Економетрика у міжнародному бізнесі

Спеціальність: Міжнародна економіка
Код дисципліни: 7.292.01.O.002
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Менеджмент і міжнародне підприємництво
Лектор: д.е.н., професор Олексів Ігор Богданович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни “Економетрика у міжнародному бізнесі” є формування у майбутніх менеджерів-економістів сучасного економічного мислення та спеціальних знань з використання системного та процесного аналізу, методів економетричного моделювання як складової підтримки управлінських рішень щодо економічних об’єктів різної складності, ієрархії та організації, а також прищеплення практичних навичок планування та здійснення машинних експериментів з дослідження складних соціально-економічних явищ і процесів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: РН 2. Креативно мислити, проявляти гнучкість у прийнятті рішень на основі логічних аргументів та перевірених фактів в умовах обмеженого часу і ресурсів на засадах використання різних діагностичних методологій провідних міжнародних організацій РН 3. Систематизувати, синтезувати й упорядковувати отриману інформацію, ідентифікувати проблеми, формулювати висновки і розробляти рекомендації, використовуючи ефективні підходи та технології, спеціалізоване програмне забезпечення з метою розв’язання складних задач практичних проблем з урахуванням крос-культурних особливостей суб’єктів міжнародних економічних відносин. РН 4. Приймати обґрунтовані рішення з проблем міжнародних економічних відносин за невизначених умов і вимог. ЗН 2. Критичне осмислення проблем у навчанні та/або професійній діяльності і на межі предметних галузей. УМ 1. Розв’язання складних задач і проблем, що потребує постійного оновлення й інтеграції знань, часто в умовах неповної/недостатньої інформації та суперечливих вимог. УМ 2. Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності К 1. Зрозуміле і недвозначне донесення власних висновків, а також знань та пояснень, що їх обґрунтовують, до фахівців і нефахівців, зокрема до осіб, які навчаються. К 2. Використання іноземних мов у професійній діяльності. АВ 1. Прийняття рішень у складних і непередбачуваних умовах, що потребує застосування нових підходів та навиків прогнозування.
Результати навчання: РН 3. Систематизувати, синтезувати й упорядковувати отриману інформацію, ідентифікувати проблеми, формулювати висновки і розробляти рекомендації, використовуючи ефективні підходи та технології, спеціалізоване програмне забезпечення з метою розв’язання складних задач практичних проблем з урахуванням крос-культурних особливостей суб’єктів міжнародних економічних відносин. РН 7. Досліджувати й аналізувати моделі розвитку національних економік та обґрунтовувати заходи досягнення їх стратегічних цілей в умовах трансформації світогосподарських відносин. РН 10. Розуміти закономірності та тенденції розвитку світового господарства і феномену нової економіки з урахуванням процесів інтелектуалізації, інформатизації та науково-технологічного обміну. РН 12. Визначати геоекономічні стратегії країн та їхні регіональні економічні пріоритети з урахуванням національних економічних інтересів і безпекової компоненти міжнародних економічних відносин у контексті глобальних проблем людства й асиметричності розподілу світових ресурсів. УМ 2 Провадження дослідницької та/або інноваційної діяльності АіВ 3.Здатність до подальшого навчання, яке значною мірою є автономним та самостійним.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Cтатистика. кореквізити: Міжнародний фінансовий менеджмент
Короткий зміст навчальної програми: Місце економетрії серед дисциплін фундаментальної підготовки. Історія виникнення і формування економетрії. Основні напрямки застосування. Інформаційна база економетричних моделей. Зв'язок економетрії з макро- і мікроекономікою. Поняття математичної моделі. Види моделей. Економетричні моделі, їх особливості. Етапи економетричного аналізу. Формування вихідної сукупності спостережень. Відбір змінних для моделі. Приклади економетричних моделей: виробнича функція Кобба-Дугласа, модель попиту і пропозиції, модель Кейнса. Поняття статистичного зв’язку. Поняття лінійної регресії. Оцінка параметрів лінійної регресії за допомогою методу найменших квадратів (МНК). Коефіцієнти кореляції та детермінації. Аналіз дисперсій, ступені вільності. Перевірка моделі на адекватність. F-критерій Фішера. Імовірнісний зміст регресії. Закон розподілу параметрів моделі. Побудова інтервалів довіри для параметрів моделі. Т-критерій Ст’юдента для перевірки на значимість параметрів моделі. Властивості МНК.
Опис: Предмет, метод і завдання економетрики; основи економетричного моделювання; парна вибіркова лінійна регресія; багатофакторна регресія; методи побудови загальної лінійної моделі; мультиколінеарність; гетероскедастичність; автокореляція; економетричні моделі динаміки; авто - регресивні і дистрибутивно-лагові моделі; моделі розподілу лагу; економетричні моделі на основі системи структурних рівнянь.
Методи та критерії оцінювання: - поточний контроль (30%): виконання лабораторних робіт, усне опитування; виконання контрольних робіт (для ЗФН) - підсумковий контроль (70%): тестування (50%), усна відповідь (20%)
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Усне опитування. 2. Розвиток ідеї дослідницького проєкту. 2. Презентація дослідницького проєкту.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Pyroh O., Oleksiv I., Poritska A. Modelling the Development of EU Digital Business // MIND Journal. – 2021. – No. 11.- р.34-42 2. Barrow M. Statistics for Economics, Accounting and Business Studies, 7th Edition, Pearson, 2017 – 168р. 3. Damodar N. Gujarati Basic Econometrics, Damodar N. Gujarati, 4th edition, 2003 – 346р. 4. Greene W. Econometric Analysis. 8th Edition, Stern School of Business, New York University. Pearson, 2018- 264р. 5. Stock S., Watson M. Introduction to Econometrics, 4th Edition, Harvard University, Pearson, 2019 – 188р. 6. Studenmund A. Using Econometrics: A Practical Guide, 7th Edition, Pearson, 2017-281р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).