у соціальній сфері : навч.посібник / Л.Є. Клос. – Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2015. – 248 с. 2. Л. Є. Клос, Климанська Л. Д. Здоров’я і здоровий спосіб життя: полідисциплінарний вимір: колективна монографія / Л. Д. Климанська, Т. М. Климус, М. Я. Козак, О. Є. Макух, С. Г. Ставкова, Т. Г. Тюріна, Н. А. Уманець, М. В. Школяр. – Львів: Новий Світ – 2000, 2020. – 174 c. 3. Здоров’єзбережувальна діяльність фахівця соціальної сфери: словник (за Ред. В.М. Пічі, Л.Є. Клос). Львів, Вид-во «Новий Світ -2000», 2021. – 346 с. 4. Клос Л. Є. Концептуальні засади здоров'єзбережувальної діяльності соціального працівника в умовах глобалізації / Л. Є. Клос. – c.61–76. Регулювання соціальних проблем в сучасному світі: теоретичні підходи та практики : колективна монографія. – Львів: Новий Світ-2000, 2021. 5. Nina Hayduk, Liliia Klos, Larysa Klymanska and Sofiya Stavkova (2020). The Organizing of Community Health Clinic of Lviv Polytechnic. Journal of Organisational Studies and Innovation, 7 (1), 1-16. 6. Liliia Y. Klos, Oksana Z. Blavt, Оksana Y. Makukh, Uliana V. Yatsyshyn, Oleksandr P. Kovalchuk, & Matthias Zimlich (2023). Needs and possibilities of social work in implementing social inclusion with the tools of adaptive physical activity. Polski Merkuriusz Lekarski, volume LI, issue 5, sep? oct., 504-510 (SCOPUS) 7.Flaherty Maureen, Hasiak Mariana, Hayduk Nina, Klos Liliya, Stavkova Sofiya. (2022). Pictures of peace in times of war . Peace Chronicle : the magazine of the Peace and Justice Studies Association, 14 (4), 31-34.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).