Моделювання вантажних перевезень

Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Код дисципліни: 7.275.04.E.020
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: канд. техн. наук, доцент Гілевич Володимир Васильович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є формування бази знань, необхідної для розуміння характеристик та закономірностей процесів вантажних перевезень, розв’язування задач з оптимізації цих процесів, ефективного використання транспортних засобів та їх безпеки під час перевезень з урахуванням розумного транспорту і логістики у містах.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральної: Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у певній галузі професійної діяльності або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальних: 1. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК3); 2. Здатність генерувати нові ідеї (креативність) (ЗК8). Фахових: 1. Здатність до визначення та застосування перспективних напрямків моделювання транспортних процесів (ФК2); 2. Здатність до управління ланцюгами поставок та логістичними центрами (ФК4); 3. Здатність до управління вантажними перевезеннями за видами транспорту (ФК5). Фахові компетентності спеціалізації: 1. Здатність проведення консолідації вантажних потоків (ФКС7); 2. Здатність використання мультимодальних транзитних систем (ФКС8); 3. Здатність визначення впливу транспорту на навколишнє середовище (ФКС14).
Результати навчання: Результат навчання: РН8 – Розробляти технології вантажних та пасажирських перевезень за видами транспорту на основі досліджень і релевантних даних; РН9 – Досліджувати вплив митних процедур на ефективність транспортних технологій; РН10 – Розробляти і застосовувати сучасні технології транспортно-експедиторського обслуговування; РН11 – Аналізувати та оцінювати ефективність ланцюгів поставок і логістичних центрів, здійснювати розрахунки відповідних показників; РН12 – Керувати складними технологічними та виробничими процесами транспортних систем та технологій, у тому числі непередбачуваними і такими, що потребують нових стратегічних підходів; РН15 – Планувати і виконувати наукові дослідження в сфері транспортних систем і технологій, обирати ефективні методи дослідження, аналізувати результати та обґрунтовувати висновки. Методи навчання і викладання: Лекції та лабораторні роботи – рецептивний метод, репродуктивний метод, еврастичний метод, метод проблемного викладу; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод. Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: Поточний контроль – виконання та захист лабораторних робіт, усне та фронтальне опитування, проміжне тестування; підсумковий (екзаменаційний) контроль – виконання трирівневого тесту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: 1. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності (частина 1); 2. Інтелектуальний транспорт і міська логістика; 3. Моделювання транспортних потоків. Супутні і наступні навчальні дисципліни: 1. Інтелектуальні транспортні системи; 2. Інтегровані транспортні системи у міській логістиці; 3. Спецкурс з наукових досліджень спеціальності (частина 2); 4. Управління транспортними потоками у центрі міст (частина 1).
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків щодо розроблення технологічних процесів та організації і управління вантажними перевезеннями, у тому числі змішаних перевезень, ґрунтуючись на результатах виконання лабораторних та практичних робіт, проведення окремих досліджень з моделювання цих процесів на комп’ютерах. Тут докладно розглядаються різні варіанти моделювання з використанням програмного продукту VISUM та визначення основних показників надійності та ефективності вантажних перевезень з урахування вимог логістики. Весь комплекс такої інформації відповідає вимогам чинних норм та стандартів, а також сучасним методам безпеки дорожнього руху.
Опис: Лекційні заняття: Актуальність моделювання процесів вантажних перевезень. Вантажі та вантажообіг. Особливості вантажних перевезень. Моделювання процесу планування вантажних перевезень. Застосування математичних методів в організації перевезень вантажів. Надійність логістичної системи доставки вантажів. Методи формування моделей вантажних перевезень. Моделювання вантажних перевезень у міжнародному сполученні. Організація та управління на магістральних і централізованих перевезеннях вантажів. Безпека транспортних процесів. Лабораторні заняття: Визначення об’ємно-масових характеристик вантажу та виду тари для його перевезення. Розрахунок основних показників процесу перевезення вантажів. Вивчення особливостей використання програмного середовища VISUM у дослідженні параметрів організації вантажних перевезень. Формування маятникових маршрутів для обслуговування клієнтів під час перевезення насипних вантажів. Формування кільцевих маршрутів обслуговування клієнтів під час перевезення тарно-штучних вантажів. Використання методів математичного моделювання в оптимізації процесів перевезення вантажів. Використання мережевих графів в оптимізації процесів перевезення вантажів. Дослідження показників функціонування навантажувально-розвантажувальних пунктів та їх пропускної здатності. Техніко-економічна оцінка показників маршрутів перевезень.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів за виконані лабораторні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт і методикою їх виконання; 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань; 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: захист звітів за виконані лабораторні роботи в усній формі методом опитування теоретичного матеріалу за темами робіт та методикою їх виконання – 30 балів; Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 60 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87-71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70-50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49-26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25-00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення: 1. Форнальчик Є.Ю. Вантажні перевезення: конспект лекцій / Є.Ю. Форнальчик, Г.В. Півторак. – Львів: НУЛП, 2013. – 189 с. 2. Форнальчик Є.Ю. Моделювання вантажних перевезень: методичні вказівки до виконання практичних робіт з дисципліни «Моделювання вантажних перевезень» для студентів спеціальності 275 «Транспортні технології» спеціалізації 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)» освітньо-наукової програми «Розумний транспорт і логістика для міст» / Укл.: Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, Г.В. Півторак. – Львів: Видавництво ТзОВ «Ліга-Прес», 2019. – 52 с. 3. Форнальчик Є.Ю. Дослідження основних параметрів організації вантажних перевезень з використанням програмного продукту VISUM: Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з дисципліни «Моделювання вантажних перевезень» для студентів стаціонарної форми навчання спеціальності 275 «Транспортні технології» / Укл.: Є.Ю. Форнальчик, Г.В. Півторак. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. – 44 с. Рекомендована література: Базова: 1. Кузькін О.Ф. Прикладні задачі дослідження операцій в транспортних системах/ Навч. посібник // О.Ф. Кузькін, О.А. Лащених, С.М. Турпак. – Запоріжжя: ЗНТУ, 2013. – 371 с. 2. Nuzzolo A. Modelling Intelligent Multi-Modal Transit Systems / Agostino Nuzzolo, William H. K. Lam. – CRC Press, 2021. – 338 с. 3. Taniguchi E. Urban Transportation and Logistics: Health, Safety, and Security Concerns / Eiichi Taniguchi, Tien Fang Fwa, Russell G. Thompson. – CRC Press, 2007. – 456 с. 4. Cascetta E. Transportation Systems Analysis: Models and Applications / Ennio Cascetta. – Springer, 2009. – 760 с. Допоміжна: 1. Редзюк А.М. Автомобільний транспорт України: стан, проблеми, перспективи розвитку: монографія / Державний автотранспортний науководослідний проектний інститут; за заг. ред. А. М. Редзюка. – К.: ДП «ДержавтотрансНДІпроект», 2005. – 400 с. 2. Методичні рекомендації з питань безпеки автомобільних перевезень від 19.09.2003. – К.: Держдепартамент автотранспорту, 2003. – №11. – 23 с. 3. Положення про робочий час і час відпочинку водіїв автотранспортних засобів http://zakon.rada.gov.ua/. Інформаційні ресурси: Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка», дисципліна «Моделювання вантажних перевезень».
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).