Стилістика сучасної української мови

Спеціальність: Прикладна лінгвістика
Код дисципліни: 7.035.10.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Українська мова
Лектор: доктор філол. наук, професор Фаріон Ірина Дмитрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Подати основи стилістики сучасної української мови та культури мови як системний синтезований курс, покликаний розкрити націєтвірну функцію мови, опанувати засадничі норми різних стилів мови як головного засобу реалізації особистості й виробити навички культури мовлення в різних стилях та потребу постійного вдосконалення в писемному та усному спілкуванні.
Завдання: Формування мовно-національного світогляду як базового в утвердженні незалежної Української Держави. Опанувати мовні норми та використовувати стилістичну диференціацію мови відповідно комунікативної потреби. володіти основними мовними нормами на різних мовних рівнях: фонетичному, лексико-семантичному, морфологічному, синтаксичному. Добирати аргументи і засоби активізації уваги на основі різних стилів.
Результати навчання: • Знати основні теоретичні питання зі стилістики. • Засвоїти основні вимоги до сучасного писемного й усного спілкування. • Вміти користуватися Українським правописом, словниками різних типів, довідниками. • Вміти аналізувати тексти професійної тематики, тобто використовувати здобуті знання у практиці спілкування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Сучасна українська мова.
Короткий зміст навчальної програми: стилістично-практичні аспекти сучасної української літературної мови; публіцистичний стиль і його засоби; культура усного та писемного мовлення; наукові принципи орфографії та пунктуації; стилістичне редагування журналістських текстів
Опис: Роль культурно-національних орієнтацій у сучасних проблемах нормалізації та кодифікації різних стилів української мови. Історія творення мовної норми і мовного стандарту. Словотвірні засоби стилістики. Універсальне й унікальне у сфері фразеології. Лексичні засоби стилістики з погляду їхнього походження. Соціолінгвічний аспект жаргонної та суржикової лексики. Граматичні засоби стилістики сучасної української мови. Стійкі синтаксичні формули як елемент мовного етикету. Правопис як форма і сутність нормативности мови. Етикетний аспект вербального і невербального спілкування.
Методи та критерії оцінювання: залік: поточний контроль: 100 балів (усне опитування, контрольні роботи)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів відбувається на підставі таких критеріїв: • правильність відповідей (правильне, чітке, достатньо глибоке викладення теоретичних понять); • ступінь усвідомлення програмного матеріалу і самостійність міркувань; • рівень використання наукових (теоретичних) знань; • вміння використовувати засвоєний теоретичний матеріал під час виконання творчих практичних завдань. • відповіді студентів оцінюють з погляду логічності, чіткості, виразності викладу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Микитюк Оксана. Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки. Навчальний посібник. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2017. – 234 с. 2) Пономарів О.Д. Стилістика сучасної української мови. - К.: Либідь, 1993. – 248 с. 3) Фаріон Ірина. Мова – краса і сила. – Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2007. – 168 с. 4) Фаріон Ірина. Мова – краса і сила: суспільно-креативна роль української мови в ХI– середині ХIХ ст. : монографія. 5-те вид., зі змінами і доповненнями. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 224 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).