Музеї в сучасному інтернет - просторі
Автор: Підлужна Юлія Тарасівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Музеєзнавство, пам'яткознавство
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: АНОТАЦІЯ Підлужна Ю.Т., Боляновський А. В. (керівник). Музеї в сучасному Інтернет-просторі. Магістерська кваліфікаційна робота. – Національний університет «Львівська політехніка», Львів, 2020 рік. Розширена анотація У наш час розвиток інформаційної культури та засобів масової інформації щільно пов’язаний з науково-технічним прогресом. Комунікаційні технології відкрили широку міждисциплінарну галузь дослідження, що має стосунки як до соціальних, так і до культурних змін. Антропологічні перспективи культури, наявні в різних підходах до аналізу мережі Інтернет, особливо ті, що пояснюють існування такого феномену, як кіберкультура, є прикладом для використання антропологічної теорії для розуміння медіа-форм і методів, у цьому разі, мережі Інтернет [1]. Нові медіа стали основним засобом просування культури в маси. Саме тому нам важливо зберегти та вдосконалити систему багаторівневих комунікаційних зв’язків у галузі культури та мистецтв, сформулювавши естетичні смаки через сприйняття цінності історичної та культурної спадщини [2]. Сьогодні глобальний доступ до ресурсів культури розглядається як одне з найважливіших проявів культурного розмаїття. В рамках національних музейних мереж розробляються спеціальні програми технічного сприяння і навчання в області розробки веб-сайтів і онлайн презентації колекцій. Віртуальні музеї є вдалим прикладом використання Інтернет-технологій. З одного боку це збереження та накопичення інформації, зумовлення безпечності, та забезпечення широкого та швидкого, досить легкого доступу до експонатів з іншого боку [2]. Таким чином різні форми структурні форми передачі інформації через віртуальний простір задовольняють потреби різних груп відвідувачів, що позитивно впливає на кількість людей, що відвідують ті чи інші музейні сайти та віртуальні екскурсії, перетворюючи їх на своєрідну рекламу традиційних музейних установ та породжуючи інтерес відвідувачів до конкретних експонатів чи творчості певних персоналій. Мета роботи ? всебічний аналіз такого явища, як віртуальні музеї та розкриття проблемних питань, пов’язаних із музейною культурною спадщиною у кібер-середовищі. Об’єкт дослідження ? музеї в інтернет-просторі. Предмет дослідження – функціонування віртуальних музеїв та їх сайтів, а також популяризація музейної сфери через соціальні мережі та інші нові медіа, а також зміни в процесах збереження та популяризації культурної спадщини з появою мережі «Інтернет». Актуальність теми роботи викликана також відсутністю у вітчизняній практиці комплексних досліджень віртуальних музейних установ. Феномен віртуальних музейних експозицій та культурної спадщини в інтернет-просторі, досліджували такі вітчизняні та зарубіжні науковці: Дзюба Д. Н. [8, 11, 33], Киреев П. С. [4, 20], Ришковець Ю. В. [6], Белькевич Д. [32], Оніпко, Т. В. [27], Куриленко І. А. [18], Михайлова Г. [10] та ін. Під час виконання роботи з’ясовано, що застосування нових технологій у музеях, має ряд переваг. Запуск музейного ресурсу в Інтернеті означає, що музей може використовувати всі надані мережею можливості. Перш за все, використовуючи Інтернет, музей пропонує безкоштовний доступ до артефактів для всіх. Це особливо важливо для людей, які мають фізичні вади або живуть далеко від справжнього музею. По-друге, Інтернет надає доступ до експонатів, які зберігаються в фондових сховищах. По-третє, використовуючи всі можливості мультимедіа, музейні предмети можуть бути перекомпоновані та повторно виставлені багатьма способами. В ході дослідження було охарактеризовано причини та передумови виникнення сучасних видів інтернет-медіа, здійснено порівняльну характеристику між віртуальними і традиційними музеями та охарактеризовано сучасну структуру музейних сайтів. Було детально досліджено проблемні питання, пов’язані з осмисленням термінології та розуміння змісту поняття “кібер-спащина” стосовно створених віртуальних музеїв [1]. Крім цього в ході роботи було з’ясовано визначення поширених тематичних наукових дефініцій (зокрема, таких як «інформаційна культура», «кіберкультура», «віртуальна спадщина» та «кіберспадщина») і запропонувано деякі визначення у власному баченні і сприйманні. Також запропоновано практичні пропозиції щодо створення музею в інтернеті на прикладі проєкту створення віртуального музею Львівської політехніки [3]. У ході написання роботи було визначено основні теоретико-методологічні аспекти дослідження й причинно-наслідкові зв’язки виникнення сучасних видів інтернет медіа, здійснено детальну порівняльну характеристику між традиційним і віртуальним музеями, проаналізовано передумови виникнення феномену «віртуального музею» та «віртуальної експозиції». А на базі даних отриманих під час дослідження було запропоновано ряд практичних порад для створення проекту «віртуального музею Львівської політехніки», частково запропонованих в демо-моделі створеного сайту [4]. Такий сайт віртуального музею може стати черговою платформою для комунікації з студентами, де можна проводити безліч онлайн заходів, задовольняючи рекреаційні потреби користувачів. Крім того це працюватиме як реклама для користувачів послуг сайту. Ключові слова: кіберкультура, музей, нові медіа, культурна спадщина в інтернет-просторі, віртуальний музей, музейний сайт, соціальні мережі. Перелік використаних літературних джерел: 1. Девтеров І. В. Роль та місце кіберкультури в інформаційному суспільстві. Вип. 21. Київ, 2010. С. 218-223. 2. Зражевська Н. І. Нові медіа і нові форми комунікації в медіакультурі. Вип. 14. Київ, 2013. С. 70-75. 3. Касьянов В. Н. Музеи и Интернет. Проблемы интеллектуализации и качества систем информатики. Новосибирск: ИСИ СОРАН, 2006. С. 67– 84. 4. Касьянов В. Н. Музеи и Интернет. Проблемы интеллектуализации и качества систем информатики. Новосибирск: ИСИ СОРАН, 2006. С. 67– 84.