Прогнозування та моделювання в соціальній сфері та забезпечення неперервності ІБ бізнесу

Спеціальність: Кібербезпека
Код дисципліни: 6.125.03.E.121
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Захист інформації
Лектор: канд. фіз.-мат. наук Лах Юрій Володимирович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою даної дисципліни є формування у студентів знань та вмінь з теоретичних основ та методів оцінки взаємозв’язків між досліджуваними чинникам, а також індексні методи у сфері соціальних наук та інформаційної безпеки.
Завдання: Розвиток у студентів компетентностей: загальних: – щодо визначення основних понять системного аналізу при прогнозуванні та моделюванні; – щодо призначення та умов застосування організаційно-концептуальних та інформаційних засад прийняття управлінських рішень; а також фахових: ФКС 3.1. Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички для вирішення практичних завдань в галузі управління інформаційною безпекою. ФКС 3.2. Здатність обґрунтовувати та реалізовувати систему захисту інформаційних ресурсів з обмеженим доступом на об'єктах інформаційної діяльності. ФКС 3.4. Уміння аналізувати ризики для оцінки реальних загроз порушення захисту та охорони. ФКС 3.5. Здатність здійснювати правове забезпечення інформаційної безпеки, прогнозування та моделювання в соціальній сфері. ФКС 3.8. Здатність проводити аудит підприємств (установ) за інформаційною безпекою. ФКС 3.10. Уміння організовувати і підтримувати виконання комплексу заходів з інформаційної безпеки, управляти процесом їх реалізації з урахуванням вирішуваних завдань і організаційної структури об'єкта захисту, зовнішніх впливів, ймовірних загроз і рівня розвитку технологій захисту інформації.
Результати навчання: Як результат студент знатиме як: ЗН 3.3. Забезпечувати введення підзвітності і системи управління доступом до електронних інформаційних ресурсів і процесів в інформаційних та інформаційно-телекомунікаційних (автоматизованих) системах з використанням журналів реєстрації подій, їх аналізу та встановлених процедур захисту. ЗН 3.4. Проводити атестації (спираючись на облік та обстеження) режимних територій (зон), приміщень, тощо в умовах додержання режиму секретності із фіксуванням результатів у відповідних документах. ЗН 3.5. Забезпечувати неперервність процесу ведення журналів реєстрації подій та інцидентів на основі автоматизованих процедур ЗН 3.8. Вирішувати задачі забезпечення безперервності бізнеспроцесів організації на основі теорії ризиків та встановленої системи управління інформаційною безпекою, згідно з вітчизняними та міжнародними вимогами та стандартами. ЗН 3.10. Здійснювати аналіз та мінімізацію ризиків обробки інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Робота в інтернет • Технології програмування
Короткий зміст навчальної програми: Для формування у студентів необхідних знань та вмінь для прогнозування та моделювання інформаційних систем об’єкта в даному курсі розглянуто використання найпростіших математичних моделей, зокрема по оцінці поширення COVID-19, а також проаналізовано їх застосування до систем управління підприємством. Розглянуто використання моделей для підтримки управлінської діяльності, зокрема, теорії статистичних і стратегічних ігор та можливості їх застосування для прийняття рішень в умовах невизначеності. Предмет дає студенту практичні навички і рекомендації з аналізу, обліку і керування ризиками, в тому числі й ризиками інформаційної безпеки.
Опис: Основи сучасного системного аналізу та його застосування в менеджменті проектів та при оцінці захисту інформації. Основні поняття системного аналізу при прогнозуванні та моделюванні. Методи математичного моделювання простих та складних систем. Імітаційне моделювання. Методи параметричної ідентифікації моделей. Структуризація і класифікація задач управління ризиком. Математичні моделі теорії ризику. Багатоетапна стратегія оцінки ризикових альтернатив. Динамічні макромоделі процесів. Застосування математичних моделей для прогнозування в соціальній сфері. Тенденції розвитку в побудові комплексних математичних моделей прогнозування в соціальній сфері. Оцінка інформаційної безпеки в соціальній сфері та моделювання протидії потенційним загрозам. Розглядається в курсі: Застосування методів математичного моделювання простих та складних систем. Створення найпростіших економетричних регресійних моделей об’єктів у соціальній сфері моделі. Практична реалізація вибору оптимального інвестиційного проекту за допомогою багатокрокового алгоритму.
Методи та критерії оцінювання: • усне опитування, домашнє завдання, контрольна робота, оцінка активності студента у процесі занять (40%) • підсумковий контроль (60 %, контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах Поточний контроль (ПК) Екзаменаційний контроль Разом за дисципліну Практичні роботи – 40 Разом за ПК письмова компонента усна компонента 40 45 15 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Олексюк О.С. Системи підтримки прийняття фінансових рішень на мікрорівні / Монографія. – Київ: Наукова думка, 1998. – 507 с. 2. Основи управління інформаційною безпекою : метод. вказівки до викон. практ. робіт з дисц. «Менедж. у сфері захисту інформації» для студ. стац. та заоч. форм навчання за спец. 7.160104 «Адміністрат. менедж. у сфері захисту інформації з обмеж. доступом» / Нац. ун-т «Львів. політехніка» ; уклад.: В.О. Ромака, В.Б. Дудикевич, Б.Д. Будз. – Л. : Вид-во Нац. ун-ту «Львів. політехніка», 2007. – 2007. – 40 с. 3. Самохвалов Ю.Я., Темніков В.О., Хорошко В.О.. Організаційно-технічне забезпечення захисту інформації. – К.: НАУ, 2002. – 207 с. 4. Тихонов А.Н., Костомаров Д.П. Вводные лекции по прикладной математике. – М. Наука, 1984. – 192 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).