Теоретичні основи формоутворення

Спеціальність: Комп'ютерно-інтегровані технології художнього та ювелірного литва
Код дисципліни: 6.136.03.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Матеріалознавство та інженерія матеріалів
Лектор: Тростянчин Андрій Миколайович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення сучасних технологій формоутворення, ознайомлення з особливостями фор-моутворення виробів методом лиття, а також набуття практичних навиків роботи з сучасним системами автоматизованого проектування (CAD-CAM-CAE), які дозволяють створювати 3D прототипи виливків, моделей, ливникової системи та ливарної оснастки. Дисципліна формує розуміння відмінностей різних методів ливарного виробництва, необхідності раціо-нального вибору оптимального способу лиття з метою отримання якісних виливків при мі-німальній собівартості.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компе-тентностей: загальні компетентності: ЗК9. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. фахові компетентності: ФК5. Здатність застосовувати наукові і інженерні методи, а також комп’ютерне про-грамне забезпечення для вирішення типових та комплексних завдань ливарного виробницт-ва, у тому числі в умовах невизначеності. ФК13. Здатність вирішувати типові інженерні завдання ливарного виробництва, зок-рема із застосуванням сучасних засобів комп’ютерного моделювання. ФКС1.1. Здатність раціонально обирати матеріали, типові технологічні процеси, уста-ткування та оснащення для виготовлення металопродукції, в тому числі з використанням сучасних CAD/CAM/CAE систем, з метою забезпечення заданих властивостей, необхідних показників якості, мінімальної собівартості та впливу на оточуюче середовище при високих техніко-економічних показниках виробництва. ФКС2.3. Здатність використовувати сучасні CAD/CAM/CAE системи для комп’ютерного моделювання прототипів, виробів, ливарної оснастки та устаткування, прое-ктування ливарних цехів, вибору оптимального матеріалу та технології виготовлення виро-бів, зокрема методами лиття, моделювання та оптимізації процесу кристалізації виливків, прогнозування та запобігання появи ливарних дефектів.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Знання теоретичних основ формоутворення під час отримання виробів методом лиття. 2. Знання принципів (алгоритму) вибору оптимального способу виготовлення і конс-труювання виливків. 3. Знання способів покращення якості виливків. 4. Здатність вибрати оптимальний спосіб та матеріал для виготовлення виливка. 5. Здатність спрогнозувати і запобігти появі можливих ливарних дефектів у виливку. 6. Розуміння засад твердотільного параметричного моделювання. 7. Здатність створити 3D модель виливка та ливарної оснастки з використанням спе-ціалізованого програмного забезпечення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Нарисна геометрія та інженерна графіка Матеріалознавство та технологія конструкційних матеріалів Автоматизоване проектування Супутні і наступні навчальні дисципліни: Теоретичні основи ливарного виробництва Технологія ливарної форми
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Теоретичні основи формоутворення» вивчає сучасні технології форму-вання поверхонь виробів і є частиною підготовки бакалаврів спеціальності 136 «Металургія». Вивчаючи дисципліну студент пізнає сучасні методи формоутворення, знайомиться з особливостями формоутворення виробів отримуваних методом лиття, а також набуває практичних навиків роботи з сучасним системами автоматизованого проектування, які дозволяють створювати 3D моделі майбутніх виливків та ливарної оснастки. Вивчаючи дисципліну студенти набувають практичних навиків роботи з спеціалізованим програмним забезпеченням.
Опис: Вступ до теоретичних основ формоутворення. Мета й завдання дисципліни, її значення у підготовці спеціаліста. Класифікація способів формоутворення заготовок і виробів. Залежність основних споживчих характеристик від ступеня керованості технології формоутворення. Відмінності між керованими та некерованими технологіями формоутворення. Продуктивність та гнучкість технологій формоутворення. Існуючі підходи до визначення показників продуктивності технологій формоутворення та доцільні напрямки їх розвитку. Раціональні області застосування і перспективи розвитку різних способів формоутворення. Класифікація способів формоутворення за агрегатним станом. Фактори від яких залежить вибір методу формоутворення Отримання заготовок литтям. Класифікація способів виготовлення виливків, ливарних дефектів та методів їх усунення. Методи усунення внутрішніх ливарних дефектів усадкового характеру. Ливарні сплави та їхні технологічні властивості Класифікація та технологічні можливості методів лиття Вибір способу виготовлення виливків Технологічність виливків Вибір раціонального способу лиття Проектування виливка
Методи та критерії оцінювання: Тестування, захист лабораторних робіт, екзаменаційний контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) 1. Тестування за матеріалами лекційних занять – 15 балів. 2. Виконання лабораторних робіт – 35 балів. Екзаменаційний контроль 1. Письмова компонента - 40 балів 2. Усна компонента - 10 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Основи формоутворення поверхонь при механічній обробці: Навчальний посіб-ник для студентів механічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Київ, 2013. – 215 с. 2. Технологічні методи виробництва заготовок деталей машин: конспект лекцій / ук-ладачі: Д.О. Міненко,В. О. Іванов. – Суми : Сумський державний університет, 2014. –107 с. 2. Проектування та виробництво заготовок деталей машин. Литі заготовки: навча-льний посібник. / [Дусанюк Ж. П.,Шиліна О. П., Репінський С. В. та ін.] – Вінниця: ВНТУ, 2009. –199 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).