Особливості проектування дитячих реабілітаційних центрів
Автор: Рокоча Олександра Віталіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Архітектура будівель і споруд
Інститут: Інститут архітектури та дизайну
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2020-2021 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Наукова магістерська робота полягає в дослідженні основних матеріалів по реабілітації дітей та виявленні основних принципів проектування реабілітаційного простору. Найважливішим критерієм рівня розвитку людського потенціалу є стан суспільного здоров’я і системи його забезпечення. Разом із захворюваністю і смертністю основний показник здоров’я - відсоток інвалідів у суспільстві. За останні роки у всьому світі спостерігається тенденція до зростання кількості інвалідів. За оцінками Всесвітньої організації охорони здоров’я в даний час в світі більше 1 мільярда людей мають ту чи іншу форму інвалідності, що відповідає майже 15% населення світу, з яких біліше 100млн інвалідів-діти. Сьогодні в Україні налічується 2,7 млн інвалідів і їх число щороку збільшується. Кількість аномальних дітей в нашій країні становить більше 318 тис. чоловік, з яких діти до 6 років складають 22%, від 7 до 25 років 75%. Необхідність надання послуг реабілітації в країнах Європи науково підтверджена. Дітям реабілітація дозволяє повноцінно брати участь в повсякденному життя і підвищує рівень їх добробуту. Доступні і недорогі високоякісні реабілітаційні послуги допомагають оптимізувати цілий ряд аспектів життя дітей, в тому числі стосовно освіти, що призводить до поліпшення показників здоров’я і соціального благополуччя. Важливу роль відіграє вивчення впливу інтер’єру на психофізичний стан людини, а в даний час інтер’єр досить рідко виступає об’єктом психологічних досліджень. Тема вивчення взаємодії людини і інтер’єру актуальна, важливо розуміти, який вплив надає інтер’єр на психіку людини. В першу чергу, інтер’єр повинен приносити користь, духовну, культурну, пробуджувати певні почуття і приносити радість. При проектуванні предметно-просторового середовища для дітей-інвалідів необхідно враховувати функціональні особливості організму і психологічний аспект. До фізичних особливостей відносяться: необхідність переміщення на інвалідному візку, необхідність розміщення додаткових конструктивних елементів, які допомагають компенсувати фізичні недоліки. Проектування предметно-просторового середовища для інвалідів, в порівнянні зі здоровими людьми, зобов’язує до більш серйозного підходу і вивчення факторів, що впливають на їх психофізичний стан. Досліджено закордонний досвід проектування реабілітаційних центрів. Особливу увагу в останні роки почали приділяти тому, щоб створити максимально комфортний та функціональний простір. Концепція організації процесу базується на ідеї, що позитивне і стимулююче середовище підвищує самопочуття пацієнтів і сприятливо впливає на процес їх відновлення. Проектна мета полягає не в тому, щоб створити центр із зовнішнім виглядом, який б нагадував будівлю охорони здоров’я, а створити будівлю як частину оточення та громади. Архітектурне проектування повинно передбачити явні або неявні потреби майбутніх користувачів послуг та вимоги оточуючої громади, влади та національних партнерів. Воно також повинно охоплювати технічні елементи, необхідні для здійснення діяльності. Загалом реабілітаційні центри надають медичну допомогу особам, які не потребують надання невідкладної допомоги в лікарні, але потребують спеціальної медичної допомоги. Для того, щоб задовольнити специфічні потреби своїх пацієнтів, ці заклади потребують вбудованого середовища, яке має гарну адаптацію. Що стосується вибору реабілітаційних закладів, то загалом вподобання пацієнтів часто спрямовані на одиночні кімнати, безліч загальних приміщень, доступ до відкритих майданчиків, широкий терапевтичний простір. Крім того, основна задача полягає у створенні реабілітаційних приміщень із середовищем, яке забезпечить вкрай необхідний фактор “добре себе почувати” як пацієнтам, так і їхнім сім’ям. Визначено склад груп приміщень і їх площі, запропоновані планувальні вирішення функціональних елементів будівель, що розглядаються. Основні функціональні складові – лікувально-оздоровчий модуль, модуль психолого- педагогічної та соціальної допомоги – є обов’язковими. Визначені особливості формування сучасних закладів реабілітації і надані рекомендації щодо їх розміщення у міській забудові. Надані пропозиції щодо планування ділянки в залежності від розміщення центру в планувальній структурі міста, його типологічних особливостей та рівня навантаження. Ключові слова: реабілітація, інвалід, медико-соціальна реабілітація, ергономічні принципи, архітектурне середовище реабілітації, дитяча реабілітація.